تاثیر فیزیوتراپی در درمان خار پاشنه پا چقدر است؟

نقش پاها در حفظ ساختار بدن و اهمیتی که در راه رفتن دارند قابل انکار نیست. پاها علاوه بر تحمل وزن 26 استخوان، سی مفصل و صد عضله باید به حفظ تعادل و توانایی حرکتی نیز بپردازند. درصورتی که اختلالات آناتومیکی، سبک زندگی ناسالم یا الگوی نامناسب راه رفتن فشار زیادی را به پاها وارد کند شما دچار خار پاشنه خواهید شد. خار پاشنه یک زائده کوچک استخوانی است که به علت تحمیل نامناسب وزن بدن به پا یا پاشنه به وجود می‌آید. این زائده استخوانی در محل اتصال تاندون به وجود می‌آید و بر همین اساس پزشک می‌تواند محل دقیق خار پاشنه را تشخیص دهد. اگرچه این زائده استخوانی در قسمت پاشنه پا به وجود می‌آید به تاندون آشیل نیز متصل خواهد شد. وجود خار پاشنه در تاندون آشیل را می‌‌توان با توجه به واکنش التهابی ایجاد شده و بروز درد تشخیص داد. سوزش، التهاب و درد ناحیه پاشنه از علائم شایع خار پاشنه محسوب می‌‌شوند. خار پاشنه علاوه بر آن که باعث بروز درد در پاشنه پا می‌شود می‌تواند برروی سلامت پا، لگن یا ستون فقرات نیز تأثیر بگذارد. امروزه روش‌های متعددی برای درمان خار پاشنه وجود دارد که می‌توان گفت فیزیوتراپی بهترین روش درمان خار پاشنه است. فیزیوتراپی مؤثرترین و کم عارضه‌ترین روش درمانی در انواع آسیب‌های ارتوپدی است که توسط پزشک متخصص ارائه می‌شود. به کمک تمرینات تخصصی و روشهایی که پزشک با توجه به شرایط بیمار طراحی می‌‌کند پاها به تدریج بهبود پیدا خواهند کرد و از پیشرفت یا عود خار پاشنه جلوگیری می‌‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ایجاد خار پاشنه

خار پاشنه به علت وارد شدن فشار بیش از حد و دائمی ‌به پا به وجود می‌آید. به منظور ایجاد تعادل و توزیع فشار حاصل از وزن بدن، توده‌های کلسیمی ‌به محل اتصال تاندون می‌چسبند و خار پاشنه را به وجود می‌‌آورند. دلایل متعددی در ارتباط با تشکیل خار پاشنه مطرح شده است. بد شکلی حالت پا، ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی، انجام دادن تمرینات ورزشی به شکل نامناسب، ضعف عضلانی، چاقی یا نداشتن تحرک و پوشیدن کفش نامناسب از دلایل شایع بروز خار پاشنه محسوب می‌‌شوند.

علائم خار پاشنه

تشخیص خار پاشنه

در اکثر موارد، درد ناشی از خار پاشنه معمولاً باعث تشخیص می‌شود. در صورت فشار بر لبه جلویی پاشنه پا، احساس درد در پشت ناحیه انگشتان یا در پایه تاندون آشیل، این مشكل را تأیید می‌کند. ناحیه دردناک معمولاً نه به وضوح متورم و نه قرمز می‌شود. به منظور تأييد تشخيص، می‌توان به وسیله اشعه ایکس تصاویر جانبی از پا تهیه کرد. در اکثر موارد، تشکیل استخوان به وضوح در تصویر اشعه ایکس قابل مشاهده است.

غکس فیزیوتراپی خار پاشنه

فیزیوتراپی خارپاشنه برای چه افرادی مناسب است؟

فیزیوتراپی و توانبخشی خارپاشنه و یا همان انباشته شدن کلسیم در پاشنه پا برای افرادی مناسب و لازم است که دارای علائم و شرایط زیر باشند:

افراد چاقی که اضافه وزن زیادی دارند و این اضافه وزن موجب اختلال در راه رفتن و نامناسب بودن وضع بدن در هنگام راه رفتن آنها شده، برای جلوگیری از مبتلا شدن به این عارضه (خارپاشنه) نیاز به فیزیوتراپی دارند.

افرادی که ورزش های سنگین و حرفه ای انجام می دهند و به طور مداوم و مکرر بر روی پای خود فشار می آورند، در معرض مبتلا شدن به خارپاشنه قرار گرفته به منظور جلوگیری از این عارضه و یا در صورت مبتلا شدن، به منظور درمان، فیزیوتراپی خارپاشنه انجام می دهند.

افرادی که دچار التهاب و تورم در ناحیه پاشنه پا هستند و یا به طور مکرر کف پایشان تیر می کشد، به احتمال زیاد مبتلا به عارضه خارپاشنه شده و در جهت درمان می توانند فیزیوتراپی انجام بدهند.

درصورتی که فرد واجد شرایط فیزیوتراپی باشد و شامل موارد منع فیزیوتراپی نشود، می تواند درمان خارپاشنه را با روش ها و تکنیک های مختلف فیزیوتراپی و همچنین تمرینات فیزیوتراپی انجام دهد.

فیزیوتراپی خارپاشنه نیز ممنوعیت سنی نداشته و تمام سنین انجام می شود.

بعد از انجام جراحی های خارپاشنه و به جهت بازگشت دامنه حرکتی، کاهش درد و تورم و بهبود سریع تر پاشنه پا، روش های مختلف فیزیوتراپی و همچنین تمرینات فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای فیزیوتراپی خارپاشنه

از جمله فواید فیزیوتراپی خارپاشنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیزیوتراپی برای درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه در همه افراد یکسان نیست به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کرد تا برنامه درمانی را طراحی نماید. گاهی اوقات لازم است بیمار به متخصص پا پزشک که در زمینه اختلالات پا و تجویز کفش و کفی طبی تخصص دارد مراجعه نماید تا اقدامات لازم انجام گردد.

مصرف داروهای مسکن یا ضد التهاب تأثیرات حاصل از فیزیوتراپی را بهبود می‌بخشد. فیزیوتراپی بر بهبود علائم و نشانه‌های بیمار و پیشگیری از رشد زائده استخوانی تمرکز دارد تا عوامل به وجود آورنده خار پاشنه را از بین ببرد. هدف از انجام فیزیوتراپی توزیع متعادل فشار در کف پا کاهش تورم بافت اطراف خار پاشنه و رفع تدریجی التهاب است.

در مواردی که شما دچار خار پاشنه شده ‌اید پزشک انجام برخی حرکات خاص را برای تسکین پا و ایجاد واکنش مناسب توصیه خواهد کرد. افزایش حجم عضلات اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا تقویت عضلات قسمت بالای باعث تسکین درد و توزیع مناسب فشار خواهد شد. انجام دادن حرکات مخصوص گرم کردن بدن، حرکات کششی و تقویتی به عنوان یک بخش از فرآیند فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات و تاندون‌ها خواهد شد. متخصص فیزیوتراپی برخی حرکات خاص را به شما آموزش می‌دهد به نحوی که به یک بخش از زندگی روزمره تان تبدیل می‌گردد.

پزشک علاوه بر فیزیوتراپی استفاده از کفی و کفش طبی را برای بهبود خار پاشنه توصیه می‌کند. در موارد بروز خار پاشنه استفاده از کفش طبی که مقداری پاشنه دارد علاوه بر محافظت از پاشنه به رفع فشار نیز کمک خواهد کرد. استفاده از کفش و کفی طبی به حفظ سلامت پا کمک خواهد کرد. سلامت پاها با تأثیرات مثبت بر کل بدن همراه است و به حفظ تعادل کمک می‌کند و به این ترتیب بدن در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

می‌توان از گرما درمانی برای رفع التهاب و کاهش درد استفاده کرد. گرما درمانی به رفع سفتی عضلات و افزایش سطح ارسال خون و اکسیژن به ناحیه تحت درمان خواهد شد. استفاده از کمپرس گرم در هنگام فعالیت ورزشی به کاهش درد کمک می‌کند.

لیزر کم توان یک روش کاربردی برای درمان خار پاشنه محسوب می‌‌شود با این حال باید تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام شود تا تأثیرات آن به طور قطعی تایید گردد. لیزر کم توان از انرژی نور برای تحریک سلول‌ها استفاده می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند، که این امر سرعت فرآیند بهبود را افزایش می‌دهد. پس از آن که فوتون‌ها بافت‌های آسیب دیده را پیدا کردند، تحریک می‌شوند و به ترمیم سلول و افزایش قدرت آن می‌پردازند. استفاده از این روش باعث سرعت بخشیدن به روند تولید کلاژن می‌‌شود به این ترتیب در طول درمان سرعت رشد رباط و بافت افزایش خواهد یافت.

درون دستگاه شاک ویو ، یک پیستون وجود دارد که با حرکات بالا و پایین خود ارسال امواج شوک به درون بافت آسیب دیده می‌پردازد. این روش باعث کاهش درد خواهد شد.

تزریق کورتیزون به تسکین درد و کاهش آن کمک می‌کند و شما می‌توانید راحت تر ورزش کنید تا عضلات و رباط‌های شما تقویت گردد. تزریق کورتیزون به سرعت باعث تسکین درد می‌شود.

پزشک برای تزریق استروئید از التراسوند استفاده می‌‌کند تا محل دقیق ورود سوزن مشخص گردد. پزشک برای تسکین درد پاشنه از استروئید و داروی بی حسی استفاده می‌کند سپس روی محل تزریق را می‌پوشاند که می‌توانید یک روز بعد آن را بردارید.

هزینه فیزیوتراپی خار پاشنه

هزینه فیزیوتراپی خار پاشنه با توجه به نوع درمان، تعداد جلسات، فیزیوتراپیست و محل درمان محاسبه می شود. در صورت استفاده از دستگاه های درمانی مانند شاک ویو نیز هزینه فیزیوتراپی افزایش می یابد.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :شیرزاد [ 1402-08-08 ]
من به مدت ۲سال است که درگیر خارپاشنه شدم،اول درمان دارویی بعد اوزون تراپی و انجام دادم ولی حتی بعد از تزریق هم فقط ۲ ماه درد کاهش پیدا کرد و بعد با شدت بیشتر ادامه داره میخواستم بدونم الان نظر شما برای درمان چیست

باباجانیان [ 1402-08-07 ]
سلام خسته نباشید من ۵سال هستش خار پاشنه دارم میخواستم عمل کنم ولی نمیدونم باز خارپاشنه برمی گرده یا اینکه استخوان خارپاشنه روبرمیدارن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09