مزایای ماساژ درمانی و کاهش درد دیسک کمر و سیاتیک

زمانی که واژه ی ماساژ به گوش میرسد، بسیاری از افراد به دراز کشیدن برروی یک میز مجهز به تشک بادی در یک اتاق درمان آرام و روشن در کنار یک آبگرم روز مجلل، در حالیکه یک درمانگر به آرامی عضلات دردناک آنها را میمالد و با استفاده از روغنهای معطر، پوستشان را نوازش میدهد، فکر میکنند. یا ممکن است برخی به بازیکن فوتبالی فکر کنند که بعد از یک بازی در رختکن، درد عضلات خود را به کمک مشت و مال مربی تسکین میدهد. هر دوی این تصورات کاملاً صحیح هستند. ماساژ درمانی، بسته به نوع ماساژ مورد استفاده میتواند آرام بخش و تسکین دهنده و یا خشن و شدید باشد.

ماساژ درمانی در پزشکی، راهکاری طبیعی و مؤثر برای درمان بسیاری از مشکلات ارتوپدی به حساب میآید. این عمل با تأثیرگذاری بر جریان خون و لنف، بافت عضلات و انتشار مادهی اندورفین، قادر به درمان هر گونه درد، بویژه جراحتهای ورزشی و اختلالات عضلانی اسکلتی و یا عصبی اسکلتی میباشد. این شیوه ی درمانی همراه با روان درمانی باعث تحریک تولید اندورفین و افزایش آرامش و رهایی از استرس میشوند و از این طریق بدن را در بهبود بهتر خود یاری می دهند.

اگر شما نیز از دردهایی کوتاه و یا مزمن رنج میبرید، میتوانید ماساژ درمانی را امتحان کنید. علاوه بر تسکین درد، شما باید از یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز در کنار خود بهره مند باشید تا برای بر طرف کردن علل اصلی درد (بویژه دردهای حاد یا مداوم که هیچ علت بارزی ندارند) با انجام معاینات لازم، به شما کمک کند. در برخی موارد درد میتواند نشانهای از یک عارضه ی جدی مثل سرطان یا اسکولیوز باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ماساژ درمانی چیست؟

به طور کلی، به عمل مالیدن پوست بدن، عضلات و بافت همبند، معمولاً با دست، ماساژ گفته میشود. البته گاهی از ابزارهای مکانیکی برای انجام این کار نیز استفاده میشود.

ماساژ درمانی با تأثیر برروی بافت نرم بدن، جریان عملکرد تمام سیستمهای بدن، از قبیل گردش خون، تنفس، اعصاب، غدد لنفاوی، اسکلتی و عضلانی را بهبود میبخشد. هدف از افزایش بهرهوری و فعالیت این سیستمها، کمک به بدن در بهبود خود و تقویت سیستم ایمنی آن در برابر عوارض آتی است. ماساژ درمانی برای درمان دردهای نواحی مختلف بدن، بیماریهای روانیو دیگر مشکلات جسمی مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای ماساژ درمانی

  1. کاهش درد و استرس
  2. تسکین اضطراب و افسردگی
  3. کاهش فشار خون
  4. سرعت بخشیدن به روند بهبودی
  5. بهبود خواب
  6. تقویت سیستم ایمنی بدن
  7. مدیریت سردرد
  8. بهبود عملکرد ورزشی

ماساژ درمانی برای درمان کدام مشکلات مفید خواهد بود؟

ماساژ درمانی در پزشکی میتواند درمان کنندهی مشکلات ارتوپدیک و اختلالات عضلانی اسکلتی بسیاری باشد، این موارد عبارتند از:

گاهی ماساژ درمانی به عنوان بخشی از برنامهی درمانی برخی از عارضه های پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد.

علاوه بر این ممکن است شما قبل از انجام ماساژ درمانی، سؤالاتی داشته باشید که نیازمند پاسخ آنها باشید. برای طرح این پرسش ها و نیز رزرو نوبت میتوانید با ما از طریق شماره 32367465 - 031 تماس حاصل فرمایید.

برخی از این عارضه ها عبارتند از:

روش های مختلف ماساژ

در ادامه توضیح مختصری پیرامون روشهای مختلف ماساژ درمانی ارائه داده خواهد شد. حتما قبل از آغاز ماساژ درمانی، پزشک درمانگر را در جریان آرتروز و یا سایر مشکلات مفصلی خود قرار دهید و با او در مورد بیخطر بودن این شیوهی درمانی برای آرتروز و دیگر بیماریهایتان مشورت کنید.

روش های مختلف ماساژ درمانی که برای درمان بیماریهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از:

  1. ماساژ سوئدی- این نوع ماساژ درمانی با استفاده از روغن و لوسیون و همراه با ضربات طولانی به منظور بهبود گردش خون، آرامش بخشی و کمک به التیام عضلات انجام میشود.
  2. ماساژ عصبی عضلانی- این نوع ماساژ عضلات خاصی را هدف قرار میدهد و با بهرهگیری از تکنیکهای خاصی، تنش و فشار را از بافت عمقی نقاط ماشهای یا تریگر پوینت آزاد میکند. این روش ماساژ برای درمان درد عضلات خاصی از بدن مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. ماساژ ورزشی- این نوع ماساژ با تمرکز بر نقاط ماشهای، بر عملکرد و روند بهبودی ورزشکاران پس از تمرینات تأثیرگذار خواهد بود.
  4. طب فشاری- در این نوع ماساژ درمانی، به جای سوزن از لمس برای وارد آوردن فشار به نقاط طب سوزنی استفاده میشود تا جریان انرژی را در نواحی مختلف بدن به حرکت درآورد.
  5. ماساژ بافت عمیق- در این روش، از ماساژ تحت فشار بیشتری برای هدف قرار دادن لایههای عمیقتر عضلاتی که باعث دردهای مزمن میشوند، استفاده میشود.
  6. آزادسازی میوفاسیال- تکنیک آزادسازی میوفاسیال، از طریق مالش فاسیا، بافت همبند اطراف عضلات، عروق خونی و اعصاب باعث تسکین درد خواهد شد. در طول انجام این تکنیک، درمانگر از طریق عقب و جلو کردن آرام پوست کمر، پاها و سایر نواحی بدن، این بافت همبند را کشیده و سپس رها میکند. در این روش به هیچ گونه روغن، لوسیون و یا ابزارهای ماساژ نیازی نخواهد بود.
  7. ماساژ نقاط ماشهای- ماساژ نقاط ماشه ای (تریگر) روشی است که برای تسکین درد نواحی خاصی از بدن، از طریق وارد آوردن فشار و یا لرزه به نقاط ماشهای (تریگر)، مورد استفاده قرار میگیرد. نقاط ماشهای، نقاطی از عضلات هستند که معمولاً در معرض گرفتگی قرار دارند و فشار مشخص و ویژهای برای شل شدن این گرفتگی و تسکین درد آنها مورد نیاز خواهد بود. در این روش، تزریق عوامل بیحسکنندهای مثل لیدوکائین در تسکین دردهای مزمن عضلانی بسیار مؤثر خواهد بود.

ماساژ درمانی پا

ماساژ درمانی در پزشکی برای التیام درد پا با تمرکز بر عضلات پشت زانو ، عضلات لترال، عضلات چهار سر، عضلاتایلیوتیبیال باند و تمام عضلات ساق پا انجام میشود. ماساژ درمانی زانو که در مدت زمان 45، 60 و 90 دقیقه، با هدف بهبود درد پا انجام میشود. این عمل، روشی بینظیر برای تسکین فاسیت کف پا ( درد کف پا ) است. این روش درمانی برای ورزشکاران حرفهای و بویژه افرادی که به ورزشهای درگیر با پا میپردازند، مانند دوندهها، بسیار مناسب خواهد بود. دوندههای معمولاً از این روش درمانی برای افزایش میزان استقامت خود استفاده میکنند. ماساژ پا در تسکین سندروم ایلیوتیبیال باند (ITB) و التهاب پلانتار نیز بسیار مؤثر خواهد بود. این درمان برای معالجهی اختلالات عصبی عضلانی، آزادسازی میوفاسیال، درمان نقاط تریگر و یا تکنیکهای انرژی عضلانی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

روش انجام ماساژهای درمانی

در نخستین جلسه ی درمانی، درمانگر ماساژ درمانی از شما سؤالاتی پیرامون وضعیت سلامتی، سبک زندگی و حالات روانیتان خواهد پرسید تا تعیین کند که کدام شیوه درمانی برای شما مؤثر خواهد بود. جلسات ماساژ درمانی معمولاً همراه با پخش آهنگ برای کمک به آرامش بیشتر بدن و به حداکثر رساندن اثربخشی، و استفاده از روغن یا لوسیون برای تسکین عضلات، کاهش تنش و کاستن از اصطکاک پوستی، انجام میشوند. همانند طب سوزنی، تکنیکهای ماساژ درمانی نه تنها در کاهش مشکلات فیزیکی، بلکه در تسهیل فشارهای روانی نیز مؤثر خواهند بود و به شما، در هماهنگی بهتر اعضای بدن خود، بهتر شدن روند بهبودی بدن و ارتقای عملکرد آن کمک میکنند.

برای رسیدن به بهترین نتایج از انجام ماساژ:

  1. همواره با درمانگر خود در ارتباط باشید.
  2. قبل از جلسات ماساژ درمانی، از مصرف وعدههای غذایی بزرگ پرهیز کنید.
  3. لباسهای گشاد بپوشید.
  4. از مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر، 6 ساعت قبل و بعد از جلسات خودداری کنید.
  5. تمام جلسات درمانی خود انجام دهید. این جلسات با تکیه بر یکدیگر طراحی شدهاند.
  6. سبک زندگی سالمی را خارج از این جلسات برای خود انتخاب کنید.

آیا انجام ماساژ درمانی خطرناک است؟

ماساژ درمانی تکنیکی کاملاً ایمن است، بویژه اگر توسط یک متخصص حرفهای، مجرب و دارای مجوز انجام شود. با این حال انجام آن کاملاً خالی از خطر نخواهد بود. ماساژ درمانی برای افرادی که از مشکلاتی نظیر ترومبوز وریدی، سوختگی، عفونتهای پوستی، اگزما، زخمهای باز، شکستگی استخوانها و یا پوکی استخوان پیشرفته رنج میبرند، میتواند خطرناک باشد. افراد مبتلا به سرطان باید در مورد بیخطر بودن ماساژ درمانی با متخصص خود مشورت کنند، زیرا ممکن است این افراد در معرض عوارض جانبی خاصی قرار بگیرند. در دوران بارداری، برخی متخصصین انجام ماساژ درمانی قبل از تولد را از سه ماه دوم حاملگی به بیماران خود توصیه میکنند. لیکن قبل از انجام ماساژ یا هر روش جدید دیگر، حتماً با پزشک یا مامای خود مشورت کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :رضواان روغنی [ 1402-08-28 ]
سلام من ۳۰ تا ۴۰ کیلو اضافه وزن دارم به دنبال عمل بای پاس هستم، دو سه سال است شدید دچار درد سیاتیک شدم حالا نمی توانم بنشینم آیا دیسکم خوب خواهد شد با اعمالی ک گفتید بدون عمل جراحی؟!

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان