هر آنچه باید در مورد درمان تنگی کانال نخاعی بدانید

باریک شدن فضاهای باز در ستون فقرات را، که می تواند بر نخاع و اعصاب که از طریق ستون فقرات عبور می کنند فشار وارد کند را تنگی کانال نخاعی می گویند. تنگی کانال نخاعی اغلب در گردن و کمر رخ می دهد. در حالی که برخی مردم هیچ علائم یا نشانه هایی ممکن است نداشته باشند، تنگی کانال نخاع کمر می تواند باعث درد، بی حسی، ضعف عضلانی و ایجاد مشکلاتی در عملکرد مثانه یا روده شود. تنگی کانال نخاع معمولا بیشتر با تغییرات سایش ستون فقرات و پارگی دیسک کمر مربوط به پیری ایجاد می شود. در موارد شدید تنگی کانال نخاعی، که درمان های بدون جراحی به کاهش علائم بیمار کمک نکرده است، پزشکان ممکن است برای ایجاد فضای اضافی برای کانال نخاع و یا اعصاب عمل جراحی را توصیه کنند.در حدود 75% از موارد تنگی کانال نخاعی در کمر (مهرههای کمری) رخ میدهد. لازم به ذکر است که در اکثر موارد، تنگ شدن کانال نخاعی به ریشه اعصاب فشار میآورد که این امر به نوبه خود به درد پشت پا می انجامد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم و نشانه های تنگی کانال نخاعی

بسیاری از مردم ممکن است شواهدی از تنگی کانال نخاعی در عکسبرداری اشعه ایکس داشته باشند، اما هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشند. هنگامی که علایم رخ می دهد، اغلب به تدریج شروع می شوند و در طول زمان بدتر می شوند.

علائم، بسته به محل تنگی متفاوت است :

علل تنگی کانال نخاعی

در حالی که برخی افراد ممکن است با یک تنگی کوچک کانال ستون فقرات به دنیا امده باشند، بیشتترین تنگی نخاعی زمانی رخ می دهد که یک اتفاق باعث کاهش میزان فضای در دسترس در داخل ستون فقرات شود.

علل تنگی نخاعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رشد میکروبی مربوط به استخوان: فرسایش و پارگی در استخوان ستون فقرات شما می تواند باعث تشکیل اسپرز استخوانی شود (رشد غیر طبیعی زائده استخوان)، که می تواند به کانال نخاعی رشد کند. بیماری پاژه، یک بیماری استخوانی است که معمولا در بزرگسالان تاثیر می گذارد، همچنین می تواند باعث رشد بیش از حد استخوان در ستون فقرات شود و منجر به تنگی کانال نخاعی می شود.

پارگی و بیرن زدگی دیسک کمر: دیسک کمر که به عنوان کمک فنر بین مهره عمل می کند با افزایش سن تمایل به خشک شدن دارد. ترک ها در قسمت بیرونی یک دیسک ممکن است به برخی از مواد داخلی نرم اجازه دهد بیرون بزنند و بر روی نخاع یا اعصاب فشار وارد کند.

رباط ضخیم: رباط سختی که به شما کمک می کند استخوان ستون فقرات خود را نگه دارید می تواند در طول زمان سفت و ضخیم شود. این رباط ضخیم تر می تواند به کانال نخاعی نفشار وارد کند.

تومورها: رشد غیر طبیعی سلول ها می تواند در داخل نخاع، در غشایی که نخاع را تحت پوشش قرار داده است و یا در فضای بین ستون فقرات و مهره ها ایجاد شود و منجر به تنگی کانال نخاع شود.

آسیب های نخاعی: تصادفات و تروما می تواند باعث در رفتگی یا شکستگی در یک یا چند مهره شود. استخوان شکسته شده از شکستگی ستون فقرات ممکن است به محتویات کانال نخاعی آسیب برساند. تورم بافت اطراف نخاع بلافاصله بعد از عمل جراحی نیز می تواند بر روی کانال نخاع یا اعصاب فشار وارد کند و باعث تنگی کانال نخاعی کمر شود.

برای اصلاع از ساعات کار کلینیک و نیز رزرو نوبت جهت مشاوره اولیه در زمینه تشخیص و روش های طب فیزیکی ما برای درمان تنگی کانال نخاعی می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

خطرات و عوارض تنگی کانال نخاعی

اغلب افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمر سن بالاتراز 50 دارند. وقتی که تنگی کانال نخاعی کمر در افراد جوان تر توسعه می یابد، علت آن می تواند یک بیماری ژنتیکی موثر بر استخوان و عضلانی در سراسر بدن باشد.در موارد شدید تنگی کانال نخاعی ممکن است اختلالات زیر ایجاد شود:

تشخیص تنگی کانال نخاعی

تشخیص تنگی کانال نخاعی کمر می تواند مشکل باشد و نشانه های آن شبیه به کسانی است که به بیماری های وابسته به سن مبتلا اند.

تصویر برداری ممکن است برای کمک به تعیین دقیق علت واقعی ،علائم و نشانه های بیماری مورد نیاز باشد:

درمان تنگی کانال نخاعی

نوع درمانی که برای تنگی نخاعی دریافت می کنید ممکن است بسته به محل تنگی و شدت علائم و نشانه ها متفاوت باشد.

درمان بدون جراحی

برای کنترل درد همراه با تنگی نخاعی، دکتر شما ممکن است یکی از موارد زیر را تجویز کند:

شیوه زندگی و راه حل های درمان خانگی

تزریق

فیزیوتراپی

یک درمانگر فیزیکی می تواند به شما نرمش هایی را آموزش دهد که به شما کمک کند تا :

حرکات اصلاحی

اگر شما درد تنگی نخاع دارید، شما احتمالا حتی نمی خواهید در مورد ورزش فکر کنید. با این حال، ورزش، کشش، و جنبش می تواند به تسکین درد و درمان قطعی تنگی کانال نخاعی کمرشما کمک کند.

در مورد انجام فعالیت ها موارد زیر را در نظر بگیرید:

لطفا، قبل از شروع هر رژیم، ورزش یا فعالیت، با دکتر خود مشورت کنید. او ممکن است توصیه هایی برای نوع ورزشی که برای شما بهتر خواهد بود بدهد، و او قادر خواهد بود به شما در مورد برخی ورزش ها هشدار دهد. از آنجا که دکتر شما تاریخ درد و علائم شما را به خوبی می داند، او بهترین منابع شما برای اطلاعات و توصیه ها است.شما باید به طور کلی، از هر گونه فعالیت که استرس بیش از حد در ستون فقرات شما اعمال میکند، جلوگیری کنید.

شما با انجام تمرینات ورزشی و مراقبت خوب از ستون فقرات خود می توانید عضلاتی که ستون فقرات را حمایت می کنند تقویت کنید. شما قرار نیست که تبدیل به یک وزنه بردار پر قدرت یا شناگر المپیک شوید . به سیگنال های بدن خود توجه کنید ، و اگر درد شما افزایش یافته و یا اگر شما متوجه درد جدید شدید، ورزش را متوقف کنید و با دکتر خود تماس بگیرید شنا یک روش مثر در بهبود علائم تنگی کانال نخاع می باشد.پیاده روی ورزش مناسبی برای شما است اگر شما دچار تنگی نخاع هستید . این ورزش کم تاثیر است، و شما به راحتی می توانید با توجه به نیازتان سرعتهای متفاوتی را داشته باشید . یک پیاده روی روزانه برا ی خود در نظر بگیرید. پیاده روی روزانه یک روش عالی برای کاهش استرس است.شنا نیز ورزش ایده آلی است به دلیل اینکه تمام عضلات کمر و پشت را در یک وضعیت حمایتی امن قرار میگیرند. آب وزن شما را به خوبی پشتیبانی میکند، که بدان معنی است که فشار کمتری به پشت شما اعمال میشود .شما همچنین می تواند راه رفتن در آب را انجام دهد.

کشش های خاص روزانه برای تنگی کانال نخاع می تواند مفید باشد. لطفا با دکتر خود (و یا فیزیوتراپیست) قبل از اقدام برای هر ورزش یا کشش های جدید صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که آن همه برای شما مناسب است و بعد آن را انجام دهید.در حالی که ممکن است وسوسه شوید که شما نباید به خاطر تنگی نخاع ورزش کنید ، به خاطر داشته باشید که اگر شما اصلا حرکت نمی کنید و اگر فکر می کنید بیحرکت بودن شما باعث میشود که درد شما بهتر شود در واقع درد خود را بدتر می کنید. با در نظر گرفتن آنچه که بدن شما می تواند انجام دهد و با یک برنامه ریزی قابل اجرا، شما می توانید هر روز گام های سالمی برای تسکین درد و درمان تنگی کانال نخاعی خود بردارید.

جراحی تنگی کانال نخاعی

جراحی کانال نخاعی کمری ممکن است برای شما در نظر گرفته شود اگر :

هدف از جراحی باز یا جراحی بسته ستون فقرات از بین بردن فشار بر طناب یا عصب ریشه ستون فقرات است . به عنوان مثال، لامینکتومی را با حذف بخشی (لایه) از مهره آسیب دیده برای ایجاد فضای بیشتری در کانال نخاعی اجرا میکنند. در برخی موارد، نیز ممکن است نیاز باشد تا مهره با هم ترکیب شوند و به حفظ قدرت ستون فقرات کمک شود .در اغلب موارد، جراحی کمک می کند تا علائم تنگی کانال نخاعی تخفیف یابند. اما در برخی از مردم همان علائم باقی می ماند و یا بعد از عمل جراحی بدتر میشود . خطرات و عوارض جراحی تنگی کانال کمری شامل عفونت، پارگی در غشاء و فرآیندهای غشایی که نخاع را پوشش می دهد، بوجود امدن یک لخته خون در ورید پا و زوال عصبی است.

برای آگاهی از علائم و درمان بیماری پوکی استخوان کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30