تداخلات دارویی و کاربرد کپسول گاباپنتین

گاباپنتین با نام‌های تجاری مختلفی از جمله نوروپنتین، گابارون، نورنتین و … شناخته می شود. این نام‌ها ممکن است بر اساس شرکت سازنده و یا نوع فرمولاسیون دارو باشند. داروی Gabapentin در 2شکل قرص و کپسول تولید می‌شود. امروزه در داروخانه‌ها قرص‌های گاباپنتین 100، 300 و 400 میلی گرمی و کپسول‌های گاباپنتین 100، 300 و 400 میلی گرمی موجود هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اولین و کم ترین دوز شروع درمان برای بیماری هایی مانند تشنج، سندروم پای بی قرار، درد های نوروپاتی، نورالژی بعد از زونا، گر گرفتگی، کمر درد ، پا درد ، گردن درد ، دیسک کمر ، گرفتگی عضلات و غیره می باشد. نوروپنتین یا Gabapentin با اتصال به کانال‌های کلسیم حساس به ولتاژ، عمل مهار دپولاریزاسیون را انجام می‌دهد. این کانال‌های کلسیم در غشای سلول‌های عصبی وجود دارند و ورود کلسیم به داخل سلول می تواند باعث تحریک و فعالیت نورون‌ها شود. با اتصال گاباپنتین به این کانال‌های کلسیم، ورود کلسیم به داخل سلول را مهار کرده و فعالیت نورون‌ها را کاهش می‌دهد.

این مکانیسم باعث کاهش درد و برخی از علائم عصبی مانند لرزش و بی قراری می‌شود که در برخی از بیماری‌های عصبی مانند نوروپاتی و دردهای عصبی مرتبط با دیابت و پس از عمل جراحی اعصاب مفید است. دوز و مدت درمان ممکن است بسته به شرایط خاص تحت درمان و سابقه پزشکی و پاسخ فرد به درمان متفاوت باشد. مهم است که دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک خود را دنبال کنید و از گاباپنتین فقط طبق دستورالعمل استفاده کنید تا از عوارض احتمالی یا عوارض جانبی جلوگیری کنید.

کاربرد گاباپنتین

گاباپنتین معمولاً برای درمان شرایط زیر استفاده می شود:

  1. تشنج: قرص گاباپنتین اغلب در ترکیب با سایر داروها برای درمان تشنج در افراد مبتلا به صرع استفاده می شود.
  2. درد نوروپاتیک: گاباپنتین همچنین برای درمان درد نوروپاتیک، که نوعی درد ناشی از آسیب به اعصاب است، استفاده می شود. این ممکن است شامل شرایطی مانند نوروپاتی دیابتی، نورالژی پس از هرپس (دردی که بعد از زونا رخ می دهد) یا نوروپاتی محیطی باشد.
  3. اضطراب: قرص گاباپنتین ممکن است بدون برچسب برای درمان اختلالات اضطرابی، مانند اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یا اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) استفاده شود.
  4. سندرم پای بیقرار: قرص گاباپنتین همچنین ممکن است برای درمان سندرم پای بی قرار (RLS) استفاده شود که وضعیتی است که باعث میل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها می شود.

نحوه مصرف گاباپنتین

مصرف این دارو باید طبق دستور پزشک انجام شود؛ زیرا میزان و دوز مصرف در بیماران مختلف متفاوت است. این دارو بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر مستقیم دارد؛ بنابراین باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود. در برخی بیماران ممکن است مصرف دارو در هفته‌های اول تأثیری در سریع بهبودی نداشته باشد. در چنین مواقعی هرگز دارو را قطع نکنید؛ زیرا قطع خودسرانه دارو می‌تواند سبب بروز حملات تشنجی شود. در اغلب بیماران، پزشک تجویز گاباپنتین را با دوز کم شروع می‌کند، زمانی که بدن بیمار با دارو سازگار شد دوز مصرفی افزایش پیدا خواهد کرد.

می‌توانید این دارو را قبل، بعد یا همراه با غذا مصرف کنید. این قرص را نجوید و با استفاده از یک لیوان آب آن را ببلعید. اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید بلافاصله پس از یادآوری حتماً آن را مصرف کنید؛ اما اگر زمان مصرف دوز بعد نزدیک است قرصی که فراموش کرده‌اید را مصرف نکنید.

اقدامات پیش از مصرف گاباپنتین

غکس کپسول گاباپنتین

تداخلات دارویی گاباپنتین

  1. گاباپنتین اثر داروهای دیگر را در بدن شما خنثی نمی کند.
  2. کاهش اثر داروی گاباپنتین با مصرف داروهای ونوستات (ارلیستات)، مفلوکین(ضد مالاریا)، نمک‌ حاوی منیزیم، داروی میانسرین(ضد افسردگی چهارحلقه ای)،هیدروکسید آلومینیم.
  3. افزایش اثر داروهای زیر با مصرف گاباپنتین با الکل، برکسانولون(درمان PPD )، سوبوتکس، متوتری‌ مپرازین، متی‌روسین، آگونیست های اپیوئید، دی فیندرامین، پیریبدیل(آگونیست دوپامین)، پراکسول، روپینیرول(آگونیست غیرارگولینی)، نئوپرو(روتیگوتین)، بلسومرا، تالیدومید(مایرین)، زولپیدم(دریمکس)، نازال، پارالدهید(مسکن)، روهیپنول، فاروکسی، آنتی سایکوتیک بلونانسرین، داروهای تضعیف‌ کننده ی دستگاه عصبی مرکزی‌.
  4. افزایش اثر گاباپنتین با مصرف لیتیکان، بروموپرید، سی بی دی، ماری‌جوانا، کلرمتیازول(خواب آور)، کاربامات، دایمتین(موضعی)، کتانست، هیدروکسیزین(آنتی هستامین)، بریت لوفکس، پلازیل، مینوسیکلین (سیستمیک از انواع تتراسایکلین ها)، مورفین، نابیلون(ضد تهوع)، اوکسوممازین، فیکومپا، روفینامید(ضد تشنج)، سدیم اکسیبات(دارو بیهوشی)، تی اچ سی(تتراهیدروکانابینول)، الیممازین، بریمونیدین (داروی موضعی) گیاه کاوا و مشتقات آن، درونابینول، دوکسیلامین(آنتاگونیست هیستامینی)، لمبورکسانت(درمان بی خوابی)، دروپریدول(مشابه هالوپریدول) و لیسورید مالئات(ضد پارکینسون).

موارد منع مصرف گاباپنتین

عوارض جانبی کپسول گاباپنتین

برای آگاهی از کاربرد دستگاه بیوفیدبک و نوروفیدبک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره بختیاری [ 1402-08-07 ]
من گرفتگی عضلات در ناحیه کمر و گردن داشتم دکتر برام گاباپنتین نوشت استفاده کردم بهترم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11