درمان زانو درد با فیزیوتراپی و طب فیزیکی

درد زانو یک مشکل بسیار شایع است که ممکن است بر اثر وارد کردن فشار بیش از حد به زانو، آسیب دیدگی یا ابتلا به بیماری های مفصلی مانند آرتروز ایجاد شود. احتمال بروز درد زانو با بالا رفتن سن بیشتر می شود. سالانه میلیونها نفر برای درمان درد زانو به پزشکان مراجعه می کنند. درد زانو ممکن است به طور ناگهانی (درد حاد) و یا به تدریج و با مرور زمان (درد مزمن) ایجاد شود.

برای تسکین درد زانو روش های درمانی مختلفی وجود دارد. میزان موفقیت درمان به شرایط بیمار و علت اصلی درد زانو بستگی دارد. برای مثال برای کنترل بیماری آرتروز و درد ناشی از آن لازم است که به طور همزمان از چند روش درمانی بهره گرفته شود. شما می توانید با یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در این باره مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما، بهترین برنامه درمانی مناسب را برای شما تدوین کند. برنامه درمانی شما میتواند ترکیبی از چندین روش درمانی غیرتهاجمی (غیرجراحی) مانند لیزرتراپی، مگنت تراپی، درمان های دستی و مانند آن باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید درمان زانو درد با طب فیزیکی

روشهای درمان زانو درد بدون جراحی

درمان اولیه زانو درد

روش درمان زانودرد به این موضوع بستگی دارد که چه چیزی باعث بروز زانودرد شده است. زانودرد خفیفی که به علت آسیب جزئی یا فشار آوردن بر زانو ایجاد شده است، معمولا با به کارگیری روش های خانگی مانند متد RICE درمان می شود. (REST مخفف کلمات rest, ice, compression, elevation است)

استراحت (rest): از انجام دادن فعالیت هایی که موجب درد زانو می شود اجتناب کنید و تا جای ممکن بر زانوی خود فشار وارد نکنید. ممکن است نیاز باشد که از عصا یا بریس مخصوص زانو استفاده کنید.
کمپرس سرد (ice): کمپرس سرد برای کاهش تورم گذاشته می شود. هر چند ساعت یکبار یا حداقل 4 بار در روز و هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه روی زانوی خود کمپرس سرد بگذارید.
بانداژ فشاری (compression): می توانید برای پشتیبانی بیشتر از مفصل زانو با بانداژ فشاری پای خود را ببندید (باند نباید بیش از حد تنگ بسته شود) و یا از جوراب های فشاری استفاده کنید. در صورتی که تورم زانو موجب شد که بانداژ فشاری برایتان تنگ شود، باید سریعا بانداژ را باز کنید و مجددا به طور مناسب ببندید.
بالا گرفتن پا (elevation): بالا گرفتن پا به کاهش تورم و کبودی کمک می کند. شما باید هر چقدر که می توانید پای خود را بالا بگیرید و زانوی شما باید بالاتر از سطح قلب شما قرار بگیرد. می توایند از یک پشتی در زیر پای خود استفاده کنید.

دارو درمانی

داروهایی که به طور معمول برای تسکین درد زانو تجویز می شوند، عبارتند از استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، نه تنها درد را تسکین می دهند بلکه التهاب زانو را نیز کنترل می کنند. توجه داشته باشید که این داروها را دقیقا طبق دستور پزشک مصر کنید. این داروها می توانند برخی عوارض جانبی داشته باشند که در مواردی این عوارض می توانند بسیار شدید باشند (خونریزی معده، زخم معده، آسیب به کبد و آسیب های قلبی عروقی). در صورتی که روش های درمانی اولیه در تسکین درد زانو موثر نباشند، داروهای تجویزی قویتری برای بیمار در نظر گرفته میشود.

درمانهای فیزیکی زانو درد

این نوع درمان ها مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه ها، عوارض بسیار کمتر و تسریع روند درمان و غیر تهاجمی بودن را دارند.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره روش های مختلف درمان زانو درد در این کلینیک نیاز دارید و نیز جهت رزرو نوبت می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

درمان زانو درد با طب فیزیکی

تزریق در مفصل زانو

در صورتی که درد زانو با وجود انجام درمان های مختلف تسکین پیدا نکند، در برخی موارد خاص ممکن است پزشک تزریق کورتیزون در زانو را تجویز کند. کورتیزون یک داروی استروئیدی ضدالتهاب است و مستقیما درون مفصل زانو تزریق میشود تا درد و التهاب زانو را کاهش دهد. تزریق PRP (پلاسمای غنی از پلاکت)، تزریق اوزون، تزریق ژل به زانو نیز روشهای موثر دیگری برای تشکین درد زانو هستند.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی از روش های درمانی مختلف مانند اولتراسوند،الکتروتراپی یا تحریک الکتریکی، کرایوتراپی، درمان های دستی و کایروپراکتیک و همچنین برنامه هایی برای انجام ورزش های کششی، تقویتی و ورزش در آب و تجویز بریس برای درمان درد و التهاب زانو استفاده می شود. انجام فیزیوتراپی موجب تقویت عضلات شده و میزان سایش مفصلی در زانو را کاهش می دهد. فیزیوترایست همچنین به بیمار آموزش می دهد که چگونه فعالیت های مختلف را به نحو صحیح انجام دهد (مکانیک صحیح بدن) و از بروز زانودرد در آینده جلوگیری کند.

شاک ویوتراپی

شاک ویو تراپی (SWT) یا رادیوشاک ویو تراپی (rSWT را می توان برای درمان طیف وسیعی از آسیب ها و بیماری های اسکلتی عضلانی به کار برد. این روش خصوصا برای درد و زانو و مواردی مفید است که در آن بافت های همبند اصلی که به مفصل متصل هستند دچار آسیب شده اند.

شاک ویو تراپی برای زانو درد

لیزرتراپی

درمان زانو درد با لیزر سرد (یا لیزر کم توان) روشی نسبتا نوین در فیزیوتراپی است که در آن از امواج لیزر با انرژی کم و یا دیودهای ساطع کننده ی نور برای تحریک فعالیت سلولی استفاده می شود. این روش برای درمان بسیاری از آسیب ها و بیماری ها مفید است و به خصوص می تواند در تسکین در زانو موثر باشد.

لیزر تراپی برای درد زانو

ورزش

ورزش های مخصوص فیزیوتراپی و توانبخشی و تمرینات تقویت عضلات چهارسررانی می تواند موجب پشتیبانی بیشتر از مفصل زانو شده و بدین طریق درد زانو را کاهش دهد. مهمترین نکته در مورد انجام ورزش این است که تمریناتی که انجام می دهید باید توسط فرد متخصص در این زمینه تجویز شده باشند و شما این حرکات را تحت نظر او انجام دهید.

اینفوگرافی تمرینات ورزشی زانو

ورزش هایی مفید برای زانو

ورزش در آب

شنا كردن اولین گزینه پزشكان است. شنا به جز شنای كرال پشت، برای زانوها بسیار مفید است. علاوه بر شنا میتوان در قسمت كم عمق استخر قرار گرفته و به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت. این كار موجب میشود بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز، عضلات اطراف زانو تقویت شود تا وزن اندامهای فوقانی به زانو وارد نیاید.
در کل میتوان گفت آب درمانی برای زانو درد یک روش موثر و ساده می باشد.

پیاده روی و دوچرخه سواری

پیاده روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمیكند. پیاده روی سریع، اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته اید، مشكلی ندارد.اما به زانوهای معیوب آسیب میرساند. دوچرخه سواری نیز بر روی زانوها فشار زیادی وارد نمیكند. به طور كلی هرگونه فعالیتی كه فشار كمی بر زانوها وارد كند و یا فعالیت هایی كه در آنها شما مجبور نیستید به سرعت تغییر جهت بدهید، برای زانوها مشكل ساز نیستند.

تمرین و ورزش برای تقویت زانو ، عضلات چهار سر ران و جلوگیری از سائیدگی مفصل زانو بسیار مفید می شود.

ورزش های مضر برای زانو

هر ورزشی كه مستلزم خم كردن شدید زانوها باشد میتواند به زانو صدمه بزند. اگر خم كردن به همراه بلندكردن وزنه باشند، فشار مضاعفی به زانوها وارد میكند و میتواند به زانو آسیب برساند. با این تعریف فعالیت های ورزشی كه در آنها خم میشوید یا میپرید، مثل بسكتبال و فوتبال برای زانوها مضرند. ورزش هایی كه در آن حركت های خمشدن زانوها و فرودآمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می شود نیز برای زانوها مضر هستند، تنیس، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزشها محسوب میشوند.
طناب زدن جزء موارد استثنایی است كه به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمیكند. ورزشهایی كه در آنها فرد میپرد، فرود میآید یا در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر مسیر میدهد، فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد میكند كه ممكن است منجر به آسیب به زانو شود.



نظرات کاربران درباره این مطلب :ادیبی [ 1402-09-07 ]
سلام دکتر خسته نباشید من 32 سالمه، توی نشستن و برخاستن زانوهام ب شدت درد میگیره، مخصوصا وقتی زانوم رو جمع میکنم دردم بیشتر میشه، بعضی وقتا تو راه رفتن حس میکنم انگار دو تا وزنه ب زانوهامه و به سختی راه میرم، لطفا میشه راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30