کاربردهای درمانی شاک ویو تراپی در فیزیوتراپی

شاکویوتراپی یک روش درمانی مدرن و بسیار مؤثر در طب فیزیکی و توانبخشی است. روش درمانی شاکویو شامل اعمال برخوردهای کوتاه، مکرر و با شدت بالاي انرژی مکانیکی به بافتهای نرم آسیبدیده و زخمی و یا بافتهایی که دچار چسبندگی، درد یا التهاب شدهاند میباشد. انرژی شاکویو از طریق یک لرزش مکانیکی سریع و با فرکانس بالا به شکل یک موج فشاری رادیال (RPW) حاصل میشود. هنگامی که انرژی شاکویو به نحو مناسبی بر روی یک موضع آسیبدیده در بدن اعمال شود میتواند میزان جریان خون موضعی را افزایش دهد، واکنش ترمیمی و بهبود طبیعی بدن را تحریک کند، چسبندگیها و جای زخم (اسکار) در بافتهای نرم را از بین ببرد، گرفتگی عضلات را برطرف کند و مستقیماً دردهای موضعی را تسکین دهد. اغلب بیماران میتوانند این روش درمانی را به خوبی تحمل کنند و معمولاً فقط یک ناراحتی خفیف در زمان اعمال شاکویو احساس میکنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

شاک ویوتراپی

یکی از روش های درمانی فیزیوتراپی و تکنیک های کاربردی و مؤثر در درمان بسیاری از آسیب ها و عوارض ایجاد شده در بدن و ساختمان اسکلتی و عضلانی بدن، شاک ويو تراپی می باشد. شاک ویوتراپی یک روش درمانی بدون نیاز به عمل جراحی است و مکانیسم عمل آن به صورت ایجاد پالس های انرژی است که بافت های آسیب دیده خاص در تاندون های غیر طبیعی را مورد هدف قرار می دهد. این کار باعث افزایش جریان خون در قسمت های آسیب دیده، تحریک بازسازی سلول ها و بهبودی می شود و همچنین عواملی را که باعث ایجاد درد می شوند را کاهش می دهد.

فواید شاک ویو تراپی

انواع شاک ویوتراپی

مراحل انجام شاک ویوتراپی

پزشک، ناحیه مورد نظر را لمس میکند و با کمک خود بیمار و بررسی واکنش او، محل دقیق درد را تعیین کرده و این محلها را علامتگذاری میکند. شاکویوتراپی یک درمان سرپایی است و نیازی به اعمال بی هوشی و بستری شدن ندارد. در ابتدا یک ژل مخصوص روی محلهای مورد نظر زده میشود و سپس سر پروب دستگاه روی محلها قرار داده میشود. دستگاه شاکویوتراپی، به کمک انرژی الکتریکی، امواج پرانرژی را تولید میکند که در محل مورد نظر متمرکز شدهاند. این امواج به بافتهای که باید ترمیم شوند، فشار مکانیکی وارد میکند. این که این امواج به چه نحوی موجب بهبودی بافتها میشوند هنوز مشخص نیست؛ اما تصور میشود که تأثیر مکانیکی امواج بر بافتهای بدن موجب افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر شده و در نتیجه التهاب در این ناحیه کاهش یافته و بافتهای بدن برای بازسازی و ترمیم خود تحریک میشوند. در انجام شاکویوتراپی ممکن است از امواج با انرژی کم یا انرژی زیاد استفاده شود. در صورتی که پزشک بخواهد امواج با انرژی بالا را اعمال کند، لازم است از بیهوشی موضعی یا عمومی استفاده کند. شاکویوتراپی با امواج کمانرژی معمولاً بدون بیحسی انجام میشود. در صورتی که در حین انجام درمان، بیمار به خوبی با پزشک همکاری کند شاکویوتراپی نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. بیمار میتواند محل دقیق درد را تعیین نموده و در هنگام انجام درمان به پزشک بگوید که پروب روی محل دقیق درد قرار دارد یا خیر. ممکن است علاوه بر اولین جلسه ی شاکویوتراپی، به بیش از یک یا دو جلسهی درمان دیگر نیز نیاز باشد.

عکس شاک ویو تراپی

موارد عدم کاربرد شاک ویو تراپی

اقدامات قبل از شاک ویوتراپی

پزشکان در ابتدا به طور کامل شما را ارزیابی و معاینه میکنند و در صورت نیاز آزمایشات یا عکسبرداری های تشخیصی را تجویز میکنند تا بتوانند بهترین برنامه ی درمانی مناسب برای شما را تعیین کنند. اگر شاک ویوتراپی، روش مناسبی برای شما باشد، دیگر نیازی به تأخیر در درمان نیست.

مراقبت های لازم بعد از شاک ویو تراپی

به طور معمول بعد از هر درمانی مراقبت ها و رعایت نکاتی موجب بهبود سریع تر بیمار و همچنین کاهش عوارض ایجاد شده بعد از درمان می شوند.

مراقبت های درمانی بعد از شاک ویو شامل موارد زیر می شوند:

تعداد جلسات شاک ویوتراپی

در درمان با شاک ویو نیز مانند سایر درمان ها نمی توان تعداد جلسات مشخصی برای بهبود بیمار و درمان قطعی تعیین کرد. تعداد جلسات درمان معمولاً به وضعیت آسیب دیدگی، میزان بهبود و پیشرفت در درمان و همچنین صلاح دید فیزیوتراپیست بستگی دارد. به طور معمول حدود 6 الی 10 جلسه شاک ویو تراپی برای بهبود آسیب دیدگی های بیمار و بازگشت عملکرد عادی وی لازم بوده و در این مدت فیزیوتراپیست می تواند وضعیت بهبود بیمار را بررسی کند و در صورت لزوم به تعداد جلسات فیزیوتراپی با شاک ویوتراپی بیفزاید. در بعضی از بیماران به دلیل شرایط حاد و پیشرفت عارضه حدود 20 جلسه درمان با شاک ویو انجام می گیرد.

عوارض شاک ویو تراپی

به طور کلی و در اکثر موارد شاک ویو تراپی عارضه خاص و خطرناکی به دنبال ندارد. البته در مواقعی نیز ممکن است بیمار بعد از درمان با عوارض موقتی مواجه شود که این عوارض با گذشت زمان بهبود یافته و از بین خواهند رفت.

عوارض شاک ویو تراپی عبارتند از:

هزینه هر جلسه شاک ویوتراپی

هزینه شاک ویو تراپی نیز همانند دیگر روش های درمانی طبق عوامل و فاکتورهایی تعیین و محاسبه می شود. این فاکتورها شامل مهارت پزشک، محل درمان (خصوصی و دولتی بودن مرکز درمانی) تعداد جلسات شاک ویو تراپی، مدت زمان درمان با شاک ویو و همچنین قرار داد با بیمه مورد نظر می شود. در نتیجه هزینه شاک ویو تراپی برای هر بیمار متفاوت و متغیر می باشد. همچنین دستگاه استفاده شده نیز در تعیین هزینه شاک ویو تراپی مؤثر بوده و موجب تغییر هزینه درمان می شود.



نظرات کاربران درباره این مطلب :بهروز جوادی [ 1402-08-20 ]
سلام وقت بخیر من دو سه روزی هست جلو ران هر دوپا سوزن سوزن میشه البته بگم که این روزانه ۸ ۹ ساعت روی صندلی نشسته هستم علت سوزن سوزنش چ علتی هست ممنون میشم راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان