درمان پارگی و آسیب منیسک زانو بدون جراحی با روش های طب فیزیکی

پارگی مینیسک یکی از آسیب های ورزشی بسیار شایع است که شدت آن و درد ناشی از آن می تواند در افراد مختلف، بسیار متفاوت باشد. پارگی مینیسک بیشتر در بین ورزشکارانی شایع است که ورزش های پربرخورد و پرفشار یا هر ورزشی انجام می دهند که در آن زانو دچار چرخش می شود. پارگی مینیسک معمولا همراه با سایر آسیب های زانو مانند پارگی رباط ACL ( رباط صلیبی قدامی ) رخ می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آناتومی مینیسک زانو

منیسک یک بافت غضروفی منعطف و ارتجاعی است که در داخل مفصل زانو قرار دارد و فشارهای وارد شده به مفصل زانو را جذب می کند. در هر کدام از مفصل های زانو، دو مینیسک قرار دارد. هر کدام از این مینیسک ها به نحوی شکل گرفته اند که استخوان های موجود در آن قسمت از مفصل را به خوبی پوشش دهند.

روی هم رفته، وظیفه ی مینیسک ها، جذب فشارهای وارد شده به زانو و کاهش شدت ضربه های واد شده به ران و زانو، ایجاد ثبات و پایداری در مفصل زانو و تسهیل حرکت استخوان های زانو بر روی یکدیگر می باشد.

در صورتی که منیسک زانو آسیب ببیند و یا به خوبی عمل نکند، بر غضروف های مفصلی فشار بیشتری وارد می شود و به همین دلیل احتمال تحلیل رفتن این غضروف ها با گذشت زمان زیاد است و ممکن است این وضعیت در آینده منجر به آرتزوز مفصل زانوشود.

علل بروز پارگی مینیسک

شایعترین علل بروز پارگی منیسک عبارتند از:

  1. فشار به کناره ها یا قسمت جلویی زانو که موجب چرخش زانو به سمت داخل شود، منجر به پارگی هر دو مینیسک و در مواردی پارگی رباط صلیبی قدامیمیشود.
  2. این اتفاق برای مثال ممکن است زمانی رخ دهد که یک بازیکن بسکتبال برای گرفتن توپ شیرجه می زند یا یک بازیکن فوتبال روی پای بازیکن دیگر می رود.
  3. در صورتی که هنگام گذاشتن پا روی زمین یا هنگام حرکت کردن، زانو با سرعت و شدت زیاد چرخیده شود، ممکن است هر دو مینیسک زانو پاره شوند. این نوع آسیب دیدگی در ورزش هایی مانند بسکتبال، فوتبال و فوتبال آمریکایی زیاد رخ می دهد.
  4. بلند شدن روی زانوها یا نشستن روی زانوها با سرعت زیاد و روی یک سطح ناهموار موجب وارد شدن فشار نامتعادل بر مفصل زاو می شود و می تواند منجر به پارگی و آسیب منیسک ها شود. این آسیب ممکن است در هنگام دویدن در طبیعت، انجام تمرینات ویژه ی فوتبال یا زمین خوردن ناگهانی در ورزش لاکراس پیش بیاید.
  5. وارد شدن فشار بسیار زیاد ناگهانی به زانو می تواند موجب شود که زانو بیش از حد به طرف عقب خم شود و منیسک ها پاره شوند. به عنوان مثال، برخورد پای یک بازیکن بسکتبال دیگر به پای شخص در هنگامی که هر دو از حالت پرش به سمت زمین میآیند، می تواند موجب پارگی مینیسک شود.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فرخانی در درمان بسیار از آسیب ها و بیماری های اسکلتی و عضلانی تجربه و مهارت بی نظیری دارند، از جمله: آسیب های ناشی از فشار مضاعف به مفاصل، اختلال در حالت قرارگیری بدن، آسیب حاد ناشی از ضربه ی شدید، دردهای حاد و مزمن، آسیب های ورزشی مانند پارگی مینیسک و توانبخشی قبل و بعد از جراحی. ما تمامی تلاش خود را به کار می بندیم تا بهترین خدمات درمانی و توانبخشی جامع را به بیماران خود ارائه دهیم تا به آن ها کمک کنیم که با درد، ناتوانی و بیماری خود مقابله کنند. متخصصین ما به نحو موثری با بیمارانی که دچار آسیب پارگی مینیسک شده اند تعامل می کنند و از روش های درمانی پیشرفته ای مانند لیزرتراپی، ماساژ، شاک ویوتراپی و مانند آن برای بهبودی آن ها بهره می برند. متخصصین ما با توجه به شرایط و نیازمندی های خاص هر بیمار یک برنامه ی درمانی اختصاصی برای او طرح ریزی می کنند.

برای اطلاع از انواع روش های دیگری که متخصصین ما در این کلینیک برای درمان و توانبخشی بیماران مبتلا به پارگی مینیسک زانو بکار می برند و نیز ساعات کار کلینیک می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

فرسایش مفصل زانو

با بالا رفتن سن، غضروف تشکیل دهنده ی مینیسک ها نیز مقاومت خود را از دست می دهد و حالت نرم و ارتجاعی آن به تدریج کمتر می شود، به همین خاطر ممکن است مینیسک بسیار آسیب پذیر شود و بر اثر فشار یا ضربه های کوچک تر و یا انجام فعالیت های سبک تر نیز، دچار پارگی شود. افرادی که به بیماری های فرسایشی مفاصل (مثل آرتروز) مبتلا هستند و همچنین افرادی که ورزش های حرفه ای انجام می دهند که در آن مکررا باید روی زانوی خود بلند شوند، بسیار مستعد فرسایش مینیسک و آسیب دیدگی هستند.بیماری های فرسایشی مانند آرتروز زانونیز می تواند باعث ضعیف شدن بافت مینیسک ها شود و در نتیجه مینیسک ها آسیب پذیر شده و به راحتی دچار پارگی شوند.انجام دادن ورزش ها یا اشتغال به کارهایی که طی آن باید شخص به طور مکرر روی زانوی خود بنشیند و بلند شوید و روی زانوی خود وزن بیاورد، به مرور زمان موجب آسیب به مینیسک زانو می شود. برای مثال کارگران لوله کشی ساختمان یا مامور بریدن قرار دادن موکت، مرتبا روی دو زانوی خود می نشینند و سپس می ایستند و بیش از دیگران در معرض آسیب هایی مانند پارگی مینیسک هستند.

علائم پارگی مینیسک

علائم پارگی منیسک تا حدود زیادی به این موضوع بستگی دارد که شدت آسیب وارد شده به منیسک چقدر است و کدام ناحیه از مینیسک آسیب دیده است. افرادی که دچار پارگی مینیسک می شوند، معمولا از این علائم شکایت دارند:

در برخی موارد ممکن است زانو در یک حالت خاص گیر کند و شخص نتواند دیگر زانوی خود را صاف کند. تمامی این علائم معمولا بیشتر در قسمت داخلی مفصل زانو حس می شوند چرا که پارگی مینیسک داخلی بیشتر از پارگی مینیسک خارجی رخ میدهد.

تشخیص و درمان آسیب منیسک زانو

شدت پارگی مینیسک و محل بروز آن، دو عامل حیاتی و تعیین کننده در طرح ریزی برنامه ی درمانی هستند. سوابق پزشکی بیمار، میزان فعالیت بدنی بیمار و یا سطح حرفه ای بودن او در ورزش و انتظارات او از چگونگی بازگشتن به سطح فعالیت قبلی و ادامه ی ورزش نیز از عوامل مهم دیگری هستند که باید مد نظر قرار گیرند.

پرکاربردترین روش های درمانی غیرجراحی برای پارگی مینیسک عبارتند از:

متد (RICE) (استراحت، کمپرس سرد، بانداژ فشاری، بالا گرفتن پا)

به عنوان اولین اقدام درمانی، باید متد RICE را به کار ببندید:

(1) استراحت دادن به زانو

(2) قرار دادن کمپرس سرد به طور منظم

(3) بستن بانداژ فشاری به دور زانو

(4) بالا گرفتن پایی که مفصل زانوی آن آسیب دیده است.

انجام دادن این کارها موجب می شود که میزان التهاب و تورم زانو طی چند ساعت و یا چند روز اول پس از آسیب دیدگی بسیار کاهش پیدا کند.

داروهای ضد التهاب

فیزیوتراپی و ورزش

تزریق

تحریک عصبی

شاک ویوتراپی

لیزرتراپی

برای آشنایی بیشتر با درمان اسپوندیلوز یا آرتروز گردن با فیزیوتراپی کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد مسلمی [ 1402-09-05 ]
سلام من پارگی رباط صلیبی دارم و مینیسک داخلی زانوم هم پاره شده البته 50 درصد میخوام بدون جراحی درمان کنم چطور باید شروع کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30