انواع بیماری دیسک کمر و روش های درمان آن

فاصله بین استخوان‌های ستون فقرات توسط تعدادی بافت نرم بالشتک مانند که دیسک نام دارند پوشیده شده است که باعث انعطاف پذیری ستون فقرات می‌شوند. هر دیسک از دو قسمت ساخته شده است. سطح نرم و ژله مانند و پوسته بیرونی که سفت و سخت است. دیسک بین مهره‌ها به نحوی ساخته شده است که بتواند چرخش، خم شدن و حرکت بدن در جهات مختلف را تحمل کند. فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که پوسته بیرونی دیسک دچار پارگی شود و باعث خارج شدن ماده نرم داخل آن گردد. این وضعیت با درد بسیار زیادی همراه است و می‌‌تواند باعث فشرده شدن اعصاب ستون فقرات و بروز مشکلات بیشتر از قبیل بی حسی دست و پا شود. بیرون‌زدگی دیسک ، اگر درمان نشود، تأثیرات منفی بسیار شدیدتری بر کیفیت زندگی بیمار خواهد داشت.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت و عوامل خطر دیسک کمر

انواع دیسک کمر

علائم دیسک کمر

پارگی دیسک کمر

با ادامه بیرون زدگی دیسک یا با استرس مداوم بر روی ستون فقرات ممکن است هسته داخلی پالپوسوس از حلقه جدا شود که این مسئله منجر به پارگی دیسک یا فتق دیسک می شود، سپس قطعات دیسک می ‌توانند به ریشه‌های عصبی واقع در پشت فضای دیسک فشار وارد کند که منجر به درد، ضعف بی حسی می شود. فتق دیسک در ستون فقرات کمر بخصوص بین مهره های چهارم و پنجم کمر و بین مهره پنجم کمر و مهره اول خاجی (سطح L4-5 و L5-S1) اتفاق می‌افتد.

جهت تنظیم جلسه مشاوره و یا بحث در رابطه با شرایط خاصتان با ما در 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس بگیرید. ما علائم شما را بررسی خواهیم کرد و نتیجه را به شما ارائه خواهیم داد.

دیسک کمر خفیف

دیسک کمر شدید

تشخیص دیسک کمر

علاوه بر یک سابقه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر نیاز باشد:

عوارض دیسک کمر

پیشگیری از دیسک کمر

عموماً افراد بعد از 6 هفته بهبود خواهند یافت؛ اما در این مدت نیز باید نکاتی را رعایت کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

عوارض دیسک کمر بیرون زده

دیسک ها بالشتک های لاستیکی هستند که بین استخوان های ستون مهره ها قرار داشته و دور تا دور نخاع را فرا گرفته اند. دیسک‌ها به وسیله پارگی لایه بیرونی دیسک به نام «آنولوس» یا جدا شدن صفحه انتهایی از بدنه استخوان‌های مهره که به مرکز ژل مانند (نوکلئوس پالپوزوس) اجازه تراوش به بیرون را می دهد، دچار فتق می‌شوند. این ژل می‌تواند بخش‌هایی از عصب را فشرده یا منقبض کند و باعث درد شود. فتق یا همان بیرون زدگی دیسک کمر گاهی با بلندکردن اشیاء و گاهی به خودی خود ممکن است اتفاق بیفتد. به طور مثال افزایش سن را می‌توان عامل بیرون زدگی دیسک کمر داشت؛ چراکه با بالا رفتن سن، دیسک، خشک و دیواره بیرونی دیسک ضعیف می‌شود. هسته ژلاتینی دیسک از پارگی ایجاد شده در دیواره دیسک بیرون زده و درد آن در اثر تماس آن با عصب ایجاد می‌شود

علت بیرون زدگی دیسک کمر

علاوه بر ضرب دیدن کمر و بالا رفتن سن و تحلیل رفتگی ستون فقرات عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شوند دیسک بیرون زدگی دیسک کمر افزایش پیدا کند. شما می‌توانید ضمن آشنایی با علل بروز این اختلال از فتق دیسک کمر جلوگیری کنید.

برخی از علل شایع بیرون زدگی دیسک کمر به شرح زیر می‌باشند:

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک کمر همیشه باعث احساس درد در ناحیه کمر نمی‌‌شود؛ اما در صورتی که دیسک یافته به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند شما دچار علائم و نشانه‌های زیر خواهید شد:

برای کسب اطلاعات در مورد درمان کمر درد با لیزر پرتوان و کم توان ؛ کلیک کنید.

عوامل خطر بیرون زدگی دیسک کمر

برخی از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به بیرون زدگی دیسک را در افراد ایجاد کند، عبارتند از:

در حالی که فاکتورهای فوق در ایجاد خطر ابتلا به فتق دیسک نقش دارند، این عارضه در هر سنی ممکن است رخ دهد.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان