علت و درمان بدون جراحی درد پایین کمر

درد قسمت پایین کمر به درد قسمت پایینی ستون فقرات اشاره دارد و یک بیماری شایع است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. موردی که باعث ایجاد نگرانی می شود این است که طبق گزارشات، درصد قابل توجهی از افرادی که یک مرتبه به درد پایین کمر مبتلا شده اند (44 تا 78 درصد) دوباره در آینده به این درد مبتلا خواهند شد. اگر شما از درد پایین کمر رنج می برید، اقدامات درمانی متنوعی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بسیاری از مردم، درد پایین کمر را تجربه کرده اند. این درد معمولاً در قسمت تحتانی کمر و در قسمت بالای باسن احساس می شود. این درد ممکن است شدید بوده و به پاها کشیده شود. اگر درد به صورت ثابت باقی ماند و باعث ایجاد بی حسی شد باید به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید تا مشکلات دیسک کمر که ممکن است باعث به دام افتادگی عصب یا فشار بر نخاع شده را بررسی نماید. روش های درمانی متعددی وجود دارد که می تواند بدون نیاز به انجام عمل جراحی به شما کمک کند. این اقدامات درمانی شامل تمرینات ورزشی و درمان های مداخله ای مانند تحریک نخاع یا به کارگیری روش تنس تراپی می شود.

آناتومی درد پایین کمر

کمر ساختار پیچیده ای دارد که شامل شبکه های بافتی، عضلانی، استخوانی و عصب هایی است که از جمجمه تا لگن به این قسمت وارد می شوند. ستون مهره ها ساختاری است که از بدن پشتیبانی کرده و از نخاع که بسیار آسیب پذیر است محافظت می کند. بیست و چهار مهره متصل به یکدیگر که یک ستون از مهره های قابل انعطاف ساخته و 9 مهره به هم چسبیده که استخوان خاجی و دنبالچه را می سازند در ناحیه پایین کمر قرار دارند.

در بین مهره ها، دیسک های بین مهره ای قرار دارند که مانند بالشت بوده و ضربات را جذب می کنند و به انعطاف پذیری ستون فقرات کمری کمک می کنند. عضلات و رباط ها به مهره های ستون فقرات متصل شده اند که قدرت لازم برای حرکت را ایجاد می کنند. داخل ستون مهره ها نخاع وجود دارد که در بسیاری از بزرگسالان از سمت مغز از داخل ستون فقرات وارد دوازدهمین دنده می شود. هر بخش از ستون مهره ها در معرض آسیب های احتمالی ناشی از جراحات یا بیماری ها، فرسایش و تخریب یا تروما قرار دارند که می تواند باعث ایجاد درد در قسمت پایینی کمر شود.

برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و نیز رزرو نوبت جهت مشاوره اولیه در زمینه تشخیص و روش های طب فیزیکی ما برای درمان درد پایین کمر می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد درد پایین کمر

این یک دلیل شایع ایجادکننده درد پایین کمر است که می تواند باعث آسیب دیدن یا جراحت در دیسک های بین مهره ای شود. آسیب دیدگی دیسک کمر می تواند همراه با افزایش سن یا در نتیجه یک حادثه شدید و حاد اتفاق بیفتد. آسیب دیدگی می تواند باعث تضعیف قسمت خارجی دیسک بین مهره ای شده که باعث بیرون زدگی قسمت داخلی آن می شود. این عارضه می تواند باعث سوزش و تورم در اطراف عصب ها و ایجاد درد شود.

آرتروز ستون فقرات یک بیماری دیژنراتیو است که به دلیل از بین رفتن غضروف به وجود می آید. از بین رفتن غضروف به دلیل افزایش سن یا به دلیل آسیب دیدگی های شدید به وجود می آید. اگر آسیب دیدگی غضروف شدید باشد، استخوان ها روی یکدیگر می لغزند که باعث ایجاد درد شدیدی می شود.

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کانال عبور نخاع باریک شود. بیماران مبتلا به این بیماری اغلب بیان می دارند که در هنگامی که به سمت جلو خم می شوند درد آنها کاهش می یابد.

وقتی که یک نیروی زیاد بر ستون فقرات وارد شود این عارضه ممکن است به وجود بیاید.

این نوع از شکستگی مهره در زنانی که در سنین یائسگی قرار دارند و بیمارانی که از داروهای کورتیکواستروئید به مدت طولانی استفاده کرده اند بسیار شایع است. شکستگی ناشی از فشار می تواند بدون وارد شدن فشار زیاد خارجی بر مهره ایجاد شود.

این نوع از بیماری به دلیل مسائل ژنتیکی به وجود می آید و بر انحنای ستون فقرات تأثیر می گذارد. این تأثیرات ممکن است به شکل اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) و قوز کمر ظاهر شود. آماری از شیوع این نوع از بدشکلی های ستون فقرات در دسترس نیست البته گزارش های اخیر نشان می دهد که نرخ شیوع بسیار پایین و در حدود 2 درصد از جمعیت را شامل می شود.

در موارد نادر، درد پایین کمر به دلیل نفوذ عفونت در ناحیه نخاعی ایجاد می شود. عفونت نخاعی باید در هر بیمار که همراه با درد پایین کمر دچار تب هم می شود، افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند، کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است یا افرادی که به طور مرتب از برخی داروها استفاده می کنند مورد ملاحظه و بررسی قرار گیرد.

درمان و کاهش درد پایین کمر

داروها

این اعتقاد وجود دارد که بسیاری از پزشکان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را به دلیل خاصیت ضد التهابی این داروها برای کاهش درد پایین کمر تجویز می کنند که می تواند تورم را کاهش داده و باعث کاهش درد در این ناحیه شود. داروهای ضد التهابی غی استروئیدی تأثیر زیادی در کاهش درد دارند البته این داروها عوارض جانبی زیادی مانند سوزش، خونریزی و زخم معده نیز دارند. به طور عمومی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باید برای دورههای درمانی کوتاه مدت تجویز شوند، پزشکان باید از تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای مدت طولانی خودداری کنند زیرا عوارض جانبی احتمالی این داروها بسیار زیاد است.

شل کننده عضلات

شل کننده های عضلات معمولاً برای بیماران با درد پایین کمر تجویز می شود. این نوع از داروها در گروه داروهای ضد اسپاسم طبقه بندی می شوند. شل کننده ها و داروهای ضد اسپاسم عضلات شامل داروهای غیر بنزودیازپین و بنزودیاپین ها می شوند و باعث کاهش اسپاسم عضلات که معمولاً همراه با درد پایین کمر وجود دارند می شود؛ به عبارت دیگر داروهای ضد اسپاسم شامل باکلوفن و دانترولین که باعث کاهش گرفتگی عضلات می شوند، است.

تزریق ها

وقتی درد پایین کمر به دلیل مسائل مربوط به ساختار ستون فقرات ایجاد شده باشد، روش های متعدد درمانی را می توان به کار برد که برخی از آنها عبارتند از:

تمرینات ورزشی و درمان های فیزیکی

اگر درد پایین کمر پس از 3 تا 4 هفته بهبود نیافت، درمان های فیزیکی که توسط متخصصین آموزش دیده انجام می شود می تواند مفید واقع شود. توجه به این نکته مهم است که افراد مبتلا به درد مزمن پایین کمر باید برنامه ورزشی داشته باشند. متخصص طب فیزیکی که محدودیت ها و نیازهای خاص را برای کاهش درد پایین کمر می داند و می تواند به بازگرداندن سلامت فرد کمک کند باید این برنامه را ارائه کند.

درمان های فیزیکی معمولاً شامل موارد زیر می شود:

کایروپرکتیک یا درمان های دستی

درمان به روش TENS



نظرات کاربران درباره این مطلب :فردین پور [ 1402-09-05 ]
سلام من یک هفتس که کمر درد دارم دردش میزنه به پشت کمرم تا حالا سابقه کمر درد نداشتم، دردش اینقدر شدیده که وقتی میشینم و میخوام بلند شم حالت خم دارم توی پهلو هم درد میپیچه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30