کاربرد اولتراسوند تراپی و تاثیر آن در درمان درد

فیزیوتراپ ها از روش ها و ابزارهای درمانی مختلفی برای کمک به کاهش درد و التهاب و در نهایت بازیابی عملکرد اندام های بیمار استفاده می کنند. یکی از روش های درمانی که به طور گسترده توسط فیزیوتراپ ها مورد استفاده قرار می گیرد، اولتراسوند است. در این نوع دستگاه اولتراسوند، از امواج مکانیکی صوت استفاده می شود تا در بافت لرزش ایجاد کند. تفاوت این دستگاه با اولتراسوند تشخیصی در این است که در دستگاه اولتراسوند تراپی تصویری ایجاد نمی شود، بلکه لرزشی ایجاد می شود که به بافت منتقل می شود. امواج صوتی که توسط گوش انسان قابل شنیدن است، در فرکانس بین 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز عمل می کنند، در حالی که امواج صوتی اولتراسوند دارای فرکانس لرزشی 1 تا 3 مگاهرتز هستند. عمق نفوذ تقریبی آنها به بافت به این صورت است که 3 مگاهرتز تا عمق 1 الی 2 سانتی متری نفوذ می کند، در حالی که 1 مگاهرتز تا عمق 2 الی 5 سانتی متری نفوذ می کند. در ادامه به کاربرد این روش درمانی و بیماری های قابل درمان با آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی

اولتراسوند پزشکی می‌تواند برای تولید اثر حرارتی عمیق در مواردی که مفاصل به مدت طولانی گرفته و خشک شده است، انقباض مفاصل و همچنین در مواردی مانند فلج مغزی اسپاستیک یا محیط‌های کاری تحریک‌کننده به کار برده شود. برخی از بیماری‌ها که می‌توانند با استفاده از اولتراسوند تراپی تحت درمان قرار گیرند عبارتند از:

عکس اولتراسوندتراپی

بیماری های قابل درمان با اولتراسوندتراپی

برخی از بیماری‌ ها که می‌ توانند با استفاده از اولتراسوند تراپی تحت درمان قرار گیرند عبارتند از:

خواندن این مطلب را هم به شما توصیه می کنیم ؛ علائم و تشخیص درد و گرفتگی عضلات پشت ساق پا

مزایای اولتراسوند تراپی

مزایای اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی عبارتند از:

انواع اولتراسوند تراپی

اثر حرارتی عمقی

معمولاً اولتراسوند برای ایجاد حرارت در عمق بافت نرم بدن به کار برده می‌شود. گرما دادن عمقی به عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌ها باعث افزایش گردش جریان خون در این بافت‌ها شده و فرایند بهبودی را تسریع می‌کند. افزایش دمای بافت ناشی از به کارگیری اولتراسوند برای کاهش درد نیز به کار می‌رود. حرارت عمقی می‌تواند برای افزایش کشش عضلات و تاندون‌ها که دچار گرفتگی شده‌اند نیز استفاده شود. با به کارگیری اولتراسوند قبل از انجام حرکات ورزشی برای بهبود دامنه حرکتی باعث افزایش گستردگی بافت‌های اطراف مفاصل می‌شود. با این کار توانایی‌های کششی عضلات افزایش می‌یابد.

اثر غیرحرارتی

اولتراسوند باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود. این انرژی باعث ایجاد حباب‌های گازی میکروسکوپی در اطراف بافت‌ها شده که به سرعت منقبض و منبسط می‌شوند، به این فرایند کویتیشن گفته می‌شود. از نظر تئوری این انبساط و انقباض ناشی از وجود این حباب‌ها به فرایندهای سلولی سرعت بخشیده و باعث تسریع فرایند بهبودی در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. دو نوع کویتیشن شامل کویتیشن پایدار و کویتیشن ناپایدار می‌شود.

فرآیند درمان با اولتراسوند

اولتراسوندتراپی به وسیله دستگاهی که امواج اولتراسوند را منتقل می‌کند انجام می‌شود. مقدار کمی ژل در قسمت تحت درمان استعمال می‌شود، سپس پزشک به آرامی سر دستگاه را با حرکات چرخشی روی قسمت تحت درمان بدن حرکت می‌دهند. پزشک با تغییر تنظیمات دستگاه بر عمق نفوذ امواج اولتراسوند و شدت این امواج کنترل دارند. هر مرحله از بهبودی دارای تنظیمات مخصوص به خود است. در صورتی که قسمت تحت درمان بدن، استخوانی باشد یا برآمدگی داشته باشد و یا در آن ناحیه زخم‌های سربازی وجود داشته باشد، می‌توان از روش‌های دیگر به جای اولتراسوند تراپی استفاده کرد.

موارد منع استفاده از اولتراسوند تراپی

این روش درمانی در حالی که می تواند به بهبود وضعیت بیمار، کاهش درد و تورم و... کمک کند، می تواند در بعضی از افراد موجب ایجاد ناراحتی و آسیب های خطرناک نیز شود. اولتراسوند تراپی برای افرادی که از شرایط خاصی برخوردار هستند مضر بوده و نباید انجام شود. موارد منع این روش درمانی عبارتند از:

عوارض اولتراسوند تراپی

اولتراسوند نیز مانند هر دستگاه پزشکی دیگری، اگر توسط متخصصین مجربی به کار برده شود، بعید است عوارض نامطلوبی را به جا بگذارد. در هر حال عوارض احتمالی اولتراسوند عبارت است از:

ضعف دست ها از جمله مشکلات آزار دهنده ای است که برای رفع و درمان آن، می توانید به کلینیک طب فیزیکی دکتر علی فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32367465 - 031 اقدام فرمایید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :ابطحی [ 1402-08-13 ]
سلام اقای دکترهمسر من شغلش داخل رستوران هست دچار خار پاشنه شده و خیل یدرد داره نمیتونه روی پاهاش راه بره حتی کفش طبی تهیه کردیم ولی هنوز این خار پاشنه گریبانش رو گرفته حتی کورتون تزریق شده ولی فایده نداشت چکار کنیم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان