درمان زانو درد با لیزر تراپی

زانو مهمترین مفصل بدن است و در معرض حوادث بسیاری قرار می گیرد. عوارض بیماری زانو درد ممکن است حتی هنگام استراحت نیز رخ دهد. درد زانو مشکلی است که ممکن است در هر سنی برای افراد اتفاق بیفتد. ساختار زانو پیچیده است و شامل استخوان‌های مفصل (فیبولا، فیمور و تیبیا)، کشکک زانو (پاتلا)، رباط‌ها، غضروف (مینیسک) و تاندون‌ها می‌شود. درد ممکن است از هر یک از این قسمت‌ها شروع شود که در نهایت باعث احساس درد در زانو می‌شود. امروزه درد زانو یک مشکل شایع است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این درد ممکن است تمام زانو یا بخشی از آن را در برگیرد.
غالباً زانو درد باعث ایجاد محدودیت‌های حرکتی می‌شود. برای حل این مشکلات باید بیماری‌های زمینه‌ای را شناسایی کنید. لیزر تراپی گزینه ای درمانی برای برخی از انواع دردهایی است که اغلب مرتبط با زانو هستند. برای درمان زانو درد از لیزرهای پرتوان و کم توان استفاده می شود. لیزرهای پرتوان اثرات درمانی بیشتری دارند که برای فیزیوتراپی زانو استفاده میشود و دستگاه را روی نقاطی که درد احساس می کنید قرار می دهند. به طور کلی درمان هایی که به وسیله فیزیوتراپی زانو با لیزر انجام می شود فاز به فاز و با در نظر گرفتن شرایط بیمار انجام می شود و در هر یک از مواد ترمیم بافت، ‌افزایش خون رسانی،‌کاهش التهاب و کاهش درد مکانیزم های مخصوص به خود را دارا می باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایای لیزرتراپی زانو

لیزردرمانی زانو در اصفهان

اثرات لیزر درمانی زانو

به دلیل کوچک بودن لیزر، با تمرکز بر یک نقطه باعث کاهش درد آن نقطه می شود. عموماً از دستگاه های لیزر درمانی برای درمان چنین دردهایی استفاده می شود:

یکی اثرات مفید لیزر درمانی پاسخگویی سریع به درمان است و می توان این روش را همراه با سایر روشهای موثر درمان زانو درد مانند فیزیوتراپی زانو و حرکات اصلاحی و تمرینات کششی انجام داد.

انواع لیزر درمانی زانو

لیزر بر اساس قدرت و طول موج به چندین طبقه یا کلاس تقسیم می‌شود. لیزرهای درمانی معمولاً در کلاس B3، لیزر درمانی کم توان (LLLT) با قدرت کمتر از 500 مگاوات و کلاس 4، لیزر با شدت بالا با قدرت 500 مگاوات و بیشتر قرار دارند.

برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و نیز رزرو نوبت جهت مشاوره اولیه در زمینه تشخیص و روش های طب فیزیکی ما برای درمان زانو درد می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نحوه درمان زانو درد با لیزر

لیزر درمانی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که معمولاً توسط پزشک در مطب با ابزارهای دستی کوچک انجام می‌شود. از شما خواسته می‌شود که از یک عینک محافظ استفاده کنید؛ زیرا تابش مستقیم لیزر ممکن است به چشم‌های شما آسیب وارد کند. طول موج نور بر اساس شدت درد در زانو توسط پزشک تنظیم می‌شود. پزشک ابزار دستی لیزر را در نزدیکی زانوی شما گرفته یا آن را به مدت 30 ثانیه تا حداکثر 5 دقیقه به پشت زانوی شما می‌چسباند که البته این مدت به شدت درد بستگی دارد. طول مدت قرار گرفتن در معرض لیزر درمانی به اندازه ناحیه تحت درمان و میزان لیزر تابشی بستگی دارد. نور از پوست عبور کرده و به بافت زانو می‌رسد. بافت‌ها انرژی نوری که به آنها می‌رسد را جذب می‌کنند. انرژی نور پس از جذب، التهاب را در زانو کاهش داده و بافت‌های آسیب‌ دیده را برای بازسازی تحریک می‌کند.

تعداد جلسات لیزرتراپی زانو

پس از یک جلسه درمان، شما احساس بهتری خواهید داشت؛ اما تعداد جلسات درمان مورد نیاز به شدت آسیب‌ دیدگی زانوی شما بستگی دارد. ممکن است از شما خواسته شود که به مدت چند هفته یا چند ماه چندین مرتبه در هفته به مطب مراجعه کنید. پزشک پس از تشخیص عارضه غالباً 5 تا 8 جلسه درمانی را تجویز می‌کند. اکثر بیماران پس از 3 یا 4 جلسه متوجه تغییر کوچکی می‌شوند و با کامل کردن دوره درمان بهبود شگرفی در 80 تا 85 درصد از بیماران رخ می‌دهد. در گروهی از بیماران نیز پس از تنها 2 یا 3 جلسه لیزر درمانی بهبود چشمگیری حاصل می‌شود.

هزینه لیزر درمانی زانو

قیمت و هزینه نهایی لیزر تراپی زانو با توجه به عوامل متعددی مشخص می شود و مجموع این عوامل در کنار یکدیگر سبب به وجود آمدن قیمت نهایی خواهد شد. عواملی مانند تعداد جلسات، مرکزی که لیزر تراپی را در آن انجام می شود، میزان و شدت آسیب و همچنین سابقه بیماری های قبلی شخص از مهم ترین عواملی هستند که بر هزینه و قیمت نهایی لیزر تراپی زانو تأثیر مستقیم می گذارند.

عوارض لیزربرای زانو

اگر برای درمان زانودرد از لیزر سرد استفاده شود، خطر بروز عوارض جانبی جدی اندک خواهد بود. اکثر مطالعات هیچ‌ گونه عوارض جانبی را برای درمان با لیزر سرد گزارش نداده‌اند. در مطالعاتی هم که عوارض جانبی یافت شده است، عوارض خفیف و مشابه عوارض جانبی دارونماها بوده است؛ چون لیزرهای مورد استفاده سرد هستند و نسبت به دیگر لیزرهای درمانی توان کمتری دارند، بعید است مشکلاتی جدی را برای سلامتی ایجاد کنند. بااین‌حال ممکن است پرتو لیزر به درستی روی موضع مورد نظر تابانده نشود، باعث ایجاد سوختگی‌های شدید، خونریزی از کوریوکاپیلاریس (لایه مویرگی کوروئید)، آسیب دیدن ماکولا و دیگر ساختارهای چشمی و پارگی غشای بروخ شود. درمان با لیزر گرم نیز عموماً روش ایمنی محسوب می‌شود، بااین‌حال احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.

شایع ترین عوارض درمان با لیزر گرم



نظرات کاربران درباره این مطلب :ستایش یگانه [ 1401-11-03 ]
سلام،آیا لیزر پرتوان برای کسی که عمل تعویض مفصل ران انجام داده،روی خط عمل آن لیزر پرتوان بزنن،آیا مشکلی برای پروتز که در آن هست ایجاد نمیکنه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11