درمان شکستگی استخوان ران و ساق پا با فیزیوتراپی و ورزش

پاها وزن بدن را در هنگام ایستادن بر روی خود تحمل می کنند و به ما امکان راه رفتن، پریدن و انجام بسیاری حرکات دیگر را می دهند. ران پا بخشی از پا است که از استخوان لگن تا استخوان زانو امتداد دارد. هر زمانی که استخوان دچار ترک خوردگی شود یا به طور کامل شکسته شود، به آن شکستگی استخوان گفته می شود. شکستگی پا ممکن است تنها یک آسیب جزئی و دردناک و یا یک وضعیت بسیار خطرناک باشد که جان بیمار را تهدید می کند. تمامی افرادی که فکر می کنند ممکن است ران پای آن ها دچار شکستگی شده باشد لازم است فورا به پزشک مراجعه کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آناتومی استخوان ران و ساق پا

استخوان ران پا از پایین لگن تا بالای زانو امتداد دارد. تنها استخوان موجود در این ناحیه، استخوان ران پا است و استخوان دیگری در کنار این استخوان قرار ندارد. فمور بزرگترین استخوان در بدن انسان است. یک سر این استخوان که حالتی گوی مانند دارد، یکی از اجزای مفصل لگن است و قسمت پایینی این استخوان نیز بخشی از مفصل زانو است. قسمت ساق پا دارای دو استخوان است. استخوان درشت نی، دومین استخوان بزرگ پا است. سر دو استخوان درشت نی و فمور (ران) با یکدیگر مفصل زانو را تشکیل می دهند. استخوان نازک نی نیز دیگر استخوان ساق پا است که در زیر مفصل زانو به استخوان درشت نی متصل شده است.

طبقه بندی انواع شکستگی های ران پا

علل شکستگی ران پا

عوامل محدودی هستند که ممکن است به شکستگی ران پا منجر شوند، از جمله:

علائم شکستگی استخوان ران پا

علائم شکستگی ران پا عبارتند از:

تشخیص شکستگی استخوان ران

آزمایشاتی که برای ارزیابی وضعیت بیمار انجام می شوند عبارتند از:

درمان شکستگی استخوان ران

در صورتی که ران پای شما دچار شکستگی شده است، لازم است به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید تا وضعیت پای شما را ارزیابی کند. متخصص طب فیزیکی در ادامه، در صورت نیاز، استخوان شما را به جای صحیح خود باز می گرداند و سپس آن را بی حرکت می کند. متخصص طب فیزیکی برای ترمیم پای شکسته و بهبودی کامل و بازیابی عملکردی پای شکسته، انجام درمان های فیزیوتراپی، توانبخشی و ورزش های مخصوص را تجویز می کند. با کمک این روش ها شما می توانید توان و انعطاف پذیری پای خود را به حالت اولیه بازگردانید. برای مطرح کردن سوالات خود و دریافت مشاوره با شماره تلفن 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بی حرکت کردن پا

دارودرمانی

لیزرتراپی

اولتراسوندتراپی

شاک ویوتراپی

مگنت تراپی

درمان با TENS

ماساژ درمانی

آب درمانی

تمرینات توانبخشی

هل دادن پا به سمت پایین

کشش پا با بستن حوله به دور پا

خم و راست کردن مچ پا

مارش با حرکت دادن مفصل لگن

بالا آوردن لگن در حالت خوابیده به پهلو

حرکت لانگز

اسکات نیمه

عقب و جلو بردن پاشنه ی پا

دوچرخه ی ثابت

جراحی شکستگی ران و ساق پا

ممکن است لازم باشد که با استفاده از وسایل مخصوصی (پیچ و پلاک) استخوان شکسته ی شما در جای مناسب ثابت شود که در این صورت عمل جراحی انجام می شود. با انجام عمل جراحی، استخوانهای شما در طول مدت زمانی که در حال ترمیم و بازسازی هستند، در موقعیت صحیح، ثابت باقی می مانند و به طور صحیح به هم جوش می خورند. معمولا زمانی به جراحی و ثابت کردن استخوان ها نیاز است که بیمار چند شکستگی همزمان داشته باشد.

پیش آگهی درباره شکستگی استخوان ران

وضعیت بیمار بعد از شکستگی استخوان های پا بسته به نوع شکستگی و شدت آن می تواند متفاوت باشد:

برای آشنایی با آسیب دیدگی و پارگی رباط صلیبی قدامی زانو ، کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :تابش [ 1402-08-20 ]
سلام من چندماه دنبالچه ام درد شدیدی داره زیاد نمیتونم بشینم همش سرپا هستم از ترس نشستن کف پاهام خیلی در زیادی داره نوار عضله هم گرفتم لطفا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان