عمل جراحی دیسک کمر با لیزر

لیزر در فیزیوتراپی یکی از چندین روش درمانی مورد استفاده برای تسکین درد است بخصوص در بیمارانی که به دنبال روش‌های درمانی بدون جراحی و بدون دارو هستند. بیماریهای عضلانی- اسکلتی شایعترین بیماریهای ناشی از کار هستند و کمردرد در میان این بیماری ها از اهمیت ویژهای برخوردار است. صرف هزینه های سنگین (مستقیم و غیرمستقیم) در مورد بیماران مبتلا به کمردرد خصوصاً کمردرد مزمن (که حدود 5% بیماران کمردرد را تشکیل میدهند) اهمیت روشهای درمانی جدید را پیش از پیش مطرح مینماید.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع لیزر درمانی کمردرد

معالجه با لیزر سرد low Energy Laser Therapy برای از بین بردن درد کمر خاصیت فوق العاده ای دارد که به‌تازگی مورد تأیید قرار گرفته است. درمان با لیزرسرد، به معنای استفاده ازپرتو لیزر با شدت کم و عمل دیسک کمر با لیزر برای کاهش دردها و تکنیکی منحصر به فرد برای درمان آسیب‌ها و صدمات وارد آمده به بدن می‌باشد و به علت کم بودن شدت آن، لیزر کم توان هم نامیده می‌شود. این تکنیک که مدت زمان زیادی از تأیید آن نمی گذرد، از سوی بسیاری از پزشکان، درمانگران فیزیکی و متخصص کایروپراتیک، برای درمان افراد مبتلا به مشکلات متعدد پزشکی از جمله کمردرد مورد بهره برداری قرار گرفته است. در این روش، پرتو لیزر، بسته به گستردگی محل و شدت درد، بین 30 ثانیه تا چند دقیقه به منطقه مورد نظر فرستاده شده و به عمق بافت نفوذ می‌کند. اشعه لیزر، سلول‌های بدن را تحریک و وادار به واکنش و عکس العمل نموده و منجر به افزایش سطوح انرژی در این سلولها می‌شود. این افزایش سطوح انرژی به نوبه خود، موجب سرعت بخشیدن به روند بهبود آنها خواهد شد.

لیزرتراپی با لیزرهای پر توان High Energy Laser Therapy تخصصی تر از لیزرهای سرد بوده و استفاده از آن بایستی به جا و با دقت بیشتری صورت گیرد. به نوبه خود تأثیرات درمانی این نوع لیزرها نیز سریعتر و بیشتر از لیزرهای سرد می‌باشد.

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی با لیزر مزیت های بسیاری را برای بیماران به همراه خواهد داشت از جمله:

عکس لیزر تراپی دیسک کمر

کاربرد لیزر درمانی دیسک کمر

تعدادی از بیماریهای ایجاد کننده کمردرد علاوه بر بیماریهای دردناک گردن و پشت که بطور مؤثری با لیزر قابل درمان هستند عبارتند از:

نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر

کمر توسط دکتر دیسک کمر به صورت سرپایی و فقط با استفاده از مواد بین حسی موضعی انجام می شود. در واقع روش جراحی لیزر دیسک کمر یکی از روش های عمل جراحی بسته دیسک کمر محسوب می شود که در طول این درمان، یک سوزن باریک به دیسک دارای فتق با توجه به عکس تهیه شده وارد می شود. در ادامه درمان دیسک کمر یک فیبر نوری از طریق سوزن به محل وارد شده و انرژی لیزر از طریق این فیبر به محل فرستاده می شود. انجام این کار می تواند باعث تبخیر بخش کوچکی از هسته دیسک شود. به این ترتیب فشردگی ایجاد شده در محل کاهش یافته و با کاهش فشار بر روی عصب، درد بیمار نیز تسکین پیدا می کند. تأثیر ناشی از تقبل هزینه جراحی دیسک کمر با لیزر معمولاً بلافاصله پس از درمان مشاهده می شود.

عمل های متداول ستون فقرات با تکنولوژی لیزر

دیسککتومی اندوسکوپیک نوعی عمل لامینکتومی است که در آن از تکنولوژی لیزر برای دستیابی به نتایج مورد نظر استفاده می شود. این روش برای برداشتن مواد آسیب دیده ی دیسک در پایین کمر و گردن مفید است. با درمان اندوسکوپی هیچ آسیب عضلانی یا از دست رفتن استخوان رخ نمی دهد. از تصویربرداری و فیلمبرداری با اشعه ایکس جهت هدایت پروب در نواحی دیسک استفاده می شود.

یک لوله ی کوچک برای تصویرداری و جراحی در ستون فقرات قرار داده می شود که موجب عدم نیاز به برش عضلات و بافت ها می گردد. قسمت هایی از دیسک مبتلا به فتق را می توان جدا کرد و برآمدگی ها یا برشهای کوچک را میتوان با استفاده از لیزر ترمیم کرد. لیزر مواد دیسک را جدا میکند و سبب تقویت دیسک برای از بین بردن مواد نشت کننده ای که می توانند موجب فشار بر اعصاب اطراف گردند، خواهد شد.

سایر عمل هایی که می توان از طریق تکنولوژزی لیزر انجام داد عبارتند از:

آیا عمل لیزری دیسک کمر بدون بیهوشی است؟

در عمل لیزر دیسک کمر نیازی به بیهوشی نمی باشد. این عمل اصطلاحاً به‌صورت سرپایی است و تخلیه دیسک با بی حسی موضعی از طریق پوست انجام میشود.

مواد و روش های درمان دیسک کمر

ابتدا بیماران بر اساس معیارهای ورود و خروج با تشخیص کمردرد مزمن وارد مطالعه شدند.

سپس بصورت تصادفی در سه گروه:

  1. لیزر
  2. ورزش
  3. لیزر و ورزش درمانی

جهت ارزیابی میزان اثربخشی درمان در هر یک از گروهها، افراد در سه مقطع شروع درمان، هفته ششم و دوازدهم مورد بررسی قرار گرفتند. شدت درد با استفاده از شاخص VAS، میزان ناتوانی با استفاده از پرسشنامه Oswestry و میزان حرکات کمر با استفاده از تست شوبر سنجیده شد. همچنین در شروع درمان و هفته ششم و دوازدهم پیگیری، میزان رضایتمندی بیماران از درمان در سه گروه مورد سنجش قرار گرفت.

احتیاط‌های مرتبط با لیزر درمانی

احتیاط‌های کمی مرتبط با این روش درمان باید در نظر گرفته شوند. محافظت از چشم‌ها، هم برای بیمار و هم برای تراپیست مورد نیاز است و لیزر نباید بر روی تومورهای بدخیم، پیس میکرها، محرک‌های ستون فقرات یا برای خانم‌های میانسال یا باردار استفاده شود.

برای آگاهی از مراقبت های قبل و بعد از عمل لیزر دیسک کمر ، کلیک کنید.

عوارض جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی لیزر ستون فقرات ممکن است به برطرف شدن علت فشردگی ریشه عصب کمک کند؛ اما با ریسک آسیب بیشتر به ساختارهای مجاور همراه است. خطرات مرتبط با جراحی ستون فقرات با لیزر عبارتند از:

هزینه جراحی دیسک کمر با لیزر

هزینه درمان دیسک کمر با لیزر در شهرهای مختلف متفاوت است. هر شرکت بیمه و هر طرح بیمه‌ ای نیز میزان متفاوتی از هزینه‌ های این درمان را پوشش می‌ دهند، بنابراین قبل از انجام هرگونه عملی ابتدا باید چک کنند و ببینید که آیا بیمه‌ ای که دارید هزینه‌ های آن عمل را پوشش می‌ دهد یا خیر. در کل هزینه این عمل شامل مبالغی است که برای موارد زیر اخذ می‌شود:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :سیدقاسم پورموسوی [ 1400-03-28 ]
سلام کمردرد دارم توان ایستادن زیادراندارم پاهام مقداری سرهستندام آرآی گرفتم گفتنددیسک کمرداری لطفآ راهنمایی کنید

سعید خراسانی زاده [ 1400-02-03 ]
سلام تنگی کانال و دیسک کمر

جلیل مجدمی [ 1399-10-12 ]
سلام آدرسی که ثبت شده الان دکتر همان جا هستن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان