متوکاربامول داروی ضد التهاب و دردهای عضلانی

یکی از داروهای ضد التهاب، شل کننده عضله و تسکین دردهای عضلانی، آمپول‌های شل کننده عضلات یا همان متوکاربامول است. متوکاربامول از حدود سال 1957 میلادی تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را به دست آورده است و از آن زمان مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. آمپول متوکاربامول برای کمر درد از جمله این داروهای شل کننده عضلانی است. با تزریق این داروی قوی، گرفتگی‌ها رفع، درد تسکین و محدودیت حرکتی از بین خواهد رفت. آمپول متوکاربامول از جمله داروهای شل کننده عضلانی است که برای رفع اسپاسم‌های شدید و تسکین درد استفاده می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

طبق تحقیقات محققین هنوز نحوه اثرگذاری دقیق این دارو بر بدن مشخص نشده‌است؛ اما احتمال می‌رود که متوکاربامول بر مغز اثر بگذارد. در این حالت با تزریق یا مصرف قرص متوکاربامول، احتمالاً انتقال دهنده عصبی استیل کولین در بخش ساقه مغز مسدود می‌شود. با انسداد این انتقال دهنده عصبی، پیام درد و گرفتگی عضلات دیگر به مغز ارسال نمی‌شود و بیمار احساس کاهش درد و رفع اسپاسم خواهد کرد.

کاربرد متوکاربامول

از آمپول متوکاربامول بیشتر برای درمان دردها و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود؛ اما این دارو در تسکین دردهایی با ریشه عصبی بی‌تأثیر است. رایج‌ترین موارد مصرف آمپول متوکاربامول عبارتند از:

مزایای متوکاربامول

  1. ظرف مدت 30 دقیقه تأثیر خود را نشان می‌دهد.
  2. به عنوان یک داروی ارزان قیمت در دسترس است.
  3. عوارض جانبی کمتر نسبت به شل کننده‌های مشابه
  4. تداخلات کمتر نسبت به شل کننده‌های مشابه
عکس آمپول متوکاربامول

اقدامات پیش از مصرف متوکاربامول

نحوه تزریق آمپول متوکاربامول

آمپول متوکاربامول باید طبق دستور پزشک استفاده و تزریق شود. معمولاً این دارو به صورت تزریق عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای این کار بیمار باید به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کند. همچنین باید اشاره کنیم که گاهی این دارو به صورت وریدی از تزریق سرم به بدن تزریق خواهد شد. توجه داشته باشید که تزریق آمپول متوکاربامول تنها بخشی از روند درمان است. بعد از تزریق این دارو، مصرف داروهای شل کننده عضلانی، مسکن و شروع روند درمانی مانند فیزیوتراپی یا آب درمانی آغاز خواهد شد.

البته باید اشاره کنیم که نوع درمان بستگی به شدت آسیب و درد بیمار دارد. دوز و مقدار داروی متوکاربامول از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.

در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت داروی متوکاربامول، به محض یادآوری، آن را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.

تداخلات دارویی متوکاربامول

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی متوکاربامول، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید. از جمله داروهایی که با متوکاربامول تداخل دارند، عبارتند از:

  1. داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند دیازپام، زولپیدم)
  2. آنتی‌هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)
  3. شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین)

موارد منع مصرف داروی متوکاربامول

  1. به تاریخ انقضای داروی متوکاربامول (Methocarbamol) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  2. هرگز داروی متوکاربامول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

مدت زمان اثر آمپول متوکاربامول

متوکاربامول بعد از 30 دقیقه شروع به تسکین درد می‌کند و در عرض 2 ساعت کاملاً مؤثر است. این دارو نسبتاً کوتاه مدت است، بنابراین ممکن است لازم باشد روزانه سه تا چهار بار آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

عوارض آمپول متوکاربامول

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر، به پزشک خود اطلاع دهید:

برای آگاهی از فواید راه رفتن در استخر و آب درمانی ، روی لینک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :صادقی [ 1402-08-07 ]
سلام مریض تصادفی داریم درد خیلی شدید داره دست وگردن و کمرش شکسته از این دارو باید چطوری استفاده کنیم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان