اوزون تراپی روشی موثر برای درمان خار پاشنه

خار پاشنه زائده استخوانی تیزی در پاشنه پا است که در اثر التهاب موضعی مزمن در محل اتصال تاندون‌های بافت نرم یا فاشیا ایجاد می‌شود. خار پاشنه در پشت پاشنه یا زیر استخوان پاشنه در کف پا قرار دارد. خار پشت پاشنه عمدتاً پیامد التهاب تاندون آشیل (تاندونیت) است که درد و حساسیت پشت پاشنه را شدیدتر می‌کند و برجستگی کف پا را می‌کشد. این عارضه عموماً همراه با التهاب آرنگ کف پا (پلانتار فاسیا)، یعنی مشکلی بروز می‌یابد که باعث التهاب پایین پا به ویژه پاشنه می‌شود.

اوزون تراپی یکی از انواع روش های درمانی است که در طی آن با تزریق میزانی از اکسیژن و نیز انرژی که در طی اوزون تراپی وارد پاشنه پا می شود موجب می گردد که افراد با کاهش دردهایی در بخش های پاشنه پا مواجه باشند. اوزون تراپی در حقیقت شکل فعال اتم اکسیژن در طبیعت است. گاز اوزون خاصیت ضد التهابی، ضد درد، بازسازی سلول ها و بافت های آسیب دیده را دارد. تزریق گاز اوزون در حالت عادی هیچ عارضه ای ندارد و نتایج بهبودی پس از درمان به سرعت نشان داده می ‌شود. تزریق موضعی گاز اوزون توسط پزشک معالج برای بهبود بیمار پس از صدمه، استفاده می شود و ترمیم سلول های آسیب دیده را سرعت می بخشد.

آنچه در این مطلب میخوانید عکس اوزون تراپی خار پاشنه

مزایای اوزون درمانی خار پاشنه

نحوه تزریق اوزون به پاشنه پا

پس از معاینه پزشک میزان نیاز بیمار به تزریق اوزون را ارزیابی می‌کند. پزشک ناحیه را لمس کرده و هر نقطه تزریق را با نشانگر مشخص می‌کند. سپس هر یک از نقاط ضدعفونی می‌شوند تا احتمال عفونت کاهش یابد. در مرحله بعد پزشک سرنگ را با اوزونی که توسط ژنراتور متصل به اکسیژن با گرید پزشکی تولید شده است، پر می‌کند. سپس اوزون به نقاط منتخب تزریق می‌شود.

اقدامات قبل از درمان

پیش از هرگونه درمان، سابقه سلامتی و داروهای فعلی شما توسط پزشک بررسی می‌شود. پزشک همچنین در مورد اینکه آیا داروهای ضد انعقادی (رقیق کننده خون)، از جمله آسپیرین مصرف کرده‌اید یا خیر سؤال می‌کند.

اینستاگرام دکتر علی فرخانی

مراقبت های پس از درمان

  1. دو روز استراحت داشته باشید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید. با این کار مانع بروز اختلال در روند بهبودی و ساخت کلاژن خواهید شد.
  2. برای کاهش التهاب، به مدت 48 ساعت از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و در انتها بالا نگداشتن موضع تزریق ( برای اندام های تحتانی ) توصیه می گردد.
  3. به مدت دو هفته در رژیم غذایی خود، روغن ماهی و مکمل های آن و همچنین پروتئین را بگنجانید.
  4. چنانچه در محل تزریق، احساس درد دارید برای کاهش التهاب و درد، از داروهای مسکن معمولی البته در صورت تأیید پزشک استفاده نمایید و از خوردن داروهایی از قبیل ایبوپروفن و آسپرین و داروهای ضد التهاب خودداری نمایید.
  5. افراد بعد از حدود 2 الی 3 هفته پس از تزریق، می توانند فعالیت فیزیکی خود را آغاز نمایند.

تعداد جلسات اوزون تراپی خار پاشنه

پس از اولین جلسه درمانی و مورد بررسی قرار دادن تأثیر درمان در ناحیه مورد نظر می توان تعداد جلسات درمان را با توجه به شدت درگیری و ناتوانی ناحیه درمان تعیین نمود.

عوارض اوزون درمانی خار پاشنه

در شرایط عادی اوزون تراپی برای خار پاشنه پا روشی ایمن و بدون عوارض جانبی در نظر گرفته می‌شود. عوارض احتمالی این روش ممکن است تورم عروق خونی و یا عفونت در محل تزریق باش. اکثر بیماران هنگام تزریق فشاری را احساس می‌کنند. در صورت احساس سوزش بلافاصله تزریق متوقف می‌شود. سوزش اغلب ظرف مدت 2 تا 5 دقیقه یا کمتر از بین میرود.

صفحه نوبت دهی

هزینه اوزون تراپی خار پاشنه

چندین عامل بر هزینه این روش درمانی تأثیرگذار هستند. این عوامل عبارتند از:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :محراب شریفی [ 1402-04-19 ]
سلام دکتر مطلب بسیار خوبی بود لطفا در مورد اسپوندیلیت آنکیلوزان بیشتر توضیح بدهید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09