علت و درمان قوس و گودی زیاد کف پا

هنگامی که قوس کف پا بیش از حد باشد و از حد طبیعی آن خارج شود، به آن گودی کف پا می گویند. گودی کف پا هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می‌ شود. گاهی قوس کف پا ممکن است برای یک پا ایجاد شود و در مواردی نیز احتمال دارد هر دو پا درگیر قوس کف پا شوند. علت قوس کف پا و درد آن می تواند متفاوت باشد؛ زیرا بستگی به میزان قوس کف پا دارد. بعضی از افراد هنگام راه رفتن یا ایستادن به خاطر انحنای بیش از حد قوس پا دچار درد می‌ شوند. اگر قوس کف پا از حد طبیعی خود خارج شده باشد، ممکن است پا زیاد رگ به رگ شود یا در معرض یک سری از کشیدگی ها قرار بگیرد که در این صورت فشار بسیار زیادی بر پاشنه پا و سینه پا وارد می شود. این عارضه ممکن است در بعضی از بیماران باعث ناهنجاری های زیادتری شود. به طور مثال ممکن است بیمار به خاطر درد زیاد و فشارهای شدید با لبه های بیرونی پای خود راه برود. در بیشتر مواقع گودی کف پا ناشناخته و غیر قابل تشخیص می باشد و برای درمان قوس کف پا از یک درمان ساده که به صورت کفی طبی معمولی می باشد آغاز می شود و در موارد پیشرفته تر به جراحی نیاز پیدا می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل گودی کف پا

قوس زیاد کف پا علت خاصی ندارد؛ اما طبق نظر جوامع پزشکی 3 عامل ممکن است منجربه گودی زیاد در کف پاها شوند:

تروما یا آسیب حاد ممکن است یکی از علت های ایجاد قوس زیاد در کف پاها باشد. مواردی نظیر سوختگی، کوبیدگی، سندروم کمپارتمنت و شکستگی از عواملی هستند که باعث گودی در کف پاها می‌شوند.

فلج اطفال و پاچنبری از بیماری‌های مادرزادی هستند که ممکن است باعث گودی زیاد در کف پا شوند.

این بیماری‌ها عضلات و اعصاب را تحت تأثیر قرار داده و منجربه تغییر شکل پاها می‌شوند. طبق نظر بسیاری از متخصصین پزشکی چند عارضه عصبی- عضلانی که ممکن است موجب چنین ناهنجاری شوند عبارتند از: پولیوئید، تومورنخاعی، دیستروفی عضلانی وبیماری مادرزادی عصبی به نام شارکو ماری توث

علائم گودی کف پا

گودی زیاد کف پا دارای علائم متعددی است که با توجه به شدت عارضه در بین افراد متفاوت می‌باشد. علائم این ناهنجاری به سطح فعالیت و نوع کار بیمار بستگی دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائمی که در این قسمت معرفی می‌کنیم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

عکس گودی کف پا

انواع گودی کف پا

2 نوع ناهنجاری گودی کف پا وجود دارد:

ایدیوپاتیک

عارضه ایدیوپاتیک نوعی قوس کف پا است که در طی 10 سال اخیر شناخته شده است. قوس ظریف پا» اصطلاحی است که برای بیماری ایدیوپاتیک به کار می‌رود. این اصطلاح به تغییر شکل خفیف و ظاهرغیرنورولوژیک در پا اشاره دارد. تشخیص قوس پای ایدیوپاتیک نیاز به ارزیابی کامل بالینی دارد.

مادرزادی

گودی کف پا مدت های مدیدی است که با بیماری‌های مادرزادی که موجب ناهنجاری و تغییر شکل در پاها می‌شوند ارتباط دارد. بیماری‌هایی نظیر نوروپاتی حسی حرکتی موروثی و فلج اطفال ممکن است موجب عدم تعادل در ماهیچه های اندام تحتانی شده و منجر به گودی کف پا و علائم دیگر شوند.

مشکلات و عوارض گودی کف پا

  1. افزایش قوس کف پا می‌تواند موجب کوتاه شدن طول پا شود.
  2. انگشتان پا و انگشت شست تغییر شکل به صورت انگشت چکشی پیدا می‌کنند.
  3. مچ پا به سمت داخل انحراف پیدا می‌کند که به آن واروس پاشنه (Heel Varus) می‌گویند.
  4. احساس درد در پا در هنگام ایستادن و راه رفتن و دویدن وجود دارد.
  5. مفاصل پا حالت خشکی پیدا می‌کنند و به تدریج انعطاف خود را از دست می‌دهند.
  6. به علت فشار بیش از حد، در قسمت‌هایی از پا به خصوص زیر پنجه پا کالوزیته یا پینه ایجاد می‌شود.
  7. پایداری در هنگام ایستادن کاهش می‌یابد.
  8. به تدریج توانایی بالا آوردن مچ پا کاهش می‌یابد.

تشخیص گودی کف پا

در صورتی که پزشک به وجود بیماری عصبی یا عضلانی یا عصب تروما مشکوک باشد، ممکن است تست‌های زیر را انجام دهد:

راهکارهای درمانی گودی کف پا

در بازار کفش‌های مخصوصی برای مبتلایان به عارضه قوس زیاد کف پا وجود دارد. این کفش‌ها را می‌توان به سفارش داد و معمولاً بسیار راحت هستند و همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا از درد کف پای خود راحت شوید؛ زیرا فشار و استرس بیش از حدی روی استخوان‌های شما وارد نمی‌آورند. این کفش‌ها نهایت حمایت را از پاهایتان فراهم خواهند کرد بدون این که از کمترین حدی از راحتی کفش‌ها کاسته شود.

اگر نمی‌خواهید برای خریدن یک جفت کفش مخصوص جدید پول بدهید، کفی‌های ارتوپدی خاصی وجود دارد که به نرم‌تر شدن فشار روزانه راه رفتن یا ورزش کردن به قوس کف پا کمک می‌کنند. وی اگر می‌خواهید فعالیت زیادی داشته باشید، بهتر است به جای این کفی‌ها به فکر خریدن کفش جدید باشید، مخصوصاً به این دلیل که این کفی‌ها همچون کفش‌های مخصوص حرکت نرم پا را تأمین نمی‌کنند.

همچنین می‌توانید از بریس‌ها برای قوس کف پای خود استفاده کنید، این ابزار نیز در هنگام راه رفتن یا فعالیت کردن به مثابه بالشتکی برای پاهای شما عمل می‌کنند. از بریس می‌توان در تمام ساعات شبانه روز استفاده کرد و همچنین بریس می‌تواند به پا فرصتی برای التیام یافتن نیز بدهد.

درمان غیر جراحی فیزیوتراپی می‌تواند برای بیماران تسکین فوق‌العاده‌ای را فراهم کند. ممکن است پزشک استفاده از درمان فیزیوتراپی و درمان بیماری‌های پا را برای کمک به تقویت و کشش عضلات در سطح زیرین ساق تجویز کند. عضلات ضعیف در دو طرف ساق و عضلات سفت ساق پا معمولاً همراه با عارضه قوس زیاد کف پا مشاهده می‌شود. حتی اگر تراپی نتواند شکل پا را تغییر دهد، می‌تواند به کنترل کردن کارکرد و درد پا کمک نماید. از آنجایی که پا در کسانی که به این عارضه مبتلا هستند به سمت داخل می‌چرخد، شخص زمینه کشیدگی مزمن قوزک را نیز خواهد داشت. استفاده از تمرینات تقویتی عضلات در کار بهره گیری از بریس قوزک پا می‌تواند بسیار مفید باشد. احتمالاً درمان گر عملکرد راه رفتن بیمار را نیز مشاهده خواهد کرد.

تمرینات متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید انجام دهید تا از عضله سازی و بازگشت بخشی از انعطاف پذیری بدن خود اطمینان حاصل کنید.

فشردن انگشتان پا

کشش با حوله

کشش زانوی خمیده با دیوار



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :دل ناز فرهانی [ 1402-05-18 ]
سلام مطلب بسیار خوبی بود، لطفا در مورد بیماری مادرزادی عصبی به نام شارکو ماری توث مطلب بگزارید. متشکرم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30