چرا افراد چاق دچار کمر درد می شوند؟

کمردرد عارضه شایعی است که همه با آن آشنایی دارند. کمردرد ممکن است بصورت درد مبهم و خفیف و دائمی بوده و یا درد شدید و ناگهانی باشد بطوری که توانائی ایستادن و حرکت را هم از بین ببرد. کمر درد ممکن است بطور ناگهانی بعد از یک تصادف ،افتادن به زمین ویا بلند کردن اجسام سنگین بوجود آید و یا به تدریج بر اثر تغییرات ستون فقرات ناشی از افزایش سن بروز کند. همچنین دردی سخت و طولانی یا شدید و ناگهانی باشد. ممکن است عوامل زیادی باعث ایجاد کمردرد شود. تعداد زیادی از افراد به دلیل اضافه وزن یا عدم تحرک تا حدی دچار کمردرد می شوند. چاقی به تنهایی یک بیماری نیست؛ اما می تواند طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات را به وجود بیاورد. چاقی گاهی اوقات مستقیماً روی بدن ما تأثیر می گذارد، ظاهر و استایل را بدفرم نشان می دهد و یا اینکه به طور غیر مستقیم عارضه هایی به وجود می آورد. یکی از مشکلاتی که مستقیم و غیر مستقیم می تواند ناشی از چاقی باشد، تحت فشار قرار گرفتن ستون فقرات و احساس درد در انواع مفاصل بدن مخصوصاً در کمر است. با اینکه به طور قطع اثبات نشده که اضافه وزن یا چاقی می تواند منجر به درد کمر می شود؛ اما شواهد زیادی نشان می دهند که افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای 35 بیشتر از سایر افراد در خطر ابتلا به کمر درد، دردهای عضلانی و مفصلی قرار دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل چاقی

چاقی مرتبط با بیماری: بیماری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید، سندروم کوشینگ، سندورم تخمدان پلی کیستیک، مقاومت به انسولین و … می‌توانند باعث افزایش وزن و چاقی شوند.

چاقی غیر مرتبط با بیماری: در این چاقی هیچ بیماری دخیل نیست و افراد فقط کالری زیادی دریافت می‌کنند. به‌طوری‌که میزان ذخیره کالری و تجمع چربی افزایش می‌یابد.

کمر درد چاق ها

شما می توانید برای درمان کمر درد ناشی از اضافه وزن به کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید.

عوارض چاقی بر کمر

1- دیسک فتق

دیسک فتق هنگامی است که هسته داخلی دیسک مهره شما را دچار پارگی می‌کند. این پارگی سپس باعث ترکیدن آن در اثر ترک خوردگی قطعه بیرونی می‌شود. اگر اضافه وزن دارید، در میان موارد دیگر، احتمال ابتلا به دیسک فتق نیز افزایش می‌یابد. اگر بدنتان چربی اضافی داشته باشد، فشار بیشتری روی دیسک بین مهره‌ای شما قرار می‌گیرد، بنابراین این موضوع باعث می‌شود که بدن شما در معرض ابتلا به دیسک فتق افزایش یابد.

2- دیسک محدب

این نوع دیسک نیز کاملاً مشابه با دیسک فتق است، درست همانند دیسک فتق، اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش فشار در پشت و ستون فقرات شما خواهد شد. دیسک محدب زمانی رخ می‌‌دهد که دیسک مهره شما از موقعیت طبیعی خود خارج شده و شروع به حمله به فضای اعصاب نخاعی شما کند. این امر بیشتر در افراد چاق به دلیل فشار زیادی که در قسمت پشت و ستون فقرات بر اثر اضافه وزن قرار دارد، دیده می شود.

3- ترک مهره کمر

ترک مهره کمر هنگام شکستن مهره ها یا استخوان های ستون فقرات شما رخ می‌دهد. ترک‌های مهره‌های ستون فقرات می‌توانند در هر نقطه از ستون فقرات ایجاد شوند؛ اما بیشتر آنها در ستون فقرات پایین قفسه سینه و قسمت فوقانی ستون فقرات دیده می‌شود. از آنجا که وزن اضافی در این ناحیه بیشتر مستعد ایجاد درد در افراد چاق است، این نوع مشکلات می‌توانند بسیار شایع تر از موارد دیگر باشند.

عکس کمر درد و چاقی

4- بیماری دیسک انحطاطی (DDD)

بیماری دیسک دژنراتیو به تغییراتی که در طی روند پیری طبیعی بدن اتفاق می افتد، اشاره دارد. این بیماری تضعیف یک یا چند دیسک بین مهره‌ها است. در این بیماری نیز درست مانند سایر شرایط ستون فقرات، این مربوط به فشار وزنی است که بر روی آن قرار می گیرد. در اصل، DDD در افراد دارای اضافه وزن شایع‌تر از مابقی افراد است؛ زیرا چاقی و اضافه وزن روند پیری را تسریع می‌کند.

5- استئوآرتریت ستون فقرات یا آرتروز کمر

استئوآرتریت شایعترین اختلال مفصلی است که می‌تواند در هر نقطه از جمله دست، زانو، پشت و گردن ایجاد شود. استئوآرتریت از شکسته شدن غضروف میان مفاصل گردن و کمر به وجود می‌آید. درست مانند سایر شرایط ستون فقرات، وزن اضافی فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می آورد. با این وجود، در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی، آرتروز دست نیز بیشتر دیده می‌شود.

6- لردوزلردوز

لردوزلردوز همچنین به عنوان گودی کمر شناخته می‌شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که در آن ستون فقرات در قسمت تحتانی کمر دارای انحنای بیش از حد معمول است. شکم بزرگ به طور طبیعی لگن شما را به سمت جلو می‌کشاند که باعث ایجاد منحنی بزرگتر در ستون فقرات شما خواهد شد. همین موضوع باعث فشار شدید و درد در عضلات کمر شما خواهد شد که به آن گودی کمر میگویند.

روش‌های کاهش وزن

برای آشنایی با درمان کمر درد با لیزر پرتوان و کم توان ، کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :فاتح [ 1402-06-17 ]
من 28 سالمه و قدم 185 ولی وزنم 130 کیلو کمر درد شدید دارم فقط وقت نشستن بسیار یک درد بد دارد مخصوصا استخوان پایین کمرم ولی هنگام ایستادن درد ندارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09