توضیحات تکمیلی درباره کایروپرکتیک یا درمان دستی

کایرو پراکتیک (chiropractic) به مجموعه ای از تدابیر درمانی گفته می شود که دستگاه عصبی را تعیین کننده سلامتی و بیماری می داند و سعی می کند با دستکاری ساختار های بدن، به ویژه ساختمان های ستون مهره ها، عملکرد هنجار را بر قرار نماید. کایرو پراکتیک، لغتی یونانی و مرکب از دو لغت « chiro » به معنی «دست» و «practice» به معنی «انجام کار»است و در مجموع به معنی «درمان به وسیله دست» به کار می رود.

پزشکان بر این باور هستند که با راهکارهای طبیعی مانند درمان دستی و بدون عمل جراحی یا دارو، قادر به بهبود و معالجه بیمار هستند و همین موضوع را یک مزیت بسیار بزرگ می دانند. همچنین آنها معتقد هستند که بدن انسان در شرایط مناسب قابلیت به خصوصی در ترمیم و بازسازی دارد و با انجام روش های طب فیزیکی، شرایط مناسب برای بدن به وجود می آید تا بازیابی شروع شود.یکی از روش‌های طب فیزیکی، درمان دستی و جااندازی ستون فقرات به منظور بهبود عملکرد کلی بدن و سلامت بیمار است. در گذشته کایروپراکتیک و درمان های دستی شامل تخصص‌های جداگانه ای مانند درد کمر، درد گردن، آسیب ورزشی و غیره می‌شد. یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های عملکردی کایروپراکتیک و درمان دستی، جا اندازی ستون فقرات است که موجب بهبود عملکرد کلی بدن و سلامت عمومی بیمار می‌شود. موارد استفاده کایروپراکتیک و درمان دستی بر روی ساختارهای بدن (خصوصاً ستون فقرات)، نحوه‌ی عملکرد آنها (در تعامل با سیستم عصبی) و چگونگی تأثیر آنها بر سلامت عمومی فرد، تمرکز دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد کایروپراکتیک

درمان های دستی می‌تواند برای دردها، مشکلات و بیماری‌های زیر مؤثر واقع شود:

جهت تنظیم جلسه مشاوره و یا بحث در رابطه با شرایط خاصتان با ما در 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس بگیرید. ما علائم شما را بررسی خواهیم کرد و نتیجه را به شما ارائه خواهیم داد.

مزایای کایروپراکتیک

متخصص کایروپراکتیک

متخصص کایروپراکتیک بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند که بر سیستم عصبی و سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می‌گذارند. یک متخصص کایروپراکتیک را به عنوان پزشکی در نظر بگیرید که از هر نوع درد یا اختلال در عملکرد عضلانی، استخوانی یا مفصلی مراقبت می‌کند.

رایج‌ترین دلایل کایروپراکتیک عبارتند از:

علاوه بر این، متخصصان کایروپراکتیک می‌توانند دردهای اسکلتی عضلانی را در هر نقطه از بدن درمان کنند:

روش‌های درمانی کایروپراکتیک

کایروپراکتورها از طیف وسیعی از درمان‌های دستی استفاده می‌کنند. ازجمله:

درمان کایروپراکتیک معمولاً بدون درد بوده ولی درصورتی‌که کایروپراکتور به درمان یک عارضه‌ی دردناک و ملتهب بپردازد، ممکن است اندکی ناراحتی و درد خفیف احساس شود. درصورتی‌که در طی جلسه‌ی درمانی کایروپراکتیک خود هرگونه درد و ناراحتی را تجربه کردید، بلافاصله با کایروپراکتور خود در میان بگذارید. در طول منیپولاسیون ستون فقرات، ممکن است درون ستون مهره‌ی خود احساس فرسایش کرده و صداهایی به گوش شما برسد. باور بر این است که این امر به دلیل وجود حباب‌های گاز در مایع احاطه‌کننده‌ی مفصل می‌باشد. این، بخشی طبیعی از منیپولاسیون ستون فقرات و دیگر درمان‌های دستی می‌باشد.

منیپولاسیون ستون فقرات در کایروپراکتیک

اصلی‌ترین تکنیک درمانی استفاده‌شده در روش‌های کایروپراکتیک، منیپولاسیون ستون فقرات می‌باشد. در این روش، کایروپراکتور از دست‌های خود برای اعمال فشار بر روی عضلات، استخوان‌ها و مفاصل درون و اطراف ستون فقرات استفاده می‌کند. در طول این جلسه، از شما خواسته می‌شود تا نشسته و یا دراز بکشید و معمولاً از شما می‌خواهند تا لباس‌های بالاتنه‌ی خود را دربیاورید تا کایروپراکتور بتواند به ستون فقرات شما دسترسی داشته باشد. در این صورت به شما یک روپوش داده می‌شود.

کایروپراکتور ها ممکن است روش‌هایی ازجمله تنظیم ستون فقرات و دیگر درمان‌های دستی را با روش‌هایی ازجمله موارد زیر ترکیب کرده و آنها را باهم به کار بگیرند:

تعداد جلسات کایروپراکتیک

به طور معمول برای معالجه این مشکل بیشتر از یک جلسه درمانی نیاز است و دوره درمان آن تا چندین هفته به طول می انجامد. امکان دارد که متخصص 2 یا 3 جلسه کوتاه مدت را در هفته اول تجویز نماید و مدت زمان هر جلسه بین 10 تا 20 دقیقه می باشد. در هنگام بهبودی، فقط یک جلسه در هفته برای درمان شما اختصاص می یابد.

عوارض جانبی کایروپراکتیک

عوارض جانبی معمولاً خفیف بوده و ظرف مدت 24 ساعت برطرف می‌شوند. این علائم شامل درد در عضلات، استخوان‌ها یا مفاصل می‌باشد (دردهای اسکلتی-عضلانی‌). همچنین ممکن است شاهد کمی گرفتگی و سردرد باشید. پس از درمان، ممکن است احساس سرگیجه یا خستگی داشته باشید. بعضی از افراد احساس مور مور شدن در بازوهایشان را دارند. در مورد خطر بروز سکته به هنگام درمان گردن هم نگرانی‌هایی وجود دارد، گرچه درصد این خطر بسیار پایین می‌باشد. متخصص کایروپراکتیک از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کند، این دستورالعمل‌ها آنها را راهنمایی می‌کنند که اگر بیمار در معرض بروز سکته است، از یک سری از تکنیک‌ها اجتناب کنند.

هزینه کایروپراکتیک

بسته به نوع مشکل و تعداد جلسات مورد نیاز هزینه کایروپراکتیک یا درمان دستی متفاوت است.

اگر می‌خواهید درباره علت و درمان بیماری آرنج تنیس بازان بیشتر بدانید؛ کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30