علت، علائم و روشهای درمان التهاب تاندون آرنج

مفصل آرنج از مفاصل پركار بدن است كه در سمت داخل (قسمتی كه به بدن نزدیك‌تر است)‌ از اتصال استخوان بازو و زند زیرین تشكیل می‌شود. تاندون عضلات خم‌كننده انگشتان از یك طرف به همین ناحیه متصل شده است و همراه بافت استخوانی یك برآمدگی قابل لمس در سمت داخل آرنج ایجاد كرده است. گاهی اوقات این ناحیه دچار التهاب می‌شود كه با درد و تورم همراه است. تاندون‌ها فیبرهای نواری ضخیمی هستند که ماهیچه را به استخوان متصل می‌کنند. تاندونیت به وضعیتی گفته می‌شود که یک تاندون آسیب می‌بیند و متورم می‌شود. این التهاب می تواند سبب بروز درد، از دست دادن تحرک در تاندون و کاهش قدرت در عضله ای شود که تاندون به آن وصل است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود تاندون ملتهب گردد و در صورت بروز، اغلب دردناک باشد. اولین قدم برای درمان درد تاندون آرنج دست، مراجعه به پزشک برای تشخیص قطعی مشکل است. برای این که مشکل به صورت قطعی تشخیص داده شود و بهترین درمان برای آن در نظر گرفته شود، شما باید به پزشکی مراجعه کنید که شناخت کاملی نسبت به ناحیه آرنج دست و اطراف آن داشته باشد. بسته به این که چه عاملی باعث ایجاد درد شده باشد، درمان درد تاندون آرنج دست متفاوت خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت درد و التهاب آرنج دست

علائم التهاب تاندون آرنج

تشخیص اختلالات آرنج

پزشک می‌تواند مشکلات ناشی از آرنج را از طریق راه‌های زیر تشخیص دهد:

التهاب تاندون آرنج

عوارض التهاب تاندون آرنج

اگر التهاب تاندون به موقع و به درستی درمان نشود، خطر پاره شدن آن بالا می رود و ممکن است حتی به انجام جراحی نیاز باشد. اگر درد به مدت چند هفته یا چند ماه ادامه پیدا کند، احتمال بروز تاندونیت مزمن (آسیب شدید به زردپی در سطح بافت سلولی) بالا می رود. این بیماری باعث وقوع تغییرات تخریب کننده در بافت و رشد غیرعادی رگ های خونی می شود.

روشهای درمان درد و التهاب آرنج

موارد اصلی درمان در اغلب اوقات موارد زیر هستند:

استراحت کردن، اولین درمانی است که هر پزشکی آن را به بیمار خود توصیه می کند. با استراحت کردن شما به بدن خود اجازه می دهید که تمرکز اصلی خود را بر روی ترمیم آسیب دیدگی بگذارد. البته باید توجه داشته باشید که استراحت کردن به معنای بی تحرکی نیست و بستن آرنج و بی تحرکی آن نباید زیاد طول بکشد و به محض اینکه درد حاد بیمار کم شد باید فعالیت های روزانه خود را در حدی که باعث تشدید درد نشود از سر گرفته شود؛ اما از انجام هر کاری که به آرنج و بازوی آسیب دیده فشار وارد می کند باید خودداری شود. بنابراین بستن و بی تحرک ماندن طولانی مدت دست توصیه نمی شود. بستن آرنج به وسیله بریس ها و بازو بند های طبی نیز در این دوران به ثابت ماندن دست آسیب دیده کمک می کند تا هم درد کمتری احساس کنید و هم ترمیم با سرعت بیشتری انجام شود.

استفاده از کیسه یخ یا کمپرس یخ نیز از جمله دیگر درمان درد‌های تاندون آرنج دست است که خصوصاً در اوایل ایجاد آسیب دیدگی بسیار تأثیرگذار است و می تواند درد و التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. منظور از کمپرس یخ این است که یخ خورد شده را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و در آن را ببندید و داخل حوله یا پارچه ظریف تمیز بپیچید. کیسه یخ را روزی 4 الی 5 بار و هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید تا درد و التهاب ناشی از آسیب دیدگی کاهش یابد. از گذاشتن یخ به صورت مستقیم بر روی پوست به شدت پرهیز کنید. سرما باعث می شود التهاب و تورم کم شود و درد تسکین پیدا کند. بعد از 72 ساعت کمپرس سرد با کمپرس گرم جایگزین می شود. حمام آب گرم نیز برای کاهش التهابات ناحیه آسیب دیده بسیار تأثیرگذار است.

از جمله دیگر درمان های اولیه می توان به استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی اشاره کرد که از جمله آنها می توان به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند استامینوفن ساده، ایبوبروفن و ناپروکسن اشاره کرد. این دسته از داروها معمولاً بسیار سریع اثر گذاری خود را نشان می دهند؛ اما این اثر گذاری کاملاً موقتی است. همچنین توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید در مصرف دارو های مسکن زیاده روی کنید و همیشه باید طبق توصیه پزشک آنها را مصرف کنید. استفاده بیش از حد از این دارو ها اثرات بسیار مخربی بر روی سیستم گوارشی می گذارد و بیماری های مختلفی مانند نارسایی های کلیوی و ریوی را در طولانی مدت ایجاد می کند.

فیزیوتراپی از جمله دیگر درمان های اصلی برای درمان درد تاندون آرنج دست است که در طی آن از درمان های مختلفی مانند حرکت درمانی، الکتروتراپی، ماساژ درمانی و درمان با استفاده از امواج صوتی استفاده می شود تا درد ناحیه آسیب دیده کاهش یابد و توان ناحیه آسیب دیده باز گردد. همچنین پزشک در طول جلسات فیزیوتراپی حرکاتی را به شما آموزش خواهد داد که می توانید با انجام دادن آنها در طول زندگی روزمره تان درد خود را کاهش دهید و عضلات و تاندون های ناحیه آرنج را کشش دهید و تقویت کنید تا بهبودی سریع تر ایجاد شود.

اگر درد و التهاب بسیار شدید بود و استفاده از داروهای خوراکی مسکن و ضد التهاب اثر گذار نبود، پزشک تزریق مستقیم دارو ها را برای فرد تجویز می کند. این دارو ها مستقیما در محل آسیب تزریق می شوند و سریعاً اثر خود را نشان می دهند و ماندگاری آنها نیز معمولاً بیشتر از داروهای خوراکی است. از جمله دارو های تزریقی برای درمان درد تاندون آرنج دست می توان به استروئیدهای مختلف، کورتیزون ها و در موارد اوزون اشاره کرد. تزریقات تخصصی نسبت به داروهای خوراکی ماندگاری بیشتری دارند. تزریق باید حتماً توسط پزشک متخصص ارتوپد و در مراکز تخصصی معتبر انجام شود.

در نهایت اگر هیچ یک از روش های درمانی غیر جراحی برای فرد اثر گذار نبودند و یا این که شدت آسیب بسیار زیاد بود و به درمان سریع نیاز بود، پزشک جراحی را به بیمار توصیه می کند. بسته به عامل ایجاد درد، جراحی های مختلفی انجام می شود. به طور مثال اگر پارگی تاندون های متصل به دست باعث ایجاد درد تاندون شده بود، برای درمان باید جراحی ترمیم تاندون انجام شود که در طی آن تاندون پاره شده دوباره متصل می شود و یا این که از تاندون های مصنوعی برای اتصال استخوان به عضله استفاده می شود.

ورزش برای تقویت آرنج

تا جایی كه می‌توانید مچ دست خود را در جهت جلو و عقب خم و راست كنید. این حركت را در 3 نوبت و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید.

آرنج خود را به اندازه 90 درجه خم كنید. حالا كف دست خود را به سمت بالا بچرخانید و 5 ثانیه صبر كنید. سپس به آهستگی كف دست خود را به سمت پایین بگردانید و 5 ثانیه نگه دارید. دقت داشته باشید كه در طول این تمرین آرنج شما 90 درجه و چسبیده به بدن باشد. این حركت را 3 نوبت و در هر نوبت 10 مرتبه انجام دهید.

جسمی مانند قوطی یا چكش را در دست بگیرید، طوری كه كف دست شما رو به بالا باشد. حالا مچ خود را به سمت بالا خم كنید و سپس به آرامی به سمت پایین برگردانید. این حركت را نیز در 3 نوبت 10 تایی تكرار كنید. به مرور می‌توانید وزنه‌های سنگین‌تری را امتحان كنید.

وزنه‌ای را در دست گرفته و سپس دست خود را از آرنج خم كنید و به شانه نزدیك نمایید. سپس مجدداً وزنه را به آهستگی به جای اول برگردانید. می‌توانید به مرور وزنه‌های سنگین‌تری انتخاب كنید. این حركت را در 4 نوبت 10 تایی انجام دهید.

چكش یا وزنه را در دست خود بگیرید و آرنج خود را به حالت قائمه دربیاورید. به آرامی ساعد خود را بچرخانید طوری كه كف دست شما كه در ابتدا رو به بالا بود، در انتهای حركت رو به پایین قرار گیرد. این حركت را 4 نوبت در روز و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید.

جسم سبکی مانند قوطی یا چكش را در دست بگیرید. طوری كه كف دست شما رو به زمین باشد، حالا به آرامی مچ خود را رو به بالا خم كنید و سپس مجدداً آن را به حالت اول برگردانید. این حركت را در 4 نوبت و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید. می‌توانید به مرور بر وزن جسمی كه در دست می‌گیرید، بیفزایید.

مرکز جامع طب فیزیکی و توانبخشی قصر با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و روش های درمانی فیزیوتراپی مانند لیزر درمانی ، شاک ویوتراپی ، طب سوزنی ، تحریک الکتریکی، اولتراسوند و تمرین درمانی نقش مهمی در کمک به درمان بیماران مبتلا به تاندونیت شانه ایفا می کند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :موحد [ 1402-08-28 ]
سلام دکتر من خیل یوقته دست درد زیادی دارم از بالای آرنج تا روی ساعد و نمیتونم دستم را بالا نگه دارم چند وقته ورز ش میکنم و خیلی بدتر شدم حتی نمیتونم چیزی رو با دستم بلند کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان