ضعف دست نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

گرچه دست برای تحمل مشکلات زیاد ساخته شده است، ولی بعضی قسمتهای آن مستعد آسیب هستند. در اغلب موارد، ضعف بازو ناشی از نوعی فشار درونی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

عصب یا رگ خونی و فشار درونی

یک عصب یا رگ خونی در نقطه ای بین گردن و انگشتان، احتمالاً در میان ماهیچه های گردن و شانه، تحت فشار قرار گرفته است. کم شدن جریان خون به ناحیهٔ گرفتار و ناتوانی انتهاهای عصبی در ارسال کامل علائم حسی به مغز باعث احساس کرختی یا ضعف در دست میشود.

این آسیب های عصبی به چندین نام خوانده میشوند مثل:

همهٔ آنها در یک چیز مشترکند: اعصابی (و گاهی رگهائی) که از گردن به دست میآیند گرفتار شده اند.

جهت تنظیم جلسه مشاوره و یا بحث در رابطه با شرایط خاصتان با ما در 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس بگیرید. ما علائم شما را بررسی خواهیم کرد و نتیجه را به شما ارائه خواهیم داد.

آسیب فشاری دیگر که اغلب نادیده گرفته میشود، آسیب دیدن عصب زندزیرین در ناحیه ای در زیر آرنج است و باعث کرختی و گزگز دست و درد آرنج میشود. افرادی که آرنجها را بر روی سطوح سخت تکیه میدهند گاهی گرفتار این حالت میشوند. دوچرخه سواران نیز چنین فقدان حسی را در انگشتهایشان گزارش کردهاند. این حالت، که تکیه بر فرمان دوچرخه عصب زندزیرین را تحت فشار قرار داده است، گرفتارئی است که نشانگان تونل زندزیرین نام دارد. این آسیبها معمولاً در اثر حرکات تکراری دست در طول هفتهها و ماهها روی میدهد. مثلاً سیمکشهای برق، که حرکت چرخشی دست را برای چرخاندن آچار پیچگوشتی یا سر سیمها مرتباً تکرار میکنند، مستعد آسیب دیدن وترها آرنج هستند. تمام این وترها، رباطها و ماهیچه های گرفتار مستعد التهاب هستند و در نزدیکی عصب ورم میکنند. گرچه آسیب در آرنج، مچ و شانه روی داده است، اغلب احساس ضعف در ساعد و بازو است.

علت ضعف دست ها

درمان ضعف دست

درمان ضعف دست بستگی به تشخیص آن دارد. بازگرداندن توان یک دست لخت شده ممکن است با استراحت انجام شود یا نیاز به جراحی داشته باشد. در اینجا چند راهنمایی میشود:

به متخصص مراجعه کنید. اگر فشردگی عصب وجود داشته باشد، نخستین کار تعیین شدت آن است. پزشکان برای برخی بیماران جراحی را توصیه میکنند، مخصوصاً اگر علائم مشهود باشد. اما درمان محافظه کاران هتر بهتر است تا زمان فروکش کردن علائم استراحت کنید، از تخته بند استفاده کنید، و شاید نیز تزریق کورتیزون برای کاهش درد و التهاب لازم شود. آزمایش های لازم را انجام دهید. پزشک آزمایشهائی برای تعیین محل گرفتاری عصب انجام میدهد. آزمایش های دیگر ممکن است برای اندازهگیری حساسیت دست به فشار یا دما باشد. همچنین ممکن است قدرت چنگزدن را اندازهگیری کند یا برای تعیین مقدار ضعف شما را وادار به حرکت دادن مفصل یا اندام کند.به سرکار برگردید. بازآموزی انجام کار توسط درمانگر شغلی یا فیزیوتراپیست و اینکه چهگونه با کمتری فشار به دست کار یا ورزش مورد علاقهٔ خود را انجام دهید بسیار سودمند است. مثلاً پائین آوردن زین دوچرخه و پوشیدن دستکش بالشتکدار میتواند از بروز نشانگان تونل مچ دست جلوگیری کند. گذاشتن بالشتک مخصوص در زیر آرنج مانع بیماری عصب زندزیرین میشود. اما معالجه هرچه زودتر شروع شود، نتیجهٔ درمان بهتر خواهد بود. چنین آسیبهائی را نباید نادیده گرفت. یک عصب آسیب دیده ممکن است بهقدری تحریب شود که غیر قابل درمان و منجر به ضعف دائمی اندام گردد. در این موارد، حتی اگر بعداً با عمل جراحی آن را درست کنید، باز توانائی اندام محدود خواهد بود. کاری را که پزشکان ترجیح میدهند انجام دهند، ممانعت از ناتوان شدن اندام است.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

بیش از چند دقیقه فقدان حس یا احساس کرختی در دست وجود دارد. اگر با دستتان نمیتوانید کار بکنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اخیراً حادثه ای داشته اید و دست تغییر شکل داده یا معیوب شده است، یا صدائی غیرعادی از مفاصل آن شنیده میشود.

برای آشنایی با علائم و تشخیص رماتیسم مفصل لگن و ران ، روی لینک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :امید [ 1403-01-25 ]
سلام من حدود دو۶فته هست که پشت شانه ام درد شدیدی دارم درد اول به اندازه یک دوسه سانت بود ویک محل بود کم کم تودست چپم هم ریخت وزیر بقلم دکتر رفتم استامینیفون وازیترومایسین داد خوب نشدم نوارقلب گرفتم مشکلی نداشتم عکس ازریه گرفتم بازم مشکلی نداشتم حالا دست چپم ضعیف شده ونمیتوانم کاری انجام بدم خیلی ضعیف وقدرتشو ازدست داده موقع خوابیدن دردم ارومتره ولی وقتی نشسته یاروی صندلی مینشینم دردم زیاد میشه هردارو یا پمادی هم استفاده میکنم اروم نمیشه وقتی نزدیکی میکنم شدت دردم خیلی زیادتر میشه

حمید فتح الهی [ 1402-04-14 ]
سلام من چند سال حرفه ای بدنسازی کار میکنم الان روی ساعد دست راست بطور شدید درد داره مجبور شدم دگزا بزنم ۳ روز بهتر شده ولی خوب نشده دیسک خفیف گردن دارم. راهنمای میکنید چکار کنم ؟

حمید اردبیلی [ 1402-04-07 ]
سلام آقای دکتر من دستام رگهاش بیشتر نمایان شده زورشم کم شده برا گرفتن نایلون میوه 2کیلویی احساس ضعف میکنم راحت نمیتونم حملش کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان