رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات گردن در تصادفات

رگ به رگ شدن گردن غالباً آسیب شلاقی گردن نامیده می شود. هرچند این عارضه معمولاً در تصادفات اتومبیل رخ می دهد، لیکن هرگونه ضربه یا برخورد محکمی که تکانی شدید رو به جلو یا رو به عقبی را به سر وارد کند می تواند منجر به رگ به رگ شدن گردن شود. این نیروی شدید می تواند منجر به کشیدگی و پارگی عضلات و تاندون های گردن شوند. رگ به رگ شدن گردن غالباً با کشیدگی گردن اشتباه می شود. عارضه ی کشیدگی گردن اندکی متفاوت است. عارضه ی رگ به رگ شدن گردن به دلیل وارد آمدن آسیبی به عضلات و یا تاندون ها، بافت هایی نواری که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند، ایجاد می شود. گرفتگی گردن به دلیل پارگی رباط ها، بافت هایی که استخوان ها را به هم متصل می کنند، ایجاد می شود. با این حال، تفاوت بین کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن احتمالاً معنی و مفهوم خاصی برای شما نخواهد داشت. علل، نشانه ها و روش های درمانی کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن غالباً شبیه به هم هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم آسیب های شلاقی گردن چیست؟

دردهای ناشی از آسیب های شلاقی گردن قابل چشم پوشی نیستند. علائم این عارضه عبارتند از:

چه کسانی به عارضه ی رگ به رگ شدن شلاقی گردن دچار می شوند؟

رگ به رگ شدن های شلاقی گردن معمولاً بسیار رایج هستند. بسیاری از افراد درگیر در تصادفات جاده ای دچار دردهای گردنی (همراه با و یا بدون سایر آسیب ها) می شوند. در این زمینه، زنان به دلیل ضعیف تر بودن عضلات گردنی، نسبت به مردان بیشتر در معرض آسیب های شلاقی گردن قرار دارند. بروز علائم آسیب های شلاقی گردن پس از تصادفات ناچیز جاده ای برای بسیاری از افراد بسیار تعجب برانگیز است. حتی ضربات ناگهانی ناشی از حرکت آرام وسایل نقلیه نیز می تواند تکان های شدیدی را به گردن وارد کند و این امر میتواند منجر به بروز علائم شوند. در موارد نادری، آسیب های شلاقی گردن ممکن است پس از آسیب های ورزشی و یا فعالیت هایی روزانه مثل تکان های گردن در هنگام مسافرت و یا افتادن اتفاق میافتند.

روش های تشخیص

برای تشخیص گرفتگی گردن، پزشک معایناتی کامل از شما به عمل خواهد آورد. ممکن است برای تشخیص سایر مشکلات، به انجام تصویربرداری اشعه ی ایکس، سیتی اسکن و دیگر آزمون ها نیز نیاز باشد.

روش های درمانی عارضه ی رگ به رگ شدن شلاقی گردن کدامند؟

درد ناشی از این عارضه ها معمولاً در ابتدا اندکی آزاردهنده هستند و ممکن است نیاز باشد که به گردن برای یک روز یا بیشتر استراحت داده شود. علاوه بر این، شما می توانید به محض ممکن شدن، تمرینات آرام گردن را نیز آغاز کنید. بهتر است اجازه ی سفت شدن را به عضلات گردن ندهید. به تدریج سعی کنید تا دامنه ی حرکتی گردن را افزایش دهید. هر چند ساعت یک مرتبه به آرامی گردن را در هر راستا حرکت دهید. این حرکت را چندین مرتبه در روز تکرار کنید. به محض اینکه شرایط فراهم شد، فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. مطمئن باشید با انجام این حرکات آسیبی به گردن شما وارد نخواهد شد.

زمانیکه علائم حاد رگ به رگ شدن گردن برطرف شوند، پزشک دوره های توابخشی را آغاز خواهد کرد. این روش درمانی در تقویت و نرم شدن عضلات گردن بسیار مؤثر خواهد بود و به بهبودی و کاهش احتمال رگ به رگ شدن های مجدد در آینده کمک می کند. در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی، ما به شیوه ای تخصصی وضعیت شما را بررسی خواهیم کرد. این کار در کمک به تسکین دردهای گردن و پس از آن اتخاذ روش هایی مناسب برای درمان این عارضه ی شما بسیار مؤثر خواهد بود. جهت درمان رگ به رگ شدن گردن خود و کاهش درد آن با استفاده از روش های فیزیوتراپی می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

داروهای درمان کننده ی آسیب های شلاقی

اغلب مصرف داروهای تسکین دهنده ی درد بسیار مؤثر خواهد بود و ممکن است توسط پزشک نیز تجویز شوند. مصرف دز کامل پاراستامول غالباً برای تسکین این دردها کفایت می کند. برای بزرگسالان این مقدار در حدود دو قرص 500 میلی گرم، چهار مرتبه در روز، خواهد بود. مسکن های ضدالتهابی. این دسته از داروها به تنهایی و یا همراه با پاراستامول می توانند مورد استفاده قرار گیرند. داروهایی مانند ایبوپروفن در این زمره قرار می گیرند که بدون نسخه یا با نسخه از داروخانه قابل تهیه هستند. داروهای دیگری مانند دیکلوفناک یا ناپروکسن نیازمند نسخه خواهند بود. برخی از افراد مبتلا به زخم معده، آسم، فشار خون بالا، نارسایی کلیه و یا نارسایی های قلبی ممکن است نتوانند مسکن های ضدالتهابی را مصرف کنند. در مواردی که مسکن های ضد التهابی مناسب نباشند و یا به خوبی عمل نکنند، مسکن های قوی تر مانند کدئین ها، گزینه ی در دسترس خواهند بود. کدئین ها معمولاً همراه با پاراستامول مصرف می شوند. در صورتیکه تنش عضلانی شدید باشد و میزان درد افزایش یابد، گاهی ممکن است یک شل کننده ی عضلانی مانند دیازپام برای چند روزی برای بیمار تجویز شود.

فیزیوتراپی

در صورتیکه درد به طور کامل برطرف نشده باشد، یک فیزیوتراپیست می تواند روش های درمانی مختلفی را برای تسکین درد مورد استفاده قرار دهد.

برخی از این روش ها عبارتند از:

علاوه بر این ها، غالباً فیزیوتراپیست تمریناتی را به بیمار پیشنهاد می دهد تا در منزل خود آنها را انجام دهد که این تمرینات بسیار اثربخش خواهند بود.

ممکن است نیاز به تغییر روش درمان باشد و در صورت وقوع هر کدام از موارد زیر شما باید به پزشک مراجعه کنید:

سایر روش های درمانی

برخی از شیوه های دیگر درمان عبارتند از:

چه زمانی آسیب شلاقی گردن بهتر خواهد شد؟

هرگز قبل از بدست آوردن توانایی انجام فعالیت های زیر، فعالیت های فیزیکی پیشین خود را مجدداً آغاز نکنید:

چگونه می توان از آسیب های شلاقی گردن جلوگیری کرد؟

البته در صورت بروز تصادف، کار زیادی برای جلوگیری از آسیب های شلاقی گردن نمی توان انجام داد.

لیکن، توجه به موارد زیر در کاهش احتمال وقوع بسیار مؤثر خواهد بود:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :یوسف اسدی [ 1402-08-15 ]
سلام حدود چند ماهه که سمت راست بدنم گردن و کتف و پشت بازوم درد زیادی رو تحمل میکنم ول یبه خاطر شغلم نمیتونم مرخصی بگیرم خیلی سختمه که دستم رو بالا ببرم ..چه راهکاری بهم پیشنهاد میدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان