علائم و درمان زانو پرانتزی بدون جراحی در کودکان و بزرگسالان

پای پرانتزی یکی از اختلالات مربوط به زانو است که ممکن است منجر به قوس برداشتن پاها به سمت بیرون شود؛ این اختلال در حالتی که فرد ایستاده است خود را نشان می دهد و به پاها ظاهری کمان مانند می دهد. پای پرانتزی یک اختلال پزشکی است که در آن زانوهای فرد از هم جدا هستند، در حالی که مچ پاها در کنار هم قرار دارند. این نوع از نقص فیزیکی در میان کودکان زیر 18 سال عادی به نظر می رسد و مشکل خطرناکی نیست. این عارضه می تواند در حین راه رفتن بیش از حد، شدیدتر شود.

برای درمان پای پرانتزی بهترین زمان درمان در سنین زیر چهار سال می باشد که فرم دهی پا با استفاده از بریس و فیزیوتراپی راحت تر صورت می پذیرد. برای درمان کودکان دلبندتان هر چه سریع تر اقدام کنید و با یک متخصص طب فیزیکی با تجربه مشورت کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل پای پرانتزی

راشیتیسم یا نرمی استخوان، علت اصلی تغییر شکل فیزیکی پا است. در صورت وجود شرایط زیر، قوس پاها به صورت دائم باقی می ماند:

در برخی موارد، بیماران از قوس دار بودن یکی از پاها رنج می برند که این به دلیل وجود مشکلاتی مانند تومورها، عارضه ها و یا عفونت های استخوانی است.

برخی از اختلالات پزشکی دیگر که ممکن است منجر به پای پرانتزی شوند عبارتند از:

علائم پای پرانتزی

این سو و آن سو کردن پاها، نشانه ی آشکاری از پای پرانتزی در دوره کودکی است؛ به ویژه وقتی فرد می ایستد و شروع به راه رفتن می کند. اصلی ترین نشانه ی پای پرانتزی، نامناسب بودن الگوی راه رفتن فرد است. اختلال پای پرانتزی در بین کودکان بسیار رایج است. با این حال گاهی اوقات، درجه ی قوس داشتن پاهای کودک آنقدر زیاد است که لازم می شود پدر و مادر کودک خود را نزد پزشک ببرند. متمایل بودن پاها در میان کودکان نوپا بسیار رایج است و اغلب باعث بروز پای پرانتزی می ‎شود. اگر چه پای پرانتزی باعث ایجاد درد نمی شود، با این حال قوس داشتن پاها در طولانی مدت می تواند باعث درد و ناراحتی در زانوها، باسن و مچ پا شود.

برای درمان پای پرانتزی در هر سن و شرایطی نا امید نباشید زیرا درمان این مشکل دیگر دست نایافتنی نیست. هم اکنون با انواع روش های فیزیوتراپی و ورزش درمانی، ماساژ درمانی قادر خواهید بود پاهای خود را به پاهای خوش فرم تبدیل کنید. برای تماس جهت مشاوره درباره درمان پای پرانتزی و یا رزرو نوبت می توانید از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 با ما تماس حاصل فرمایید.

تشخیص پای پرانتزی

تشخیص پای پرانتزی با انجام یک معاینه فیزیکی صحیح آغاز می شود. پزشک فضای بین زانوها را اندازه گیری میکند تا شدت پای پرانتزی مشخص شود. ممکن است پزشک برای رد احتمال وجود بیماری نرمی استخوان، به بیمار توصیه کند تا یک آزمایش خون انجام دهد. ممکن است پزشک تست اشعه ایکس را نیز توصیه کند؛ اگر:

در برخی موارد ممکن است تشخیص دچار مشکل شود، زیرا برخی از بیماری ها علائمی مشابه علائم پای پرانتزی دارند؛ از جمله بیماری ‎های زیر:

درمان پای پرانتزی

درمان دستی و ماساژتراپی

اگر در جستجوی روش های اصلاح پای پرانتزی هستید، خوب است بدانید که متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی می توانند با استفاده از درمان های دستی و ماساژتراپیبه رفع این مشکل کمک کنند. ماساژتراپی برای کودکان بهتر جواب می دهد؛ زیرا استخوان های کودکان هنوز در مراحل اولیه ی رشد خود هستند. ماساژ در طول یک دوره زمانی معین به صورت مکرر انجام می شود و شامل حرکت دادن پاها به عقب و جلو است؛ ضمن اینکه بیمار در طول ماساژتراپی دراز کشیده است. با خم کردن زانوها در هنگام ماساژتراپی، می توان نتایج درمان را بهبود بخشید.

تمرینات تقویت پا

شما می توانید سایر تمرینات تقویتی پا را مانند تصاویر زیر انجام دهید:

تمرینات عضلات اداکتور باسن

مصرف ویتامین D

استفاده از بریس های طبی

عمل جراحی

پیشگیری از پای پرانتزی

به منظور پیشگیری از بروز عارضه ی پای پرانتزی، کودکان باید در برابر بیماری راشیتیسم محافظت شوند. با قرار دادن کودکان در معرض نور خورشید و گنجاندن مقادیر کافی ویتامین D در رژیم غذایی آنها، میتوان از بروز چنین اختلالاتی جلوگیری کرد.

برای آشنایی بیشتر با ورزش درمانی دیسک کمر با نرمش و حرکات اصلاحی کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :حیدر عدلیپو ر [ 1402-02-26 ]
سلام پاهای من پارانتزی هستندمیخواستم ببینم میشه بدون عمل جراحی خوب بشن از تبریز مزاحم میشم

علی رضا براتی [ 1399-11-22 ]
سلام خسته نباشین دکتر من نرمی استخوان دارم و پاهایم پرانتزی است بیشتر از5سانت است و هیچ دکتری نبردم چطور میشود خویش کرد

اسنییثدی [ 1399-11-13 ]
سلام من دختر 14 ساله هستم پاهام پرانتزی هستش و خیلی بدم میاد باید چکارکنم تا صاف بشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان