مراقبت های قبل و بعد از عمل لیزر دیسک کمر

کمردرد یکی از مزمن ترین بیماری‌های آزاردهنده است که علاوه بر اعمال هزینه مادی، بر کیفیت کار و زندگی فرد تاثیر می گذارد. لیزرها در زمینه‌های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند و مزایای منحصر به فردی دارند. از لیزر می‌توان در عمل دیسک کمر استفاده کرد. در ادامه مقاله به بررسی مراقبت های بعد از عمل لیزر دیسک کمر و روش های جراحی ستون فقرات با لیزر می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

کدام بیماری های ستون فقرات با جراحی لیزری قابل درمان هستند؟

بسیاری از بیماری ها و شرایط را می توان از طریق جراحی با لیزر درمان کرد از جمله تنگی کانال نخاعی، سیاتیک، بیماری های مفاصل فاست، عصب های باریک و شکل گیری بافت اسکار. جراحی با لیزر را بویژه می توان برای درمان برآمدگی ها یا پارگی ها در دیسک گردن یا فتق دیسک استفاده کرد.

جراحی با لیزر را همچنین می توان برای جایگزینی دیسک مصنوعی مورد استفاده قرار داد. جایگزین کردن دیسک به جای فیوژن منجر به حفظ انعطاف پذیری این بخش از طریق یک عمل سرپایی و با حداقل تهاجم می شود. فیوژن موجب از بین رفتن حرکت می شود که می تواند موجب ایجاد فشار و ساییدگی بیشتر در دیسک های مجاور گردد. جایگزینی دیسک گردن معمولاً در دیسک های C3 تا C7 انجام می شود. برداشتن تورموها (یا خارهای استخوانی ستون فقرات) و رفع فشار وارده بر دیسک سبب کاهش فشار بر نواحی ستون فقرات و اعصاب و بافت های اطراف می گردد.

این روش های مبتنی بر لیزر را می توان در امتداد ستون فقرات از جمله در نواحی بالایی یا میانی کمر (یا ناحیه قفسه سینه) مورد استفاده قرار داد. جراحی با لیزر در نواحی پایین کمر (یا ستون فقرات کمری) می تواند در درمان شرایطی چون پارگی، ورم یا فتق دیسک و نیز رادیکولیت و رادیکولوپاتی موثر باشد.

روش های جراحی ستون فقرات با لیزر

در حال حاضر عملاً دو روش مبتنی بر لیزر وجود دارد:

طرفداران این روش ها آنها را برای درمان دیسک کمر ، یعنی ورم دیسک بدون فتق یا تنگی قابل ملاحظه ی کانال نخاعی در نظر می گیرند. آنها معتقدند که برداشتن حتی مقدار کوچکی از دیسک با لیزر موجب کاهش نامتناسب و زیادی در فشار بین دیسک در بیرون زدگی دیسک می شود و بصورت غیر مستقیم موجب کاهش فشار بر عصب میگردد.

اقدامات قبل از جراحی دیسک کمر با لیزر

پزشک، دستورالعمل های دقیق تری را در مورد آنچه در روزها و ساعات قبل از عمل باید انجام دهید به شما ارائه می دهد. توصیه می‌شود پیش از هر عمل جراحی فعالیت‌های روزانه‌ معمولتان را انجام دهید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سیگار نکشید تا بهبودی مطلوب و آرامی تجربه کنید. ممکن است برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد یا تداخل با بیهوشی در طول عمل جراحی، مصرف برخی داروها را متوقف کنید. همیشه در مورد همه نسخه ها، داروهای بدون نسخه و مکمل هایی که برای ایمنی خود مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه نکاتی که قبل از عمل دیسک کمر با لیزر باید مورد توجه قرار بگیرد ذکر شده است:

تکنیک های جراحی لیزری دیسک کمر

تکنیک بنیادین جراحی لیزری دیسک کمر در تمام جراحی ها یکسان است. این عمل تحت بی‌حسی موضعی پوست و عضله‌های زیرین انجام می‌شود. سوزن توخالی پس از ارزیابی دقیق سطح دیسک به کمک فلوئوروسکوپی در فاصله 10 سانتی‌متری از خط میانی به گونه‌ای وارد بدن می‌شود که سر آن به سمت مرکز دیسک باشد. پس از وارد شدن سوزن، موقعیت صحیح آن با بهره‌گیری از فلوئوروسکوپی دو وجهی، گاهی اوقات در تلفیق با سی.تی. اسکن، تأیید می‌شود. سپس فیبر لیزری وارد می‌شود و انرژی لیزر از درون سوزن به مرکز نوکلئوس پولپوزوس تابانده می‌شود تا محتوای آن تبخیر شود و فشار داخل دیسک کاهش یابد.

اگرچه تکنیک به کار برده شده در پژوهش‌های مختلف بر اصول بنیادین یکسانی استوار است، تفاوت قابل ملاحظه‌ای در روش انجام عمل جراحی دیسک کمر با لیزر وجود دارد. این تفاوت‌ها به انتخاب نوع لیزر و پارامترهای لیزر مورد استفاده و روش‌های تصویربرداری استفاده شده در طول عمل مربوط می‌شود. در تمام آزمایش‌ها، به جز یک آزمایش فلوئوروسکوپی به عنوان روش تصویربرداری اصلی برای تعیین محل سوزن به کار رفته است، در دو آزمایش علاوه بر فلوئوروسکوپی از سی.تی. اسکن نیز برای بررسی در مورد نظر سوزن و تأیید موقعیت صحیح آن استفاده شده است. در این بین یک آزمایش صرفاً هم برای جای دادن سوزن و هم برای نظارت بر انجام عمل بر ام.آر. آی. متکی بوده است.

درمان اصلی را می‌توان تحت نظارت مستقیم بر فرایندهای رخ دهنده در داخل دیسک و یا بدون این نظارت انجام داد. در تمامی پژوهش‌هایی که فقط از فلوئوروسکوپی به عنوان روش تصویربرداری استفاده کرده‌اند، مقدار از پیش معین شده‌ای از انرژی لیزر به درون نوکلئوس پولپوزوس هدایت شده است؛ اما در پژوهش‌هایی که علاوه بر فلوئوروسکوپی از سی.تی. یا ام.آر. آی. نیز بهره گرفته‌اند، میزان انرژی به میزان تبخیر مشاهده شده در تصاویر به دست آمده از نقاط مختلف در طول کاربرد لیزر بستگی دارد.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر

مدت زمان ترمیم پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک در صورتی که شدت خفیف و متوسطی داشته باشد، طی روند طبیعی درمانی بدن ترمیم می شود. اما در صورتی که مراقبت ها و درمان های لازم انجام شود.

مدت زمان ترمیم پارگی دیسک کمر بستگی به عوامل متعددی دارد که شامل تعداد دیسک های تخریب شده، محل، وسعت، و میزان ضایعات ناشی از تخریب دیسک می باشند. همچنین سن، وزن، و وضعیت عمومی سلامتی شما تاثیر بسزایی در طول مدت درمان شما خواهند داشت. تقریبا 90 درصد از افراد، طی 12 هفته بهبود پیدا می کنند. کسانی که پس از 12 هفته همچنان درد دارند، بهتر است که به پزشک مراجعه کنند.

اگر دیواره دیسک سالم باشد، بهبودی آن سریع تر خواهد بود و به زمان کم تری نیاز دارد.

به طور کلی، درد ناشی از پارگی دیسک کمر با چند روز استراحت به میزان زیادی فروکش نموده و بین 4 تا 6 هفته پس از درمان، به طور کامل مرتفع خواهد شد. و انجام درمان هایی که به آن اشاره شد در تسریع بهبود کمک شایانی خواهند کرد.

ترمیم بافت در جوانان سریع تر است و به همین علت مدت زمان بهبود آنها کوتاه تر است.

همچنین افراد مسن به دلیل خشکی دیسک و کم آب شدن آن، روند ترمیم پایین تری دارند که به همین علت ترمیم دیسک در این افراد دشوار تر است.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11