مکانوتراپی چیست و چه کاربردی در طب فیزیکی دارد؟

مکانوتراپی از روش های مؤثر و پرکاربرد برای درمان مشکلات حرکتی است. این روش در سال های اخیر در بهبودی بیماران تأثیرگذار بوده است. روش مکانوتراپی قابلیت استفاده را برای بیمارانی دارد که با مشکلات و فعالیت های حرکتی روبرو بوده و یا مدت زمان زیادی در بستر بیماری به سر برده اند در روش مکانوتراپی حرکت دادن قسمت های مختلف بدن به‌وسیله متخصصان انجام می شود. در واقع مکانوتراپی را می توان حرکت درمانی با استفاده از تجهیزات مکانیکی مختلف وسایل و تجهیزات خاصی دانست که هر کدام دارای چندین کارایی می باشند. در این روش با حرکت دادن قسمت های مختلف بدن بیمار از خشک شدن مفصل و سفت شدن مفصل ها جلوگيری می شود. به طور کلی هر نوع دستگاهی که بتوان حرکات ورزشی خاصی با آن انجام داد را می توان در مکانوتراپی استفاده کرد. این روش برای افرادی نیاز به تحرک و حرکت دارند مناسب است. معمولاً در مکانوتراپی هم مانند سایر شاخه های فیزیوتراپی از وسایل و تجهیزات خاصی استفاده می شود. هر کدام از تجهیزات می تواند یک یا چند کارایی داشته باشد. هر نوع دستگاهی که بتوان حرکات ورزشی خاصی با آن انجام داد می توان در مکانوتراپی استفاده نمود.

آنچه در این مطلب میخوانید

فواید مکانوتراپی

عکس مکانوتراپی

تجهیزات مکانوتراپی

تجهیزات ساده مکانوتراپی

تجهیزات پیشرفته مکانوتراپی

شما می توانید برای درمان و بازتوانی عضلات به کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید.

مکانوتراپی میگان

یکی از تکنیک های فیزیوتراپی که با استفاده از تخت ماساژور مخصوصی به نام میگان انجام می گیرد، میگان تراپی می باشد. این روش درمانی به تسکین درد در نواحی مختلف بدن کمک کرده و در درمان بسیاری از دردها و عوارض مزمن موثر می باشد. تخت ماساژور یا همان میگان به همراه یک سیستم حرارتی به آرامش بدن کمک کرده و همچنین مانند کایروپراکتیک یا همان ماساژ دورانی دست، موجب بهبود گردش خون، کاهش تورم و درد و.... در نواحی مختلف بدن می شود.

درمان و بازتوانی عضلات با مکانو تراپی

مکانوتراپی به عنوان یک روش درمانی کاملاً کاربردی برای اختلالات حرکتی شناخته می شود. ارتوپدها و پزشکان مکانوتراپی را به عنوان نخستین روش درمانی برای اغلب افرادی که به مشکلات حرکتی مختلف دچار شده و بر اثر بیماری با نقص حرکتی مواجه شده اند، تجویز و برای این موضوع بیمار را به کلینیک فیزیوتراپی ارجاع می نمایند. در واقع مکانوتراپی را می توان حرکت درمانی با استفاده از تجهیزات مکانیکی نامید.

تمرینات مکانوتراپی

در تمرین درمانی یا مکانوتراپی حرکات بسیار متعددی با استفاده از دستگاه های ورزشی مختلف انجام می شود. هر کدام از این حرکات می توانند مزایای مختلفی داشته باشند. در ادامه برخی از تمرینات مربوط به مکانوتراپی معرفی شده اند:

پارالل

ست دوچرخه ثابت

ارگومتر

الیپتیکال

برای آگاهی از علائم و درمان زانوی پرانتزی بدون جراحی در کودکان و بزرگسالان کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :ضهوری [ 1402-08-13 ]
سلام آقای دکتر بنده البته آشیل را عمل کردم حدود 8 هفته شد که گچ گرفتند برام پس از باز کردن گچ چه مدت طول می کشد تا به ورزش برگردیم .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان