علائم و درمان دررفتگی و بی ثباتی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو زمانی رخ می دهد که کشکک زانو از شیاری که درون آن قرار دارد خارج می شود. کشکک زانو درون شیار انتهایی استخوان ساق پا و ران پا قرار دارد و در هنگام خم و راست شدن زانو، کشکک زانو درون این شیار حرکت می کند تا به حرکت روان تر مفصل زانو کمک کند. ممکن است بر اثر دررفتگی کشکک زانو، سایر آسیب ها مانند پارگی رباط های زانو و یا آسیب و پارگی غضروف و مینیسکزانو رخ بدهند. در صورتی که کشکک زانو چندین بار دچار دررفتگی شود، ممکن است رباط های زانو شل شوند که این موضوع موجب بروز دررفتگی های مکرر زانو در آینده می شود.

دررفتگی کشکک زانو ممکن است به طور جزئی و یا به طور کامل باشد. دررفتگی کشکک زانو بیشتر از همه در بین ورزشکاران 15 تا 20 سال شایع است و همچنین این آسیب در بین دختران بیشتر از پسران شیوع دارد و علت این موضوع نیز این است که لگن دختران پهن تر است و در نتیجه استخوان ران دارای زاویه بیشتری نسبت به زانو است و کشکک زانو را با نیروی بیشتری به سمت بیرون می کشد.

دررفتگی کشکک زانو می تواند بسیار دردناک باشد و توانایی شما در راه رفتن، دویدن و انجام فعالیت های مختلف را تا حدود زیادی محدود کند. گذراندن یک دوره فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند که کارایی و قابلیت زانوی خود را مجددا بازیابید و از بروز مجدد دررفتگی کشکک زانو نیز جلوگیری کنید. در صورتی که کشکک زانو به خودی خود، با جای قبلی خود بازنگردد، درد و سایر علائم دررفتگی همچنان ادامه خواهند داشت و در این صورت لازم است فورا به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید تا به صورت دستی و با وارد کردن فشار به کشکک زانو، به شیوه ی صحیح، کشکک زانو را دوباره جا بیاندازد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل بی ثباتی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو می تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله:

علائم بی ثباتی کشکک زانو

علائم مختلفی ممکن است بر اثر دررفتگی کشکک زانو ایجاد شود. اغلب این علائم بلافاصله بعد از درفتگی کشکک زانو بروز می کنند.

این علائم عبارتند از:

  1. درد در اطراف کشکک زانو
  2. تورم زانو که بیشتر در اطراف کشکک زانو است.
  3. احساس این که کشکک زانو از جای خود خارج شده است.
  4. خالی کردن زانو
  5. شنیدن صدایی از مفصل زانو در هنگام دررفتن کشکک زانو
  6. بدشکلی و تغییر حالت زانو

معاینه بی ثباتی کشکک زانو

آمادگی این را داشته باشید که طی اولین جلسه ی فیزیوتراپی که دارید، به سوالات متخصص طب فیزیکی و توانبخشی پاسخ دهید و در مورد علائم خود به خوبی توضیح دهید. پزشک همچنین برخی ارزیابی ها را در مورد زانوی شما انجام می دهد تا بتواند روش درمانی مناسب را انتخاب کند. مواردی که در ارزیابی بیمار قبل از شروع برنامه ی فیزیوتراپی مدنظر قرار می گیرند عبارتند از: بررسی نحوه ی راه رفتن، اندازه گیری دامنه حرکتی مفصل، ارزیابی میزان قدرت عضلانی، بررسی میزان تورم زانو. پزشک متخصص میزان حرکت کشکک زانو را نیز بررسی می کند تا بفهمد که آیا کشکک زانو دچار بی ثباتی است یا خیر.

درمان بی ثباتی کشکک زانو

متخصصان طب فیزیکی وتوانبخشی با استفاده از تکنیک های مختلفی، کشکک زانو را دوباره جااندازی می کنند که برای انجام این کار ممکن است نیاز به گرفتن عکس رادیوگرافی باشد. مواردی که بیش از همه در تدوین برنامه ی درمانی بیمار تاثیر دارند، سن او و سطح فعالیت او هستند. برای اغلب افراد، روشهای درمانی که برای بهبودی بعد از دررفتگی کشکک زانو مورد نیاز است، همگی غیرجراحی و غیرتهاجمی هستند. روش های درمان دررفتگی کشکک زانو میتوانند شامل موارد زیر باشد:

بی حرکت کردن زانو

مداخلات درمانی

بریس زانو

برای تعیین وقت مراجعه به کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی می توانید با شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید. ما بعد از ارزیابی کامل وضعیت زانو و بافت های نرم اطراف آن، یک برنامه درمانی ویژه برای شما تدوین می کنیم که به کمک آن بتوانید مجددا به زندگی عادی بازگردید و کارهایی که دوست دارید را مانند قبل انجام دهید.

استفاده از عصا

فیزیوتراپی

مداخلات درمانی پرکاربرد در درمان دررفتگی کشکک زاو عبارتند از:

جراحی بی ثباتی کشکک زانو

در هنگام دررفتگی کشکک زانو ممکن سایر بافت های نرم اطراف زانو آسیب ببینند. این موضوع باعث می شود که کشکک زانو نسبت به قبل ثبات کمتری داشته باشد و در جای خود محکم و ثابت نباشد و طبیعتا در این حالت احتمال دررفتگی مجدد کشکک زانو در آینده بسیار بیشتر است. در صورتی که انجام درمان های غیرجراحی تاثیری بر پیشگیری از بروز مجدد دررفتگی های مکرر کشکک زانو نداشته باشد، انجام جراحی بهترین گزینه ی درمانی خواهد بود.

پیش آگهی بی ثباتی کشکک زانو

اغلب افراد بعد از گذراندن یک دوره درمان غیرجراحی و توانبخشی به خوبی کارایی قبلی زانوی خود را باز می یابند و قدرت و ثبات زانوی خود را دوباره به دست می آورند. افرادی که دچار آسیب های شدیدتری مانند پارگی رباط شده اند، لازم است عمل جراحی انجام دهند و پس از آن یک دوره ی فیزیوتراپی فشرده را پشت سر بگذارند تا بتوانند دوباره کارایی قبلی زانوی خود را بازیابند.

برای آشنایی با درمان قوز کمر با روش های بدون جراحی و فیزیوتراپی ، روی لینک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :مهرداد کتیرایی [ 1402-09-01 ]
سلام آقای دکتر برادر من چند ماه پیش پاش لیز خورد و افتاد و واسه اینکه کنترل کنه خودش رو یکی از زانوهاش کشیده شد رو زمین و با همون زانو رو زمین افتاد، تو ام آر ای نشون داد که زانوش ساییده شده و آب آورده حتی تزریق ژل هم انجام داد ولی فایده ایی نداشت و بی اثر بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11