پیشگیری و درمان خار پاشنه پا یا heel spur

خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد و مشکل در راه رفتن میشود. علل این بیماری می تواند وارد آمدن استرس یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد، که منجر به التهاب و استخوانی شدن رباط های کف پا میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت خار پاشنه چیست؟

علت خار پاشنه ، ایجاد فشار بر روی رباطی است که از قوس کف پا حمایت می کند. فشار بر این رباط می تواند باعث ایجاد ترک های ریز در رباط شود که می تواند منجر به درد و تورم گردد.

علائم شایع خار پاشنه

علایم خار پاشنه ، درد در کف پاشنه پا به صورت خود به خودی یا در اثر فشار آوردن به پاشنه و کف پا می باشد. همچنین این بیماری می تواند گاهاً بدون هیچگونه علامتی باشد.

عوامل افزایش دهنده خطر خار پاشنه

از عواملی که باعث پدید آمدن این بیماری می باشد می توان از دویدن، ایستادن به مدت طولانی و چاقی نام برد. این حالت کمتر در اثر راه رفتن زیاد به وجود میآید.

اگر می‌خواهید درباره کاربرد کایروپراکتیک یا درمانهای دستی بیشتر بدانید؛ کلیک کنید.

پیشگیری از خار پاشنه

برای پیشگیری از خار پاشنه می بایست از انجام فعالیتهایی که باعث وارد آمدن فشار مداوم به پا میشوند، خودداری کنید. کفشی بپوشید که در قسمت پاشنه یک بالشتک پلاستیکی یا نمدی داشته باشد. همچنین می توانید از کفی های طبی مناسب در کف کفش خود استفاده نمایید. نهایتاً هر چقدر که میتوانید روی پاشنه پا فشار نیاورید، خصوصاً در اوایل درمان بیماری.

عواقب مورد انتظار خار پاشنه

  1. خار پاشنه معمولاً با درمان محافظهکارانه قابل معالجه است.
  2. درمانهای موثری برای این بیماری موجود می باشد که بهترین آنها استفاده از شوک ویو تراپی می باشد.
  3. شوک ویو با استفاده از امواج مافوق صوت (Ultra Sonic) درمان موثری را جهت رفع این عارضه ارایه می دهد.
  4. اگر درمانهای محافظهکارانه موفقیتآمیز نبود، خار پاشنه را غالباً میتوان با جراحی معالجه کرد.

عوارض احتمالی خار پاشنه

از عوارض این بیماری به وجود آمدن مشکلاتی در قسمت پایین کمر یا زانو به دلیل لنگیدن مداوم می باشد.

روشهای درمان غیر جراحی خار پاشنه

درمان خار پاشنه در منزل

برای درمان خار پاشنه در مراحل اول، روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ 4-3 بار در روز هر بار به مدت 15-10 دقیقه بگذارید. همچنین برای برطرف کردن درد خفیف، میتوان از داروهایی مثل استامینوفن یا آسپیرین استفاده کرد.

کفی طبی

از جمله راههای کاهش درد خار پاشنه و بهبود آن، استفاده از یک کفی مناسب در کفش است تا فشار روی پاشنه کم شود. همچنین از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پایتان استفاده کنید.

تزریق آمپول برای خار پاشنه

تزریق آمپول استرویید و پی آر پی به درون ناحیه ملتهب برای کاهش التهاب نیز گاهاً برای درمان این عارضه موثر می باشد.

شاک ویو تراپی

یکی از بهترین روشهای درمان خار پاشنه، شاک ویو تراپی است. مرکز جامع توانبخشی دکتر فرخانی مفتخر است که بهترین و جدیدترین دستگاه شوک ویو تراپی را در اختیار بیماران عزیز قرار داده است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در درمان خار پاشنه یکی از روشهای بی عارضه و موثر برای بهبود و کاهش درد ناشی از خار پاشنه است که در بسیاری از موارد به بیمار توصیه می شود.

بیوفیدبک

بیوفیدبک روشی است که برای ایجاد تغییرات کوچک در بدن که منجر به اثرگذاری مطلوب می‌‎‌شوند؛ انجام می شود. این تغییرات می تواند شامل آرامش بخشی به برخی عضلات و کاهش احساس درد (از جمله درد ناشی از خار پاشنه) باشد.

اوزون تراپی

اوزون تراپی روشی است که برای درمان این عارضه، توسط متخصصان طب فیزیکی توصیه می شود. برای آگاهی بیشتر از نکات این روش، خواندن مطلب درمان خار پاشنه با اوزون تراپی را به شما توصیه می کنیم.

درمان خار پاشنه در طب سنتی

برای درمان خار پاشنه در طب سنتی روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها حجامت کف پا برای خار پاشنه است.

درمان جراحی خار پاشنه

ندرتاً جراحی برای در آوردن خار پاشنه، در مواردی که درد حاد وجود دارد تجویز می شود. جراح در این روش با ایجاد برش به رباط و خار پاشنه دسترسی مستقیم پیدا می‌کند. این برش را می‌توان داخل پا یا پایین کف پا ایجاد کرد. آزادسازی پلانتار فاسیا از طریق ایجاد کوچک‌ترین برش ممکن.

رژیم غذائی خار پاشنه

جهت بهبود این عارضه رژیم غذایی خاصی توصیه نمی شود، مگر اینکه اضافه وزن داشته باشید. در این صورت، باید وزن خود را کم کنید تا از فشار وارده به کف پا کم شود.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

اگر مبتلا به خار پاشنه هستید ولی علامتی ندارید نیازی هم به درمان ندارید. درمان خار پاشنه برای کسانی الزامی است که علائم آزاردهنده و دردناک دارند. این افراد می بایست برای درمان قطعی خار پاشنه، هر چه سریع تر اقدام کنند. در افراد دارای علامت، با وجود اینکه که عدم درمان صدمات جسمانی جدی به وجود نمی آورد؛ اما همین موضوع که فرد قادر نیست کارهایش را بدون درد انجام دهد، بزرگ ترین مشکل است.

آیا خارپاشنه خطرناک است؟

با این که خار پاشنه در بسیاری از افراد درد شدیدی ایجاد می کند، برخی دیگر از مبتلایان هیچ گونه درد و ناراحتی را در این باره احساس نمی کنند. خار پاشنه در صورت عدم درمان می تواند فعالیت فرد را محدود و تحمل وزن بر پای مبتلا را غیر ممکن کند و عارضه جدی دیگر یا خطری به همراه نخواهند داشت.

در چه شرایطی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در پی علائم، با روشهای خانگی درمان خار پاشنه، همچنان بهبود نیافته و درد یا ناتوانی ادامه یابد؛ لازم است به پزشک مراجعه شود.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :علي عجم [ 1392-02-17 ]
باسلام وخسته نباشيد ازراهنمايي خوبتان متشكرم

بهرام [ 1391-05-05 ]
ازراهنمائیتان متشکرم

صادق قریشی [ 1390-07-27 ]
تشکر از راهنمایی شما .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30