درمان ورم و آب آوردن زانو بدون جراحی

ورم زانو که با نام آب آوردن زانو نیز شناخته می شود وضعیتی است که در آن بدن با جاری شدن مایع در زانو و ایجاد تورمی دردناک نسبت به آسیب یا عفونت واکنش نشان می دهد. این شرایط ممکن است در نتیجه ی ضربه خوردن به زانو، بعضی عوارض جانبی مصرف دارو، یا آسیب دیدگی ناشی از استفاده مفرط از اندام باشد. معمولاً علت دقیق بروز مشکل از طریق نمونه برداری از مایع کشیده شده از زانو و مورد بررسی قرار دادن آنها از نظر وجود عفونت یا آسیب دیدگی مشخص می شود. متخصصین طب فیزیکی جهت درمان ورم زانو به شما چند راه حل ارائه خواهند کرد.

ورم مزمن یا طولانی مدت زانو می تواند به آسیب بافت مفصل، تحلیل و فروپاشی غضروف و نرمی استخوان بیانجامد، بنابراین در درمان آن نباید اهمال شود. علت ایجاد ورم زانو (آب آوردن زانو) با خارج کردن آب زانو و آزمایش بر روی آن مشخص می شود. با توجه به نتیجه آزمایش درمان های متناسب از جمله اوزون تراپی ، ماساژدرمانی ، ورزش ، فیزیوتراپی و ... انجام می شود. همه این روش ها توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی زانو انجام می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل آب آوردن زانو یا ورم زانو

علت های اصلی آب آوردن زانو یا ورم زانو عبارتند از:

  1. آسیب دیدگی ها: هر نوع آسیب به زانو می تواند علت آب آوردن تدریجی زانو شود. چند نمونه از آسیب دیدگی هایی که می توانند موجب آب آوردن زانو شوند عبارتند از:
  2. شکستگی
  3. پارگی مینیسک زانو
  4. پارگی رباط صلیبی
  5. آسیب دیدگی ناشی ازاستفاده مفرط اندام
  6. عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو

بعضی از عارضه های پزشکی که می تواند علت آب آوردن زانو یا ورم زانو باشند:

عوامل خطرساز برای آب آوردن زانو یا ورم زانو

بعضی از عوامل خطرساز برای آب آوردن زانو یا ورم زانو عبارتند از:

  1. سن: تجمیع مایع درون زانو در افراد بالای 50 سال امری عادی می باشد.
  2. ورزشکاران: اشخاصی که در فعالیت های ورزشی مثل بیس بال یا فوتبال شرکت می کنند که انجام آنها متکی بر تغییر دائمی جهت و حرکت زانو می باشند، بیشتر مستعد ابتلا به عارضه ی آب آوردن زانو و ورم زانو می باشند.
  3. چاقی: چاقی نیز عامل خطرناکی برای افزایش احتمال آب آوردن زانو یا ورم زانو می باشد.

علائم بیماری ورم زانو

بعضی از علائم آب آوردن زانو یا ورم زانو عبارتند از:

  1. ورم اطراف مفصل زانو
  2. خشکی مفصل زانو
  3. وجود درد شدید در مفصل زانو و در اطراف مفصل زانو
  4. مشکل در راه رفتن
  5. دشواری در راست کردن زانو
  6. احساس درد شدید در هنگام حمل کردن بار

تشخیص بیماری آب آوردن زانو یا ورم زانو

پزشک معالج جهت تشخیص بیماری آب آوردن زانو یا ورم زانو، آزمایش های زیر را تجویز خواهد کرد:

مطالعات رادیوگرافی: مطالعات رادیوگرافی نمایی از درون زانو را در اختیار پزشک قرار می دهد که می تواند در تشخیص اینکه آیا در زانو کیسه ی آب وجود دارد یا خیر و نیز علت تشکیل این کیسه ها، بسیار کمک کننده باشد.

اشعه ی ایکس: به رد کردن احتمال وجود شکستگی یا دررفتگی در ناحیه مفصل زانو و همچنین برای یافتن آرتروز نیز کمک می کند.

ام آر آی: در مواردی که روش های فوق بی نتیجه هستند و تشخیص پزشکی را تائید نمی کند، آن زمان ام آر آی به منظور بررسی درون زانو و جستجوی علت ایجاد شدن کیسه ی آب انجام می شود.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر درباره روش های طب فیزیکی و توانبخشی ما جهت درمان ورم زانو (آب آوردن زانو) و نیز اطلاع از ساعات کار کلینیک می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

روش های درمان آب آوردن زانو

استراحت کنید: به زانوی خود استراحت دهید و از انجام فعالیت هایی که درد و ورم را تشدید می کنند، اجتناب کنید. زمانی که احساس درد می کنید لازم است که از انداختن وزن خود بر روی زانو خودداری کنید. در دوره ی التیام برای جلوگیری از افتادن وزن بر روی زانو، می توانید از چوب زیر بغل، عصا، یا واکر استفاده نمایید.

وزن خود را کاهش دهید: اگر شما چاق هستید زانو بیشتر کشیده می شود به این علت که مفصل زانو تحمل کننده ی وزن بدن است. از پرخوری بپرهیزید و یا مصرف مواد قندی را کاهش دهید، مصرف الکل و گوشت قرمز را محدود کنید؛ و از خوردن آرد سفید، غذاهای چرب، سرخکرده و ناسالم پرهیز کنید.

داروها

داروها ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) نظیر ایبوپروفین به کاهش تورم، درد و تب کمک می کنند. این داروها با تجویز و بدون تجویز متخصص طب فیزیکی در دسترس می باشند. داروهای NSAIDs می توانند موجب خونریزی معده یا بروز مشکل کلیه در برخی از افراد شود. اگر شما داروی رقیق کننده ی خون مصرف می کنید همیشه از فرد ارائه کننده خدمات پزشکی خود درباره اینکه آیا مصرف داروهای NSAIDs برای شما خطری ندارند، سؤال بپرسید. همیشه برچسب روی دارو را بخوانید و دستورالعمل های آن را دنبال کنید. اگر این مشکل به علت عفونت در شما ایجاد شده باشد در آن وقت متخصص طب فیزیکی ممکن است برای مقاومت در برابر عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند. نوع دقیق آنتی بیوتیک، به نوع عفونتی که دارید بستگی دارد.

کشیدن آب زانو

کشیدن آب زانو روشی است که در آن از یک سوزن و سرنگ ضدعفونی شده برای کشیدن مایع اضافی انباشته شده در مفصل زانو استفاده می شود. این روش معمولاً تحت بیحسی موضعی انجام می شود. مایع کشیده شده را می توان جهت آنالیز مایع سینوویال به آزمایشگاه فرستاد این کار می تواند به شناسایی علت های مختلف ایجاد ورم زانو کمک کند. گاهی اوقات کشیدن میزان کافی از مایع اضافی به کاهش درد و تورم نیز کمک می کند بنابراین این روش می تواند تسکین دهنده، باشد.

تزریق در زانو

به عنوان یک روش درمان، روش تزریق به زانو که تزریق دارو به مفصل زانو را ممکن می کند را میتوان بعد از کشیدن مایع نیز انجام داد.

تزریق اوزون

تزریق مفصلی با استفاده از اوزون تراپی ، یک تکنیک تزریق است که در آن از ازن استفاده می شود. استفاده از اوزون موجب می شود که تورم زانو با سرعتی بیشتر نسبت به روش درمانی قدیمی التیام یابد. این بدین علت است که ازن یک مولکول بسیار فعال است و هنگامی که به کپسول مفصل تزریق شود، قادر است تا مفصل فیبروبلاستیک را جهت بازسازی تحریک کند.

تمرینات و فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست به شما تمریناتی را جهت کمک به بهبود حرکت و افزایش توان و کاهش درد آموزش می دهد. فیزیوتراپی همچنین می تواند نقش مهمی در درمان آب آوردگی زانو داشته باشد. متخصص طب فیزیکی ابتدا به دنبال یافتن ریشه بروز آب آوردگی زانو می باشد. این تشخیص به درمانگر کمک می کند تا بر روی تمرینات منظمی تمرکز کند که موجب کاهش مایع اضافی در این قسمت می شود. انقباض عضله و تحرک دو روش بسیار خوب برای کاهش میزان مایع اضافی در بدن میباشد. مگر در صورتی که تشخیص بر این باشد که نیاز به کم تحرکی یا حرکات کنترل شده ای است که به کمک آنها بتوان مایع را روان یا مجبور به خروج از ناحیه آسیب دیده کرد. عضلات قسمت آسیب دیده منقبض می شوند تا مفاصل را حرکت دهند و مایع به سمت اندام های دیگر برده شود.

ماساژ

ماساژ نیز یکی دیگر از روش های درمانی طبیعی برای رفع تورم است. شما می توانید روش لمس درمانی را که می تواند به آزادسازی اندورفین و سایر مواد شیمیایی تسکین دهنده درد کمک کند را امتحان نمایید این روش حتی گردش خون سالم در اطراف زانو را حفظ می کند.

بریس زانو

از بریس های زانو می توان برای محافظت از مفصل زانو و کاهش کشیدگی بافت زانو (در موارد آسیب دیدگی زانو) استفاده نمود. این بریس ها فشارهای روی زانوی آسیب دیده را کاهش و این فشار را به بخش های سالم مفصل منتقل می کنند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان