آشنایی با رباط صلیبی زانو و انواع آسیب دیدگی آن

رباط صلیبی قدامی زانو یکی از چهار رباط مهم برای پایداری زانو و حرکت مناسب آن است . رباط صلیبی قدامی به شکل ذوزنقه ای در میان مفصل زانو انتهای استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل میکند؛ این رباط از لغزیدن استخوان درشت نی ( تیبیا ) در جلوی استخوان ران جلوگیری میکند، و نیز پایداری چرخشی زانو را باعث میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی زانو

آسیب دیدگی این رباط ممکن است خفیف و در حد پارگی جزئی یا شدید و در حد پارگی کامل یا جدا شدن آن از یک سر استخوان باشد. رباط صلیبی قدامی به شیوه های گوناگونی ممکن است آسیب ببیند؛ شایع ترین شیوه آسیبدیدگی این رباط خم شدن بیش از حد زانو به عقب و پیچیدن بیش از حد زانو، یا متمایل شدن بیش از حد زانو به یک طرف است.

پارگی رباط صلیبی قدامی زانو

پارگی این رباط اعلب به علت ضربه مستقیم به زانو در هنگامی است که پا در وضعیت پایداری قرار دارد. برای مثال هنگامی که یک بازیکن فوتبال را که محکم روی پاهایش ایستاده است، از کنار تکل میکنند. پارگی این رباط در ورزشهایی که همراه به ضربات شدید هستند و نیز هنگامی که زانو در هنگام حرکت سریع با هنگام توقف از از یک حرکت سریع دچار تغییر وضعیت شدید میشود، ممکن است رخ دهد.

شنیدن صدای تق پس از ضربه، درد در بخش بیرونی و پشت زانو، گیر کردن زانو یا خالی کردن زانو در هنگام انداختن وزن روی آن، تورم پس از چند ساعت، محدودیت حرکات زانو به علت درد و تورم و احساس ناپایداری در زانو از جمله علائم و نشانه های پارگی رباط صلیبی قدامی هستند.

مرکز توانبخشی دکتر فرخانی دارای پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا جهت ارائه بهترین و موثرترین درمان های آسیب دیدگیو پارگی رباط صلیبی قدامی زانو به بیماران عزیز می باشد. به منظور دریافت مشاوره و اطلاع از روش های درمان و رزرو نوبت، می توانید از طریق شماره 32367465 - 031 با ما تماس حاصل فرمایید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا دلیری [ 1402-08-15 ]
سلام دکترمن چند ماه پیش رباط صلیبی جراحی کردم 10جلسه هم فیزیوتراپی رفتم چندروزپیش در حین ورزش با وزنه درد شدیدی حس کردم خیلی درد دارم توراه رفتنم اذیت میشم گفتم ببینم بنظرشما دوباره رباطم پاره نشده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11