درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان با طب فیزیکی و توانبخشی

صافی کف پا اغلب به عنوان یک مشکل پزشکی محسوب میشود، فقط به این دلیل که کف پا ظاهری غیر طبیعی دارد و قوس داخلی آن از بین رفته است. هر چند کف پای صاف به هیچ وجه عادی و نورمال نیست، اما اغلب ناشی از ضعف و یا برخی از عوارض زمینه ای دیگر است و غالباً ارتباطی با خود قوس کف پا ندارد. درمان های مرسوم شامل حفاظت پا از طریق کفش طبی و کفی و یا استفاده از سایر لوازم محافظ پا و برخی از درمان های فیزیکی است که معمولاً نتیجه درمانی مثبتی به همراه دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

صافی کف پا چیست ؟

صافی کف پا یک نقص فیزیکی است که باعث از بین رفتن قوس کف پا شده و کل کف پا با زمین تماس مییابد.نکته جالب توجه این است که هم بزرگسالان و هم کودکان از این مشکل پزشکی رنج میبرند. در کودکان، این عارضه كف پاي صاف کودکان نامیده میشود.طبق یک برآورد تقریبی، حدود 20-30 درصد از کل جمعیت از این نوع دفورمیتی پا رنج میبرد.این درصد شامل افراد مبتلا به صافی جزئی و کلی قوس کف پا میباشد.شکلگیری کف پای صاف در نوزادان به علت چربیهای پنهان در قوس کف پا بسیار شایع است.علاوه بر این، تشخیص کف پای صاف در سنین جوانی بسیار دشوار است.از این رو به والدین توصیه میشود که در صورتی که کودک به طور مداوم از درد در منطقه پا شکایت دارد، مراقب باشند و گاه به گاه شخصاً کف پای کودک را بررسی کنند.

انواع صافی کف پا و علت آنها

کف پای معمولی در حالت نشستن و دراز کشیدن (بدون تحمل وزن) و همچنین در حالت ایستادن، راه رفتن، دویدن (با تحمل وزن) دارای یک قوس آشکار است.

دو نوع کف پای صاف وجود دارد

  1. کف پای سخت (RFF)
  2. کف پای قابل انعطاف (FFF).

فردی که کف پای سخت دارد، در هر حالتی (بدون تحمل وزن یا با تحمل وزن) قوس کف پایش صاف است.این وضعیت معمولاً توسط برخی از بیماریهای زمینهای ایجاد میشود.شایعترین علت آن، بیماری موسوم به اتصال استخوانهای پشت پا است و هنگامی رخ میدهد که دو یا چند عدد از هفت استخوان تارسال، همجوشی کرده و به هم متصل میشوند.وارد شدن آسیب و تروما، عفونت، اختلالات عصبی - عضلانی و اختلالات خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی نیز میتواند منجر به صافی کف پای سخت شود. فردی که صافی کف پای تقریباً انعطاف پذیر دارد، در حالتهای بدون تحمل وزن، کف پایش قوس دارد؛اما در هنگام ایستادن و یا تحت فشار قرار گرفتن پا، کف پایش صاف میشود.

اگر می‌خواهید درباره علائم و درمان زانو پرانتزی بدون جراحی در کودکان و بزرگسالان بیشتر بدانید؛ کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :فرنوش رضایی [ 1402-09-01 ]
سلام آقای دکتر دختر 5 ساله ایی دارم که زانو هاش نه پرانتزیه نه ضربدری ولی کف پاهاش صافه و وقتی راه میره زود خسته میشه مچ پاهاش به داخل انحراف داره، ميخواستم بدونم باید از کفش طبی استفاده کنه یا ورزش های ارتوپدی؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان