همه چیز درباره فیزیوتراپی

فیزیوتراپی (به انگلیسی: physiotherapy)‏ شیوهای از درمان بیماری ها و اختلالات عصبی-ماهیچه ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریانهای الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روشها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده میشود. فیزیوتراپی همراه بامحیط های از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت میباشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

واژه فیزیوتراپی

واژه فیزیوتراپی از «فیزیو= جسمانی و یا طبیعی» و «تراپی=درمان»، بهمعنای ترکیبی درمان جسم ساخته شده است. در بعضی از منابع لغت اصلی که کلمه فیزیوتراپی ازآن گرفته شدهاست کلمه physiological therapeutics میباشد. البته مداخلات درمانی در فیزیوتراپی بخش کوچکی از عملیات آن محسوب میگردد. درفیزیوتراپی هدف ارتقای عملکرد جسمانی بدن میباشد البته با توجه به تداخل و ارتباط زیاد سیستم های بدن درمان های فیزیوتراپی که توسط فیزیوتراپیست انجام میشود مستقیم یا غیر مستقیم باعث بهبود عملکرد سیستم فیزیولوژیک نیز میشود مثلاً فیزیوتراپی دستگاه تنفسی موجب بهبود درصد گازهای خون(دی اکسید کربن و اکسیژن)و تغییر میزان اسیدیته خون شده که به نوبه خود میتواند باعث بهبود سطح هشیاری شود. فیزیوتراپیست در این رشته به عنوان درمانگر شناخته میشود که به نوعی یک پراکتیشینر نیز میباشد. با توجه به این که فیزیوتراپی درمان فیزیولوژیک و جسمانی بیماریها است آناتومی و حرکت شناسی(kinesiology)و فیزیولوژی حرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر می‌خواهید درباره علت بیماری های روماتیسمی و التهاب مفاصل بیشتر بدانید؛ کلیک کنید.

تقسیم بندی درمان در فیزیوتراپی

  1. تمرین درمانی: فیزیوتراپیست به وسیله تجویز؛ انجام و آموزش ورزشهای درمانی خاص؛ ماساژ؛ ورزش در آب ( Hydrotherapy )؛ اقدام به درمان بیمار یا افزایش سطح سلامت میکند.
  2. الکتروتراپی: درمان به وسیله دستگاه های ویژه انجام میشود این دستگاهها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکرو ویو؛ امواج کوتاه رایویی؛ امواج مافوق صوت؛ امواج الکتریکی) که همگی توسط دستگاه به شکل خاصی تولید شده و تغییر مییابند(مدوله میشوند).
  3. مهارت های درمان با دست (Manual Therapy)

مهمترین حیطه های فعالیت فیزیوتراپی در درمان بیماری ها

  1. بیماری های دستگاه حرکتی (ارتوپدی).
  2. بیماری های دستگاه قلبی و تنفسی.
  3. بیماری های دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی.
  4. بیماری های پوستی و سوختگی ها.
  5. درد و کنترل درد.
  6. بیماری های شغلی.

برای کسب اطلاعات در مورد راه های مقابله با کاهش آب بدن در ماه مبارک رمضان ؛ کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :پناهیان [ 1402-08-03 ]
سلام خسته نباشید من کف پام شکست استخوان انگشت کوچیک حدودا بعد دوماه گفتن خوب شده ولی الان احساس درد میکنم کنار استخوانی که شکسته و پاشنه پا و لنگان لنگان راه میرم دکتر گفت فیزیوتراپی نرو ولی پام الان خیلی درد میکنه طبیعیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان