کاربرد درمان های دستی یا کایروپراکتیک برای درمان مشکلات کمر و گردن

کایروپراکتیک یک پزشک متخصص است که مشکلات و بیماری های سیستم عصبی و اسکلتی-عضلانی بدن را با روش های غیرجراحی درمان می کند. به طور کلی، پزشکان کایروپراکتیک یا همان متخصصان طب فیزیکی ، تمرکز ویژه ای بر درمان دستی دردهای ستون فقرات و بافت های اطراف آن دارند. مطالعات بسیاری نشان داده اند که روش های درمان دستی که توسط متخصصین طب فیزیکی به کار گرفته می شود، به طور کلی بیش از همه برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر، درد سیاتیک و درد گردن مفید است.

در واقع زمانی که بیماران مبتلا به دردهای مزمن کمر به متخصص طب فیزیکی مراجعه می کنند و درمان دستی برای اولین بار روی آنها انجام می شود، این روش کمی تهاجمی به نظر می آید و شاید تحمل آن کمی سخت باشد، اما در صورت ادامه جلسات درمان دستی ستون فقرات ، بیمار در بلند مدت بهبودی می یابد و به نتایج بسیار مثبتی دست پیدا می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان دستی (کایروپراکتیک) چیست؟

اصلی ترین موضوع در کایروپراکتیک، درمان درد و مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی با انجام درمان دستی می باشد:

مانیپولاسیون و مانپولاسیون دستی: این تکنیک درمان دستی به معنای اعمال فشار به ستون فقرات با حرکتی سریع اما کوتاه است. هدف از اعمال فشار سریع با دامنه ی کوتاه این است که عملکرد مفاصل در ستون فقرات بهبود پیدا کند، تحریک عصبی کاهش پیدا کند و دامنه حرکتی فاصل بیشتر شود. این تکنیک کایروپراکتیک همچنین با نام جااندازی نیز شناخته می شود. بسیار از دستورالعمل های درمانی منتشر شده توصیه می کنند که در مراحل اولیه از درمان درد کمر، انجام درمان های دستی در برنامه ی درمانی گنجانده شود.

موبیلیزاسیون: موبیلیزاسیون به معنای انجام مانیپولاسیون با شدت و فشار کمتر است. در این روش عضلات و ماهیچه ها حرکت داده می شوند و هدف از انجام این کار، افزایش دامنه ی حرکتی در نواحی مورد نظر است.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی با مسائلی همچون تشخیص، درمان و پیشگیری از دردهای عصبی-اسکلتی و عضلانی و تاثیر آن بر سلامت کلی فرد، مواجه هستند. در میان سایر روشهای درمانی، تاکید آنها بر انجام درمان های دستی مانند جااندازی مفاصل و خصوصا توجه ویژه به برطرف کردن کجی یا نیمه دررفتگی ها می باشد. جهت اطلاع از از روش های درمانی ما در این کلینیک و نیز رزرو نوبت برای جلسه ی مشاوره با متخصص کایروپراکتیک می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل کنید.

مزایا و خطرات درمان دستی چیست؟

درمان دستی یکی از انواع روش های درمانی بسیار مفید است که می تواند نتایج مثبت زیادی را به همراه داشته باشد. البته بنا نیست که این روش، طی همه ی برنامه های درمانی و روی هر بیماری انجام شود، اما این روش برای بسیاری از مشکلات بیماری هایی که معمولا توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درمان می شوند، مفید است.

دستان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یک ابزار قدرتمند هم برای تشخیص و هم درمان است. مزایای اصلی درمان دستی عبارتند از:

چه بیماری ها یا مشکلاتی با درمان دستی برطرف می شوند؟

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی از روش های غیرجراحی بسیاری برای درمان برخی از مشکلات و بیماری ها استفاده می کنند، از جمله:

  1. درد پایین کمرو پادرد ( سیاتیک )
  2. درد گردن
  3. درد شانه
  4. کشیدگی یا پارگی تاندون ها و رباط ها به صورت مکرر
  5. سردرد
  6. آسیب های ورزشی
  7. آسیب ناشی از تصادفات ماشین
  8. درد زانو یا آرتروز گردن
  9. انحراف ستون فقرات

هر چند تمرکز و تخصص ویژه ی متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در درمان بیماری های اسکلتی-عضلانی و عصبی است، اما حیطه ی کاری متخصصان طب فیزیکی به بیماری های سیستم عصبی و سیستم اسکلتی-عضلانی محدود نمی شود.

برنامه ی درمان دستی

متخصص طب فیزیکی با توجه به میزان درد و ناتوانی بیمار و میزان عدم تحمل او در حرکت کردن، اهداف برنامه ی درمانی او را تعیین می کند. مانند تمامی دستورالعمل های درمانی دیگر، هدف اصلی از درمان، جلوگیری از مزمن شدن درد یا بیماری است. برای رسیدن به این هدف، بر روی استفاده از درمان ها و مراقبت های فعال (درمان هایی که توسط خود بیمار انجام می شود مانند ورزش، اصلاح فعالیت ها، اصلاح وسایل و تجهیزات مورد استفاده در کار و ...) تاکید می شود.

معاینات متخصص طب فیزیکی

معاینات انجام شده توسط متخصص طب فیزیکی، از بسیاری جهات مشابه با معاینات انجام شده توسط پزشکان دیگر است. اما چگونگی معاینه و ارزیابی ستون فقرات و بررسی عملکرد و ساختار آن و سپس انجام برخی از درمان های ویژه در طب فیزیکی و توانبخشی با دیگر پزشکان متفاوت است. معاینات انجام شده توسط متخصص طب فیزیکی معمولا شامل سه مرحله می شود: مشاوره (گرفتن شرح حال بیمار)، بررسی سوابق پزشکی بیمار و انجام معاینات فیزیکی. در برخی موارد ممکن است انجام آزمایش یا عکسبرداری رادیوگرافی نیز تجویز شود.

1.مشاوره (شرح حال بیمار): بیمار در مورد مشکل یا دردی که دارد شرح مختصری می دهد. مانند:

2.بررسی سوابق پزشکی: پزشک سعی می کند با پرسیدن سوالاتی، نوع درد و مشکل ایجاد شده را تعیین کند. او همچنین سوالاتی در مورد مسائل مربوطه که می تواند بر درد یا مشکل بیمار موثر باشند، میپرسد، از جمله:

3.معاینات فیزیکی: متخصص طب فیزیکی از روش های مختلفی برای انجام معینهی فیزیکی بیمار استفاده می کند تا نقاطی از بدن را که دچار مشکل شده و نیاز به درمان دارند را مشخص نماید. یکی از این روش ها عبارت است از لمس کردن بدن در وضعیت ساکن یا در حال حرکت برای تعیین نقاطی که دامنه حرکتی آن ها کاهش یافته و یا بی حرکت هستند. بسته به نتایج معاینات انجام شده، ممکن است نیاز به انجام تست های تشخیص دیگری نیز باشد، از جمله:

جااندازی در درمان دستی

تعریف جااندازی در کایروپراکتیک

جااندازی در درمان دستی شامل مراحل زیر می شود:

خدمات کایروپراکتیک، فراتر از جااندازی

انجام درمان دستی، تنها روش درمانی نیست که توسط متخصص طب فیزیکی انجام می شود. برای مثال ممکن است از برخی روش های درمانی طبیعی و غیردارویی دیگر نیز استفاده شود. درمان های طبیعی مانند سرمادرمانی، گرمادرمانی، ماساژ، آب درمانی نیز برخی دیگر از روش های درمانی هستند که توسط متخصصین طب فیزیکی به کار گرفته می شوند. در صورتی که این روش ها به نحو کنترل شده و برنامه ریزی شده ای به کار گرفته شوند می توانند تاثیرات مثبت زیادی در درمان داشته باشند و بسیاری از مشکلات و دردهای اسکلتی-عضلانی را برطرف کنند.

برخی از روش های درمانی در طب فیزیکی در کایروپراکتیک نیز به کار می روند مانند سرما درمانی، گرما درمانی، ورزش و حرکات اصلاحی، ماساژتراپی، اولتراسوند ، دیاترمی، هیدروتراپی (آب درمانی)، تحریک الکتریکی عصبها (TENS) ، تراکشن (کشش ستون فقرات)، امواج مادون قرمز، درمان با لیزر سردو همچنین آموزش به بیمار برای مراقبت از خود.

هدف متخصص طب فیزیکی این است که با استفاده از روشهای ویژه ی جا اندازی (مانیپولاسیون) همراه با یکی یا تعداد بیشتری از درمان های گفته شده، تحریک سیستم عصبی و مشکلات ساختاری در سیستم اسکلتی عضلانی را برطرف کند و بدین طریق درد بیمار را کاملا بهبود دهد.



نظرات کاربران درباره این مطلب :عبدالکریم هادی زاده [ 1402-06-01 ]
سلام 48 سال سن دارم در حدود 28سال بدنسازی بدون اینکه مسابقه بدم تمرین می کنم 3ماهی دردزانو گرفتم به پزشک مراجعه عکس وِیژه گرفتم انحراف زانودارم .آیا با کایروپراکتیکوزانو انحرافش خوب میشه وبه حالت اول برمی گرده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30