الکتروتراپی؛ انواع، کاربردها، عوارض و فواید

درد، احساسی ناراحت‌کننده در میان انسان‌ها است و به دلیل محرک‌های شدید و آسیب‌رسان در فرد ایجاد می‌شود. این احساس ناخوشایند، در طول زندگی انسان، وی را اذیت می‌کند و حتی گاهی باعث می‌شود که فرد نتواند کارهای روزمره خود را به خوبی انجام دهد. همین امر، باعث می‌شود که فرد برای کاهش و تسکین دردهایش، مسکن‌های گوناگون مصرف کند؛ اما گاهی اوقات مسکن‌ها نیز در تسکین دردهای شدید جوابگو نیستند و باید برای رفع درد، روشی مؤثرتر انجام داد.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های درمانی غیردارویی به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. یکی از این روش‌ها، الکتروتراپی است که برای کاهش درد، گزینه‌ای مناسب و تضمین‌شده به شمار می‌رود. الکتروتراپی به معنی استفاده از عوامل فیزیکی روی بافت‌های بدن با استفاده از تجهیزات الکتریکی و با اهداف درمانی است. در این روش درمانی از عوامل فیزیکی مانند میدان‌ها و انرژی الکتریکی، مغناطیسی و فراصوتی استفاده می‌شود. در برنامه فیزیوتراپی از الکتروتراپی به عنوان کمک به روند درمان استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربردهای الکتروتراپی

از الکتروتراپی به همراه درمان‌های دیگر نیز استفاده می‌شود و نمی‌توان آن را به تنهایی برای حل مشکلات بیمار استفاده کرد؛ اما فراموش نکنید که این روش می‌تواند به بهبود بسیاری از مشکلات انسان، کمک کند. در زیر موارد استفاده از این روش درمانی برای شما بیان می‌شود:

عکس الکتروتراپی

فواید الکتروتراپی

  1. تسکین و کاهش درد
  2. کمک به ترمیم سریع تر زخم‌ ها
  3. بهبود توانایی حرکتی عضلات
  4. تحریک آزادسازی هورمون های ضد درد طبیعی مانند اندورفین
  5. افزایش جریان خون موضعی
  6. کاهش التهاب و تورم
  7. تسریع ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده
  8. جلوگیری از انتقال درد
  9. تحریک فرآیندهای سوخت و ساز بدن
  10. تقویت سیستم دفاعی بدن

مزایای الکتروتراپی

  1. روشی غیر تهاجمی و بسیار ایمن می‌باشد که برای کاهش دردهای مزمن بسیار کار آمد عمل کرده است.
  2. روشی گران قیمت نیست و نسبت به سایر روشهای درمانی از نرخ متعادلی برخوردار است.
  3. روند دستیابی به سلامت کامل را تسریع کرده و دوره ی نقاهت را کوتاه تر میکند. (فرد مدت کمتری را در بیمارستان سپری میکند).
  4. هورمونهای ضد درد را وادار به ترشح میکند.
  5. با افزایش گردش خون علاوه بر درمان بافت آسیب دیده و کنترل درد، سیستم ایمنی بدن را نیز بالا میبرد.
  6. به سلولهای بدن کمک میکند تا سوخت و ساز خود را افزایش دهند.
  7. عوارض خاص و حادی را در پی ندارد.
  8. در بسیاری از موارد، نیاز بیمار به جراحی را برطرف میکند.

اینستاگرام دکتر علی فرخانی

انواع روش های الکتروتراپی

الکتروتراپی با دستگاه‌های متفاوتی از نظر فرکانس، شکل موج و اثرات آنها انجام می‌شود. برای همین درمان با این روش نیز در انواع و روش‌های مختلف برای بیماری‌ها استفاده می‌شود. در زیر رایج‌ترین انواع روش‌های این نوع درمان، برای شما بیان می‌شود:

در تعدادی دیگر از دستگاه‌های الکتروتراپی، سیم‌ها را دور می‌زنند و الکترودها و نیروی باتری را در یک واحد ترکیب می‌کنند. این دستگاه‌ها به طور نامحسوس در پشت، بازو، پا و قسمت‌های دیگر بدن پوشیده می‌شود و برای تنظیم سطح تحریک آن، از کنترل دستی استفاده می‌کنند.

امواج مختلف در الکتروتراپی

در روش های الکتروتراپی از امواج گوناگونی استفاده می شود که هر کدام از آنها در ناحیه خاصی از بدن تاثیر گذاشته و موجب بهبود بیمار می شوند. این امواج عبارتند از:

  1. جریان روسی: در این امواج فرکانس متوسط بوده و انرژی پالسی به طور متناوب به بدن منتقل می شود. این جریان موجب ترشح اندورفین نیز می گردد.
  2. جریان تداخلی: IFC، حالتی از موج های الکتریکی بوده که برای درمان دردهای شدید از آن استفاده شده و معمولاً بعد از جراحی و آسیب دیدگی ها نیز از آن استفاده می شود. این امواج به راحتی و با شتاب بالایی از پوست عبور می کنند.
  3. جریان مدوله: برای درمان دردهای آرنج، مچ پا، کف پا و دیگر نواحی کوچک در بدن از این جریان استفاده می شود. باید گفت این جریان شبیه به جریان تداخلی بوده و فقط در هنگام انتقال به بدن برای ترکیب فرکانس ها از یک کانال جداگانه استفاده می شود.
  4. جریان دوگانه: دارای دو پالس بوده و شدت آن متناوب است. برای دردهای حاد و مزمن، همچنین تقویت عضلات، کاهش تورم و بهبود گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. جریان میکرو: شدت آن کم بوده و برای ترمیم زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد.(نسبت به دیگر جریان ها راحت تر و قابل تحمل تر است.)
  6. ولتاژ بالا: استفاده از یک موج تک فاز با قطب مثبت و منفی به منظور کاهش تورم، تسکین درد و ترمیم زخم ها

مراقبت های بعد از الکتروتراپی

فراموش نکنید که بعد از هرجلسه الکتروتراپی کارهای زیر را انجام دهید:

چه کسانی نباید از الکتروتراپی استفاده کنند؟

آیا الکتروتراپی عوارضی هم دارد؟

رایج ترین عارضه جانبی در الکتروتراپی تحریک یا بثورات پوستی است که در اثر چسب های موجود در الکترودها یا نوار نگهدارنده الکترودها ایجاد می شود. استفاده بیش از حد از الکتروتراپی ممکن است باعث احساس سوزش در پوست شود. دستورالعمل های مربوط به مدت زمان درمان باید به دقت دنبال شود تا مشکلی ایجاد نشود. تحریک الکتریکی نباید در موارد بدخیمی یا مناطق دارای پوست آسیب دیده یا عفونت اعمال شود. کبودی، خونریزی یا عفونت با انواع الکتروتراپی که به پوست نفوذ می کند امکان پذیر است. قرار دادن پدها روی قلب یا روی لیدهای ضربان ساز قلبی می تواند باعث آریتمی قلبی شود و قرار دادن آنها روی شکم یک زن باردار می تواند باعث آسیب جنین شود. در واقع، به طور کلی به افرادی که دارای ضربان ساز هستند و زنان باردار، توصیه می شود که از الکتروتراپی به طور کامل خودداری کنند. قرار دادن پدها روی گلو می تواند باعث افت فشار خون شود. استفاده از الکتروتراپی هنگام رانندگی توصیه نمی شود.

هزینه الکتروتراپی در اصفهان

هزینه الکتروتراپی در روش ها و تکنیک های متفاوت متغیر و متفاوت است. این هزینه به نوع درمان، شدت عارضه و تعداد جلسات لازم برای انجام الکتروتراپی بستگی دارد. معمولاً دستگاه های بزرگ و پیشرفته تر نسبت به دیگر دستگاه ها هزینه بیشتری دارند.

برای آگاهی از کاربرد دستگاه بیوفیدبک و نوروفیدبک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :امید مقدسی [ 1402-08-13 ]
سلام من چهار ماهه عمل مینیسک زانو چپم انجام دادم ولی هنوز ورم داره و درد شدید دارم علتش چی میتونه باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان