فواید و اهداف تزریق ژل هیالورونیک اسید برای زانو درد

عوامل متعدد بسیاری نظیر بالا رفتن سن، ژنتیک و یا سبک زندگی غلط باعث می شوند تا مفصل های زانو مورد آسیب های جدی قرار بگیرند و این سبب احساس دردهای شدید شده و زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. مفصل زانو در حالت طبیعی حاوی مایع سینوویال است. یکی از ترکیبات اصلی این مایع، اسید هیالورونیک نام دارد. این ماده موجب حرکت روان استخوان‌ها در محدوده مفصلی شده و از اصطکاک آنها جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که با افزایش سن، هیالورونیک اسید به تدریج کاهش یافته و نقش مایع سینوویال در ضربه گیری و روان سازی حرکت استخوان‌ها کم‌ رنگ‌ تر می‌شود. امروزه محققان دریافته‌اند که با تزریق این ماده به مفصل زانو، توان از دست رفته مایع سینوویال به آن بازگردانده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق ژل زانو از جمله روش‌های مؤثری است که در چند سال اخیر توانسته توجه بسیاری از پزشکان و افرادی را که به دلیل از دست دادن غضروف مفصل دچار درد شده‌اند را به خود جلب کند. اسید هیالورونیک ماده‌ ای ژله‌ ای است و به همین دلیل به‌ کارگیری این ماده برای بهبود وضعیت افراد مبتلا به آرتروز در اصطلاح تزریق ژل داخل مفصل نام دارد. آثار این روش تنها به روان شدن مفصل و بهبود دامنه حرکتی آن ختم نمی‌شود، بلکه از غضروف در برابر سایش محافظت کرده و رفع التهاب و درد زانو را در پی دارد.

فواید تزریق ژل به مفصل زانو

نحوه تزریق ژل در زانو

پزشک محل تزریق را تمیز می‌کند. معمولاً پزشک ماده بی حسی موضعی اطراف مفصل زانو تزریق می‌کند، بنابراین بیمار در هنگام درمان هیچ گونه ناراحتی یا دردی را احساس نخواهد کرد. گاهی اوقات پزشک از اسپری بی حسی استفاده می‌کند. در برخی موارد، پزشک از عکسبرداری استفاده می‌کند تا بتواند هیالورونیک اسید را دقیقا در محل مورد تزریق کند. همچنین می‌تواند از التراسوند یا سایر وسایل برای مشاهده محل تزریق استفاده نماید. در صورتی که مقدار زیادی مایع در مفصل بیمار جمع شده باشد پزشک قبل از شروع تزریق ژل، اقدام به تخلیه بخشی از مایع می نمایند. پزشک برای تزریق هیالورونیک اسید از یک سرنگ استفاده می‌کند و ژل را درون فضای مفصل تزریق می‌نماید. سپس یک باند کوچک را روی محل تزریق قرار می‌دهد.

تزریق ژل به زانو در اصفهان

توصیه های پس از درمان

موارد منع تزریق تزریق ژل به زانو

متخصصان ارتوپدی انجام این روش را برای گروه‌های زیر پیشنهاد نمی‌کنند:

هزینه تزریق ژل به زانو

هزینه تزریق ژل در زانو با توجه به مقداری که قابل مصرف است تغییر می کند؛ اما به طور کلی علاوه بر هزینه ژل، دستمزد پزشک متخصص نیز به آن اضافه می شود که این هزینه در بین پزشکان با قیمت های مختلفی تعیین می شود.

عوارض احتمالی

تزریق ژل به زانو ممکن است چند عارضه جانبی احتمالی ایجاد کند؛ اما در مقایسه با استفاده مداوم از داروهای تجویزی یا تزریق کورتیکواستروئید بسیار جزئی هستند. این شامل:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :عبدالله ذوالفقاری [ 1402-08-13 ]
سلام آقای من 60 ساله هستم آرتروز زانو دارم و کمی هم رماتیسم مفصلی موقع راه رفتن زانوهام به شدت درد میگیره بسیار خشک شده زانوهام آیا تزریق ژل به زانو مشکلم رو حل میکنه ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09