درمان کمر درد با نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست کمری

ستون فقرات از قطعات استخوانی متحرک تشکیل شده است که به آن مهره می گوییم. این مهره ها به یکدیگر متصل هستند. هر کدام از مهره ها در واقع به صورت یک مفصل سه پایه پیچیده عمل می کند. در جلوی مهره، دیسک قرار دارد و پشت آن دو مفصل فاست قرار گرفته اند. شکل و شمایل سه پایه مانند مهره به آن استحکام بالایی می دهد و باعث می شود که استخوان ها کاملاً به یکدیگر به صورت پایدار و مستحکم متصل شوند و در عین حال به ستون فقرات که از اتصال همین مهره ها به وجود می آید، اجازه خم شدن و چرخش دهد. فاست ها از نوع مفصل های زلاله ای (رایج ترین نوع مفصل در بدن است که حرکت زیاد و نرم و آزاد از ویژگی های آنها است) هستند که در ردیف غضروف ها قرار دارند که به کمک مایع زلاله ای حرکت نرم در مفصل را امکان پذیر می کنند.

مفاصل فاست از اطراف نیز توسط کپسول مفصلی کاملاً پوشیده شده اند. وقتی مفصل فاست سالم است و کارکرد معمول خود را دارد، با حرکت کشویی یا سر خوردن حرکت و انعطاف پذیری کمر را تأمین می کند و در عین حال از پیچش بیش از حد کمر هم جلوگیری می کند. مفاصل فاست به علت ساختار متمایز آنها، اجازه می دهد تا ستون فقرات مقدار مشخصی حرکت کند و سپس حرکت آن محدود شود. در طول حرکت و نیز استراحت، فاست های کمری نیروهای فشاری و کششی وارده به ستون فقرات را خنثی می‌کنند. فاست ها در واقع حرکت بیش از حد ستون فقرات جلوگیری می کنند و دیسک ها، ریشه های عصب نخاعی و نخاع را از صدمه های احتمالی محافظت می کنند. اعصابی که در کپسول مفصل فاست وجود دارد در هر لحظه ما را از موقعیت ستون فقرات مطلع می کنند. در صورت بروز درد در این قسمت، متخصص طب فیزیکی می‌تواند از طریق گرمای امواج رادیویی، اعصاب مسئول درد را از بین ببرد. به این روش، نورولیز با رادیوفرکوئنسی یا نورولیز RF هم گفته می‌شود. در اين درمان آسيبي به سلولهاي عصبي وارد نميگردد و امواج راديويي به صورت پالس موجب تغيير رفتار سلولهاي عصبي ميشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل و عوامل خطر آسیب مفصل فاست

نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست کمری

علائم آسیب مفصل فاست

تشخیص درد مفاصل فاست

شما می توانید برای درمان کمر درد با نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست کمری به کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید.

مزایای نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست کمری

این روش درمانی مزایای زیادی برای بیماران به‌همراه دارد که به شرح زیر است:

  1. عدم نیاز به عمل جراحی
  2. کاهش و رفع درد در کمترین زمان ممکن
  3. مدت زمان کوتاه جهت بهبودی
  4. کاهش یا عدم مصرف دارو
  5. بهبود عملکرد بیماران
  6. توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره

روش انجام نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست کمری

مراقبت قبل از عمل نورولیز مفاصل فاست کمری

مراقبت بعد از عمل نورولیز مفاصل فاست کمری

  1. بلافاصله بعد از عمل بیمار می تواند به خانه برود.
  2. رانندگی یا کار با دستگاه های حساس و خطرناک برای 24 ساعت ممنوع است.
  3. در بعضی موارد ممکن است بی حسی گذرایی در همان اندام طرف رخ دهد که علت آن به دلیل انتشار داروی بی حسی به سوراخ بین مهره ای است.

موارد منع انجام نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست کمری

رادیوفرکوئنسی در زنان حامله، افرادی که دچار عفونت با بیماری زمینه‌ای هستند و کسانی که مبتلا به مشکلات خونریزی دهنده هستند، توصیه نمی‌شود. پزشک برای اطمینان از اینکه شما کاندید مناسبی برای انجام این روش هستید، آزمایشات و تست‌های مختلفی را درخواست می‌کند. علاوه بر اینکه ممنوعیت کاربرد امواج رادیوفرکوئنسی توسط پزشک چک می‌شود، برای اطمینان از مؤثر بودن این روش، پیش از انجام عمل، آزمایشی به نام بلوک عصبی نیز انجام خواهد شد. در این آزمایش، یک ماده بی‌حس کننده به نزدیکی محل درد تزریق می‌شود. بر اساس نتایج این آزمایش، پزشک مشخص می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای رادیوفرکوئنسی هستید، یا باید از روش‌های دیگری برای درمان درد خود کمک بگیرید.

عوارض نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست کمری

همچنین بخوانید : کاربرد انواع ارتز و پروتز



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره زمانی [ 1402-08-13 ]
سلام آقا ی دکتر من 25 ساله هستم و تاگی ها احساس میکنم اسکلیوز دارم درد در بالای کمربین دوکتفم خیلی دارم به نظرتون بایدچیکارکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان