درمان آرتروز و ساییدگی مفصل شانه با طب فیزیکی و ورزش

اصطلاح آرتریت به طور تحت الفظی به معنای التهاب مفصل است؛ اما به طور کلی برای توصیف هرگونه وضعیتی که در آن آسیبی به غضروف وارد شده است، به کار برده می شود. وارد شدن آسیب به غضروف مفصل شانه، باعث آرتریت شانه می شود. رایج ترین شکل حاکی از وجود آرتریت در شانه، آرتروز است. آرتروز بیماری است که میلیون ها فرد به آن مبتلا هستند. این عارضه تقریباً می تواند هرکدام از مفصل های بدن را تحت تأثیر قرار دهد. آرتروز بیماری است که در آن غضروف پوشاننده ی استخوان، ساییده می شود و از بین میرود. این بیماری گاهی اوقات منجر به خشکی و درد مفصل می شود. بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز خفیف تا متوسط شانه، دریافته اند که با مصرف داروهای مسکن درد و استفاده از روش های طب فیزیکی می توانند درد و خشکی مفصل را کنترل کنند.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در درمان آرتروز تمام قسمت های بدن ازجمله شانه، تخصص و تجربه دارند. آنها می توانند با ارائه ی یک برنامه حرکات فیزیکی مخصوص، عضلات را قدرتمند سازند، انعطاف پذیری را بهبود بخشند و دامنه حرکتی شانه را به حالت قبل بازگردانند. متخصصین طب فیزیکی، یک برنامه ورزشی ساده برای شما طراحی می کنند طوری که شما بتوانید به میل خود، آن را در خانه یا در سالن ورزشی انجام دهید.

آنچه در این مطلب میخوانید

آرتروز شانه چیست؟

به ساییدگی و از بین رفتن غضروف اطراف مفاصل شانه، آرتروز شانه می گویند. این مفاصل عبارتند از:

مفصل توپی و حفره ی شانه که به آن مفصل گلنوهومرال نیز می گویند. مفصل آکرومیوکلاویکولر (مفصل بین استخوانهای ترقوه و کتف)، جایی که ترقوه به تیغه شانه متصل می شود. اگرچه مفصل اسکاپولوتوراسیک کتفی،سینهای (جایی که تیغه شانه با حفره قفسه سینه تماس دارد) به عنوان یک مفصل شانه در نظر گرفته می شود، اما این مفصل به آرتروز دچار نمی شود. مفصل آکرومیوکلاویکولر معمولاً دچار آرتروز می شود اما به ندرت به درمان نیاز دارد. به طور کلی اصطلاح آرتروز شانه، به آرتروز مفصل گلنوهومرال (توپی و حفره) اشاره دارد.

علل آرتروز شانه

علل ایجاد آرتروز بسیار متنوع هستند. این بیماری می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  1. آسیب دیدن
  2. آرایش ژنتیکی
  3. عوارض جانبی برخی داروها
  4. تأثیرات زیست محیطی
  5. آرتریت روماتوئید؛ یک علت نسبتاً شایع برای آرتروز شانه است. اکثر افرادی که به دلیل بیماری روماتوئید به آرتروز شانه دچار شده اند، پیش از این، بیماری آرتریت روماتوئید در آنها تشخیص داده شده است.
  6. لوپوس می تواند باعث ایجاد آرتروز شانه شود.
  7. نقرسمی تواند منجر به ایجاد آرتروز شانه شود. نوعی از آرتریت با نام آرتریت پسوریاتیک وجود دارد که می تواند مفصل شانه را تحت تأثیر قرار دهد.
  8. عفونت مفصل شانه می تواند باعث ایجاد آرتروز شود.

علائم آرتروز شانه

آرتروز شانه معمولاً با درد و خشکی شانه آشکار میشود. درد معمولاً در ناحیه ی مجاور استخوان بازو احساس می شود و این درد بسیار عمیق است. با قرار دادن یک انگشت روی آن، بیمار درد شدیدتری را احساس می کند. اکثر بیماران دریافته اند که اگر فعالیت هایی که شامل حرکات شدید شانه باشد، را انجام دهند و یا بارهای سنگین روی شانه خود قرار دهند، درد شانه آنها افزایش می یابد. بسیاری از بیماران به دلیل وجود درد شانه، خواب راحتی ندارند.

جهت اطلاع از روش های طب فیزیکی و توان بخشی ما در درمان انواع آرتروز و دردهای ناشی از آن می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص آرتروز شانه

یک متخصص می تواند با اطلاع از تاریخچه پزشکی بیمار، انجام معاینه فیزیکی و گاهی اوقات انجام تست های تصویربرداری، آرتروز شانه را تشخیص دهد. در اکثر موارد برای تشخیص این بیماری، انجام یک تست اشعه ایکس ساده کفایت می کند.

درمان آرتروز شانه

روش های درمان آرتروز شانه طوری طراحی شده اند که علائم آن را بهبود بخشند و درد و خشکی مفصل شانه را تسکین دهند. اکثر روش های درمانی، تغییری در سابقه طبیعی آرتروز ایجاد نمی کنند. اگر بیماری دچار آرتروز شانه باشد و با گذشت سن بیماری او بدتر شود، مهم نیست که چه نوع درمانی برای او ارائه می شود. روش درمان قطعی آرتروز شانه هنوز کشف نشده است. روش های درمانی زیر گاهی اوقات برای تسکین درد و علائم آرتروز مناسب هستند:

دارو

تزریق درمانی

تزریق

لیزر درمانی

شاک ویو تراپی

درمان فیزیکی

ورزش

ورزش ها اهدافی شبیه به درمان فیزیکی دارند؛ آنها قصد دارند عضلات اطراف شانه را تقویت کنند و رباط های شانه را تحت کشش قرار دهند.

حرکات اصلاحی

گاهی اوقات حرکات اصلاحی ساده، درد ناشی از آرتروز شانه را تسکین می دهند که این تمام نیاز یک بیمار است. برای مثال بارهای سنگین بر روی شانه، درد ناشی از آرتروز شانه را بدتر می کنند. اگر بیمار این توانایی را داشته باشد که بار وارده بر روی شانه را کاهش دهد، می تواند گام سادهای برای کاهش درد خود بردارد و به یک سطح رضایت بخش از بهبودی برسد.

عمل جراحی

انواع مختلفی از عمل های جراحی وجود دارد که می تواند برای درمان آرتروز شانه مورد استفاده قرار گیرد. در اکثر موارد، عمل جراحی برای تعویض یا جایگزینی مفصل شانه انجام می شود. برخی از وضعیت های خفیف تا متوسط آرتروز را می توان با عمل جراحی آرتروسکوپی بهبود بخشید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :سروش نیا [ 1402-09-05 ]
سلام من آرتروز دارم توی مفاصلم همه مفاصلم درگیر آرتروز شده و میتونم بگم تمام بدنم درد میکنه میخوام این دردام کمتر بشه مخصوصا درد شانم، حتی نمیتونم دستم رو تکان بدم فیزیوتراپی هم رفتم فایده نداشت چه درمانی به من پیشنهاد میدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09