بررسی معیارهای انتخاب بالش مناسب

انتخاب نوع بالش بستگی به وضعیت خوابیدن دارد. در هر وضعیت بالش به نحوی باید باشد که امتداد ستون فقرات حفظ شود. مثلا در فردی که به پهلو می خوابد بالش کوتاه باعث خم شدن گردن به یک سمت و ایجاد درد گردن وآرتروز میشود. خوابیدن به شکم بدترین نوع خوابیدن است. این نوع خوابیدن میتواند باعث سردرد، درد گردن ، درد کمر و مفصل لگن شود. درصورتی که فرد نمی تواند این عادت را ترک کند باید زیر سر یک بالش کوتاه و در زیر شکم نیز یک بالش قرار دهد.

قرار گرفتن دو زانو روی هم باعث درد کمر و درد زانو می شود. درد زانو می تواند در داخل زانو باشد. گاهی به علت فشار بر یکی از اعصاب زانو در حالتی که زانوها روی هم افتاده است، فرد دچار دردی در زیر کشکک می شود که گاهی با احساس سنگینی در زانو همراه است. گذاشتن یک بالش در زیر ساق پا در درد حاد کمری توصیه می شود اما قرار دادن بالش در زیر زانو بخصوص در سالمندان ممکن است موقتا درد زانو را کم کند اما باعث می شود زانو بمرور خشک شود.

در فردی که به پشت می خوابد باید گردن در زاویه حدود 15 درجه خم شدن به جلو(به سمت سینه)باشد. خوابیدن به شکم توصیه نمی شود. اما اگر فردی به این نوع خوابیدن عادت دارد باید بالش زیر سر کوتاه داشته باشد و یک بالشت هم زیر شکم قرار دهد. در آخرین تحقیقات نشان داده شده که بالش پر و در درجه بعد بالشهای هوشمند برای بیماران دچار درد گردن همراه با افزایش درد و کاهش احساس راحتی می باشند. نشان داده شده که بالشهای از جنس لاتکس کمترین درد و بیشترین راحتی را در بیماران همراه داشته اند.

اگر می‌خواهید بدانید درمان درد زانو در موقع بلند شدن سر پا چگونه انجام می‌شود؛ کلیک کنید.

اگر فردی دچار درد در گردن شود، بهتر است با یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کند اما بطور کلی بالش کوتاه باعث درد در مهره های گردن می شود. افرادی که دست خود را زیر سر می گذارند ممکن است این عادت بعلت کوتاهی بالش باشد. گذاشتن دست زیر سر می تواند باعث فشار به عصب دست و خواب رفتگی و گزگز انگشتان شود.

اشکالات ایجاد شده در گردن در اثر وضعیت نامناسب ممکن است خود را بصورت سردرد نشان دهند که به آن “سردرد گردنی” می گویند و ممکن است بصورت درد در پشت سر یا احساس فشار در چشمها حس شود. استفاده از بالش مناسب در کنار سایر اقدامات طب فیزیکی می تواند به درمان این نوع سردرد کمک کند. در خانم های حامله یا در افرادی که دارای بیماریهای خاصی می باشندوضعیت تشک و تخت متفاوت است مثلا در بیماری روماتیسم ستون فقرات حتما باید با یک متخصص طب فیزیکی از لحاظ نوع، نحوه خوابیدن و .. مشورت شود.

یا مثلا افرادی که به علت رفلاکس مری و ترش کردن باید زیر سرشان بلند باشد، قرار دادن یک بالش زیر سر به تنهایی باعث درد گردن می شود. باید بالش بصورت گوهای تا کمر بیمار را حمایت کند. بالش نا مناسب می تواند باعث ایجاد یا تشدید درد شانه نیز شود.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11