6 راه مقابله با کاهش آب بدن در ماه مبارک رمضان

معمولاً تحمل گرسنگی در ماه مبارک رمضان ساده تر از تحمل تشنگی است. ولی برای در امان بودن از تشنگی نیز راه حل هایی وجود دارد.

از آنجا که آب در حدود 70 درصد از بدن ما را تشکیل میدهد، اهمیت آن را نمیتوان نادیده گرفت.

آنچه در این مطلب میخوانید

نقش آب در بدن

تقریباً هر عملی که در بدن انجام میشود با کمک آب صورت میگیرد:

متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی تلاش بسیار زیادی می کنند که توانایی فیزیکی شما را دوباره بازیابی کرده و سلامت شما را برگردانند. هدف ما این است که به شما کمک کنیم بدون رنج ناشی از درد زندگی کنید و بدین ترتیب زندگی عادی خود را مانند قبل از سر بگیرید. برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و یا دریافت مشاوره درباره روش های فیزیوتراپی و طب فیزیکی می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

جایگزین نوشیدن آب

  1. اگر نتوانید مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته از طریق تعریق را جایگزین کنید، ادامه این روند سبب تضعیف بدن شما در پایان ماه مبارک رمضان خواهد شد.
  2. حتی از دست دادن مقدار کمی آب بدن میتواند سبب خستگی، سرگیجه و سردرد و عدم تمرکز شود.
  3. تأمین این مواد شدنی نیست مگر با وعده های افطار و سحر سالم و اصولی.

چند پیشنهاد مفید برای درمان کاهش آب بدن

با توجه به این که ماه رمضان امسال در فصل گرم سال قرار دارد به روزه داران توصیه میشود برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن تنها در صورت ضرورت از منزل خارج شوند. در طول روز از نور خورشید فاصله بگیرید و حتیالامکان در مناطق سایه دار و خنک بایستید. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده کنید و فعالیتهای بدنی را کاهش دهید.

با فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید 8 لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و حتیالامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابهها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید چرا که این مایعات باعث از دست رفتن سریعتر آب بدن میشوند.

دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع میکند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوههای آبدار تأمین شود.

برخی مواد غذایی و شیرینیهای مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش میدهند و در نتیجه روزهدار احساس تشنگی میکند. توصیه میشود برای پیشگیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.

از میوههایی چون زردآلو و هلو استفاده کنید، چرا که این میوهها به طور چشمگیری در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده کمک میکنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.

جایگزین مواد مغذی از دست رفته از طریق نوشیدن آبمیوهها و مصرف سبزیجات و میوه های آبکی بسیار مفید است. میوههایی چون مرکبات و توت فرنگی که میتوانند علاوه بر آب مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی، و همچنین ویتامینهای C، B1 و B2 را تأمین کنند.

میوه های آبدار مانند هندوانه و خربزه نیز نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارند و توصیه میشود در فاصله افطار و سحر این میوهها مصرف شوند و دیگر این که مصرف لیموترش نیز در پیشگیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.

خوردن چای مخصوصا چای پر رنگ، برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است. افراد دقت کنند که این باور که چای پس از سحری میتواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر کلیه را در بر دارد.

برای آگاهی از اصلی ترین عوامل ایجاد درد زانو کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان