بررسی علت و علائم ساییدگی یا آرتروز شانه

ساییدگی یا آرتروز یا استئوآرتریت شانه بیماری است که به علت خراب شدن غضروف مفصل شانه به وجود میاید و موجب بروز درد و محدودیت حرکت در مفصل میشود. مقصود از مفصل شانه در اینجا مفصل گلنوهومرال است. ساییدگی در مفصل شانه در مقایسه با مفاصل ران، زانو و دست شیوع کمتری دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آرتروز یا ساییدگی مفصل شانه به چه علت ایجاد می شود؟

آرتروز یا ساییدگی مفصلی به طور طبیعی با بالا رفتن سن به وجود میاید گرچه ممکن است در بعضی از افراد زودتر و در بعضی دیگر دیرتر ظاهر شود. حدود یک سوم افراد بالای سن شصت سالگی مبتلا به ساییدگی مفصل شانه هستند. هر علتی که بتواند غضروف مفصل شانه را خراب کند میتواند موجب بروز آرتروز شود.

علل زیر را میتوان موثر دانست :

مرکز توانبخشی دکتر فرخانی دارای پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا جهت ارائه بهترین و موثرترین درمان های غیر جراحی آرتروز مفصل شانه به بیماران عزیز می باشد. به منظور دریافت مشاوره و اطلاع از روش های درمان و رزرو نوبت ، می توانید از طریق شماره 32367465 - 031 با ما تماس حاصل فرمایید.

علائم ساییدگی یا آرتروز مفصل شانه

مهمترین علام تهای ساییدگی شانه درد و احساس خشکی در مفصل است. درد شانه با حرکت کردن مفصل یا بلند کردن اجسام با دست بیشتر میشود. گاهی اوقات ممکن است حرکت مفصل همراه با ایجاد صدا یا احساس مالیده شدن دو سطح زبر بر روی یکدیگر باشد. در این بیماری دامنه حرکات مفصل کاهش پیدا میکند. به تدریج که بیمار به علت درد کمتر از دستش استفاده میکند عضلات اطراف شانه ضعیف و لاغر میشوند. زیاد شود به طور مثال چند ماه شدید باشد و سپس چند ماه کم شود. همچنین ممکن است شدت درد با تغییر فصول سال کم و زیاد شود.

تشخیص آرتروز شانه

تشخیص این بیماری با استفاده از رادیوگرافی از مفصل داده میشود. دررادیوگرافی ساده فضای مفصلی یعنی فاصله بین سر استخوان بازو و حفره گلنوئید ( که در واقع چون از جنس غضروف است دیده نمیشود ) کاهش میابد. در اطراف سر استخوان بازو جایی که غضروف تمام میشود استخوان اضافه درست میشود که به آن استئوفیت Osteophyte میگویند. این استخوانهای اضافه ممکن است در لبه حفره گلنویید هم درست شوند. استخوانی که درست زیر غضروف مفصلی است سفتتر شده و در رادیوگرافی سفیدتر دیده میشود و ممکن است کیستهای استخوانی در سر استخوان بازو یا زیر حفره گلنوئید ایجاد شود. گاهی اوقات شدت علائم رادیولوژیکی که نشانه آرتروز است زیاد است ولی بیمار علائم بالینی زیادی ندارد و گاهی هم برعکس است. پس همیشه شدت علائم بالینی و رادیولوژیکی با هم هماهنگ نیستند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان