راهکارهایی برای مراقبت و پیشگیری از گردن درد

گردن درد بر اثر عوامل مختلفی مثل فعالیت و کار، آسیب ها و برخی از بیماری ها پدید می آید. اغلب گردن دردهایی که در اثر فعالیت ایجاد می شوند به علت حرکات تکراری و طولانی مدت یا کشیدگی و آسیب عضلات گردن، تاندون ها، لیگامان ها، استخوان ها و مفاصل هستند. در ادامه مواردی برای مراقبت بهتر از گردن و پیشگیری از دردهای آن مطالعه خواهید کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاهش وزن و فشار روی گردن

اگر اضافه وزن دارید حتما برای کاهش وزن و تغییر در سبک زندگی خود برنامه ریزی و اقدام کنید. اضافه وزن باعث فشار روی مهره ها و عضلات گردن شما خواهد شد و علاوه بر اینکه باعث بروز اختلالات در ستون فقرات گردنی میشود، همچنین موجب اختلال در عملکرد دیسک های گردن نیز می گردد.

حفظ آرامش و کنترل استرس

عملکرد اعصاب بدن روی گرفتگی و ایجاد درد گردن بسیار موثرند به طوری که برخی از گردن دردها عصبی هستند. بنابراین سعی کنید استرس و اضطراب را از خود دور کنید. محیطی آرام ایجاد کنید یا به جایی خلوت و بی سر و صدا بروید، دراز بکشید و به تمام اعضای بدنتان آرامش دهید.

مراقبت از گردن هنگام تماس تلفنی

اگر عادت دارید تلفن را بین گردن و شانه هایتان نگه دارید مطمئن باشید که دچار مشکل می شوید. عادات بدی که به گردنتان فشار می آورند را همین امروز ترک کنید.

مراقبت از گردن در رانندگی

بهتر است صندلی ماشین تان دارای تکیه گاهی برای گردن باشد، تکیه گاهی که هنگام تصادف یا ترمز شدید، از خم شدن ناگهانی گردن به عقب پیشگیری کند، چون این حرکت شدید ممکن است باعث آسیب نخاع یا شکستگی مهره گردن شود.

مراقبت از گردن هنگام مطالعه

یکی از عادات غلطی که خیلی افراد هنگام مطالعه دارند، این است که سرشان را خیلی زیاد و برای مدت طولانی به پایین خم می کنند، یا بعضی ها عادت دارند به صورت طاق باز دراز بکشند و چند عدد بالش زیر گردنشان بگذارند و کتاب را روی قفسه سینه شان بگذارند و مطالعه کنند. بعضی هم برعکس این کار را انجام می دهند، یعنی به شکم می خوابند و کتاب را جلویشان می گذارند و مجبورند سر و گردن را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند کتاب را بهتر ببینید. این عادت ها در طولانی مدت می تواند به گردن درد منجر شود. بهترین روش برای مطالعه، استفاده از میزهای شیب دار یا میزهای مهندسی است که نمی گذارد گردن زیاد خم شود.

وضعیت مناسب گردن هنگام نشستن

خم کردن گردن مشکل ساز است، به خصوص اگر در حالت های نامناسب و برای مدت طولانی باشد. اگر در محیط کارتان به طور مداوم پشت میز کامپیوتر نشسته اید و به صفحه آن خیره شده اید، سعی کنید ارتفاع صندلی را به درستی تنظیم نمایید و از خم شدن دایمی و بیش از حد گردن جلوگیری کنید. بهتر است از میزهایی مانند میز تحریر مدارس استفاده کنید که پایه های جلویی بلندتر و پایه های عقبی کوتاه تری دارند.
بهتر است گردنتان را چه در وضعیت نشسته و چه در حالت ایستاده و یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگه دارید، طوری که زاویه ای را با بدنتان تشکیل ندهد. بیماران مبتلا به بیماری افتادگی گردن به جلو معمولا بدون درد و به صورت عادی می توانند سر و گردن خود را حرکت دهند. علائم این بیماری تنها زمانی ظاهر می شوند که طرز نشستن یا ایستادن نامناسب برای مدتی طولانی حفظ شود. این اتفاق در هر وضعیت، نشسته، ایستاده یا خوابیده پیش می آید.

تشک و بالش طبی گردن درد

اگر هر روز صبح با گردن درد بیدار می شوید، احتمالا تشک یا بالش شما استاندارد نیست. بالش نباید خیلی سفت و یا خیلی نرم باشد و از نظر ارتفاع باید گردن را در وضعیت مناسبی قرار دهد. بلندی بالش تان باید در حدی باشد که سر و گردن در امتداد بقیه بدن قرار بگیرد، چه به پشت بخوابید چه به پهلو. بنابراین استفاده از بالش های بلند که سبب بالاتر قرار گرفتن گردن از امتداد ستون فقرات می شود، مناسب نیست.

داروهای گردن درد

مسکن ها بطور موقت درد گردن را تسکین می دهند. قرص های شل کننده عضلات نیز در اکثر مواردی که درد گردن ناشی از آسیب و حادثه نیست می توانند با شل کردن ماهیچه ها دردتان را کاهش دهند. در برخی موارد دیگر استفاده از پماد برای گردن درد مفید واقع می شود در واقع مالیدن پماد و ماساژ دادن گردن هم باعث کاهش اسپاسم های عضلانی و هم باعث برطرف شدن درد میگردد.

استراحت دادن به گردن

برای پیشگیری از گردن درد گاهی دراز بکشید و به ماهیچه های گردنتان استراحت دهید. استراحت همچنین زمانی که به درد گردن دچار شدید به کاهش درد کمک می کند. به یاد داشته باشید استراحت بیش از حد می تواند یک عامل بروز اسپاسم عضلات گردن باشد.

گرم نگه داشتن گردن

اگر احساس می کنید عضلات گردنتان سفت شده و گرفته است، آن را گرم کنید. گرما باعث نرم شدن عضلات گرفته می شود. دوش آب گرم راه خوبی برای این کار است اما به یاد داشته باشید که این کار را برای طولانی مدت انجام ندهید، زیرا باعث تشدید درد می شود.

مراقبت در برابر آسیب ها

انواع آسیب های گردنی ناشی از ضربه، فشار، شرایط شغلی، شرایط محیطی و یا سایر موارد می توانند موجب عوارض و درد گردن از خفیف تا شدید شوند.
عدم انجام این موارد باعث پیشگیری از آسیب و درد گردن می شوند :



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :طبیب زاده [ 1402-08-03 ]
پسرمن 12سالش هست گودی کمر و قوز گردن داره باید دکتر اطفال ببریمش یا میتونم از شما نوبت بگیریم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30