درمان بدون جراحی خار پاشنه پا

خار پاشنه در واقع یک زائده‌ی استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه‌ی پا شکل می‌گیرد. در کف پا یک نوار ضخیم از بافت نرم به نام فاسیت‌پلانتار وجود دارد که به استخوان پاشنه‌ی‌ پا متصل است. این نوار ضخیم و محکم موجب تشکیل قوس کف پا شده و به حفظ ثبات پا کمک می‌کند. در صورتی که با گذشت زمان به دفعات زیاد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا فشار وارد شود، این فشار به نقطه‌ی اتصال فاسیت به استخوان پاشنه منتقل شده و این تنش و فشار‌های مکرر موجب تشکیل خار استخوانی در استخوان پاشنه می‌شود که به آن خار پاشنه گفته می‌شود. زائده خار پاشنه پا به تنهایی دردناک نیست؛ اما فرورفتن تیزی خار پاشنه در بافت نرم اطراف پاشنه دردناک است. در اثر فرو رفتن خار پاشنه در بافت و عصب‌های حساس، ناحیه اطراف خار پاشنه پا ملتهب می‌شود و درد و کبودی شروع می‌شود. درد هنگام ایستادن یا راه رفتن روی ناحیه‌ی ملتهب شدت می‌گیرد. پس از مدتی استراحت کردن، برای مثال هنگامی که بیمار صبح از تخت پایین می‌آید، درد بیشترین شدت را دارد، چون پس از مدتی که وزن بدن به پاشنه دردناک تحمیل نشده است، ناگهان خار پاشنه در بافت فرو می‌رود.هدف از برنامه‌ی درمانی، کاهش التهاب بافت نرمی ‌است که به پاشنه پا متصل است تا بدین ترتیب بتوان عملکرد و همچنین وضعیت پا را به حالت عادی بازگرداند. برنامه‌ی درمانی هر بیمار با توجه به وضعیت و شرایط او متفاوت است و شامل ترکیبی از تعدادی از روش‌های درمانی است. نود درصد از موارد خار پاشنه با بهره‌گیری از روش‌های غیرجراحی درمان می‌شود. رفع کامل علائم از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ایجاد خار پاشنه

فاسئیت پلانتار و خار پاشنه در اثر عوامل زیر ایجاد می شوند:

عوامل خطر ساز خار پاشنه

یک سری از موارد ممکن است خطر ایجاد چنین مشکلی را در افراد افزایش دهد که در ادامه به این موارد می پردازیم:

فعالیت‌های ورزشی. دویدن و حرکات پرشی می‌تواند باعث آسیب پاشنه و قوس پا شود.

فعالیت بر سطوح سفت و سخت. راه رفتن، دویدن یا پرش در سطوح سخت باعث آسیب رسیدن به پاشنه پا می‌شود.

وارد شدن ضربه به پاشنه پا. کبودی پاشنه پا و پاره شدن غشایی که آن را می‌پوشاند، می‌تواند منجر به خار پاشنه شود.

افزایش سن. طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است، خار پاشنه در بین افراد مسن یکی از مشکلات رایج است.

جنسیت. خار پاشنه بیشتر در خانم‌ها مشاهده شده است.

اضافه وزن. یکی از مواردی که می‌تواند احتمال ایجاد خار پاشنه را افزایش دهد، افزایش وزن است.

استفاده از کفش نامناسب. استفاده از کفش‌های نامناسب می‌تواند به پاشنه پا آسیب وارد کند.

به منظور دریافت مشاوره و اطلاع از روش های درمان خار پاشنه و رزرو نوبت، می توانید از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 با ما تماس حاصل فرمایید.

علاوه بر این موارد برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند منجر به خار پاشنه شود که این موارد به شرح زیر است:

علائم خار پاشنه

از نشانه ها و علائم خار پاشنه پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عکس خارپاشنه پا

تشخیص خار پاشنه

پس از معاینه شما توسط پزشکتان وی ممکن است دستور انجام تصویربرداری از پاهای شما را بدهد.

تصاویر واضحی از استخوان ها می دهد. با استفاده از رادیوگرافی ساده می توان سایر دلایل درد پاشنه مثل شکستگی یا آرتریت و آرتروز را رد کرد. خار پاشنه در تصاویر رادیوگرافی ساده مشهود است.

MRI و سونوگرافی به صورت معمول برای تشخیص خار پاشنه استفاده نمی شوند. MRI ممکن است در صورت شکست درمان خار پاشنه درخواست شود.

درمان خار پاشنه پا

درمان خار پاشنه معمولاً غیر جراحی است. درمان این بیماری مانند بسیاری بیماری های دیگر نگهدارنده است به این معنی که با رعایت دستورات خاصی خوب میشود و اگر آن دستورات رعایت نشوند علائم مجدداً برمیگردند. رعایت موارد زیر کمک کننده است.

سرما بافت ملتهب پاشنه را تسکین می‌دهد. یک روش این است که پارچه‌ای را دور کیسه یخ بپیچید و آن را روی پاشنه قرار دهید. همچنین می‌توانید کمپرس‌های سردی مانند پک ژل یا پوشش سرد پا‌ را از داروخانه تهیه کنید و روی پا بگذارید. این پک‌ها را باید در فریزر نگهداری کنید و سپس دور پا و مچ پا بپیچید و آن را پس از 10 دقیقه باز کنید. در طول روز، هر یک ساعت یک بار از کمپرس سرد استفاده کنید. روش دیگر این است که پا را روی یک بطری آب سرد یا منجمد بچرخانید.

کفش راحت و اندازه، فشار روی خار پاشنه پا را کاهش می‌دهد. این فشار تولید درد و ناراحتی می‌کند. اگر خار پاشنه دارید، توصیه‌های زیر را هنگام خرید کفش مناسب برای خار پاشنه در نظر بگیرید:

پاشنه محکم: پشت کفش باید محکم باشد تا بتواند از پاشنه محافظت کند و از چرخش رو به داخل یا خارج پا جلوگیری کند.

انعطاف پذیری متوسط: کفش نباید به راحتی خم شود. البته کفش باید خمی تدریجی داشته باشد تا هنگام خم شدن پا مقاومت مناسبی از خود نشان دهد.

پاشنه با بلندی اندک: کفی یا کفشی که پاشنه آن اندکی، کمتر از یک اینچ، بلند باشد، فشار را از روی پاشنه دردناک برمی‌دارد.

همچنین می‌توانید برای ساخت کفی‌های طبی سفارشی اقدام کنید تا پس از قالب گرفتن از پاهایتان، یک کفی کاملاً اندازه کفش‌هایتان تهیه شود. این کفی‌ها به طور سفارشی طراحی و ساخته می‌شود تا از چرخش پا جلوگیری کند و پاشنه را بهتر نگه دارد. کفی طبی با توجه به تجویز متخصص پا (پدیاتریست) ساخته می‌شود.

داروهای ضدالتهاب بدون نسخه درد و ناراحتی پاشنه را تسکین می‌دهد. پرکاربردترین داروهای ضدالتهابی عبارت‌اند از:

  1. آسپرین
  2. ایبوپروفن (ادویل، مورتین)
  3. ناپروکسین سدیم یا ناپروکسین (الیو)

اولتراسوندکرایو از ترکیبی از انرژی الکترومغناطیسی و سرما درمانی برای تسکین درد استفاده می‌کند. دستگاه شبیه به قلم نوری بزرگی است که روی مچ و کف پا حرکت داده می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده است که اولتراسوندکرایو درمانی مؤثر برای بیماران دچار التهاب پلانتار فاشیا است که خار پاشنه نیز دارند.

تزریق کورتیکواستروئید خار پاشنه را درمان نمی‌کند؛ اما درد ناشی از خار پاشنه را تا حدی تسکین می‌دهد. پزشک معمولاً داروی بی‌حس کننده را برای کاهش ناراحتی در محل درد تزریق می‌کند. هرچند تزریق در محل‌های مختلفی انجام می‌شود؛ اما اکثر پزشکان دارو را به جای کف پاشنه، در بخش داخلی یا میانی آن تزریق می‌کنند.

اگر اضافه وزن دارید، بهتر است به فکر لاغر کردن باشید. با کاهش وزن نیرویی که به پا وارد می‌شود، کمتر شده و فشار روی خار پاشنه نیز کمتر می‌شود.

کشش عضلات ساق پا و اطراف آن و پلانتار فاشیا فشار و گرفتگی خار پاشنه را کاهش می‌دهد. در ادامه چند حرکت کششی ساده و مفید را توضیح می‌دهیم:

برای انجام این حرکت باید بنشینید و پاها را روی هم بیاندازید. پنجه پا را با دست بگیرید و آن را به طرف قفسه سینه بکشید. 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس پا را رها کنید. این حرکت کششی را 5 بار برای یک پا تکرار کنید، سپس پای دیگر را رو بیاندازید و کشش را برای این پا هم انجام دهید.

برای انجام این حرکت باید روبه‌روی دیوار بایستید و به اندازه یک بازو از آن فاصله بگیرید. یک پا را اندکی جلوی پای دیگر بگذارید و به جلو خم شوید، سپس دست‌ها را تقریباً در ارتفاع شانه، روی دیوار بگذارید. زانوها را خم کنید و مفصل‌های ران را اندکی به جلو فشار دهید تا کشش را در ساق پا حس کنید. 10 ثانیه در این حالت بمانید، سپس پاها را صاف کنید. حرکت را ده بار تکرار کنید، سپس جای پاها را عوض کنید و پای دیگر را جلو بگذارید.

درمان درد و تورم پشت زانو نیز از جمله اقدامات کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر علی فرخانی در اصفهان است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از تطریق تماس با شماره تلفن 32367465 - 031 اقدام فرمایید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :نوید رحمتی [ 1402-08-13 ]
با سلام دکتر من حدود دو ماه هست درد پاشنه ی پا دارم ،ممکنه استخوان پاشنه ی پام خار پاشنه گرفته باشه یا دچار شکستگی باشه؟ممنون میشم نظرتونو بفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30