انواع روش های درمان جراحی و غیر جراحی دیسک کمر

بیشتر وقت ها شما می توانید از دردها دیسک کمر پیشگیری كرده یا آن را با درمان بدون جراحی دیسک کمر درمان کنید. دیسک کمر با 2 روش درمان با جراحی دیسک کمر ودرمان بدون جراحی دیسک کمر معالجه می شود. اما 80 تا 90 درصد فتق دیسک به درمان بدون جراحی دیسک کمر جواب می دهد و فقط 10 درصد این بیماران نیاز به عمل جراحی دیسک کمر پیدا می کنند.

درمان های غیر جراحی دیسک کمر

براساس شدت بیماری دیسک کمر فرق می کند. در موارد شدید که بیرون زدگی دیسک بزرگ است و سبب فلج اندام های تحتانی و یا بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع می شود، جراحی دیسک کمر باید به سرعت انجام شود. در مواردی که با فتق دیسک کمر فلج مختصری ایجاد شده است، اما به تدریج میزان فلج رو به افزایش است نیز باید فوری جراحی دیسک کمر صورت گیرد. در سایر موارد بیماران دیسک کمر، معمولا با درمان بدون جراحی دیسک کمر معالجه میشوند.

بجز در شرایط خاص و حاد، درمان اولیه ی دیسک کمر به روش محافظه کار انجام می‌شود. 80 درصد از موارد دیسک کمر با دارو درمانی و بدون نیاز به جراحی بهبود می‌ یابند. درمان محافظه کارانه معمولا به مدت 4 تا 6 هفته تا قبل از رسیدن فعالیت های بیمار به سطح عادی ادامه می یابند. پس از گذراندن دوره ی درمانی، کمردرد بیمار تا سطح قابل توجهی کاهش می یابد و بسیاری از فعالیت های عادی قابل انجام هستند.

این روش‌های درمانی علاوه بر کاهش درد به شما آموزش می‌دهند که چگونه از بدن خود در برابر آسیب هاب آتی محافظت کنید. تمرینات اصلاحی بخشی از درمان است که به کمک آن می توان درد را کاهش داد.

لیزر درمانی دیسک کمر یک روش درمانی مؤثر و ایمن برای درمان کمر درد در سنین مختلف است. لیزر درمانی یک روش درمانی بدون درد، غیر تهاجمی، غیر جراحی بوده که بدون عارضه نیز می باشد که برای درمان درد و تورم از آن استفاده می شود.

این دستگاه از جریان الکتریکی برای تحرک عضلات استفاده می‌کند. الکترودها روی پوست قرار داده شده و جریان الکتریکی ضعیفی به نقاط کلیدی در مسیر عصب ‌ها ارسال و موجب کاهش اسپاسم در عضلات خواهد شد. این روش باعث کاهش اندورفین شده که تسکین دهنده طبیعی درد در بدن است.

نوع بلند کردن اجسام و یا هل دادن آن ها،نوع نشستن ، نوع خوابیدن،نوع ورزش، چاقی یا لاغری، حتی سیگار کشیدن هم در کاهش و افزایش درد دیسک کمر تاثیرگذار است.

آب درمانی برای دیسک کمر یکی از روش‌های موثر است. بیشتر پزشکان این روش درمانی را به بیماران خود توصیه می‌کنند. با انجام این درمان علاوه بر کاهش درد و بهبود دیسک کمر، عضلات هم تقویت می‌شوند.

مگنت تراپی یک روش درمانی است که با استفاده از میدان‌های مغناطیسی، درد و التهاب را کاهش داده و بافت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند. این روش برای درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به کمر، مفاصل و اعصاب مفید است.

گاهی یک دیسک برای بیمار کمردرد ایجاد می کند اما بیمار کاملا بهبود می یابد اما پس از مدتی دوباره بیمار دچار درد می گردد. تعیین این مسئله که آیا این درگیری عصبی جدید است یا قدیمی با نوار عصب و عضله انجام می شود.

در روش اوزون درمانی دیسک کمر ، اوزون، دارو های ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود.

این داروها نیز دردرمان کمردرد و درد دیسک کمر جایگاه شایعی را به خود اختصاص دادهاند محل تاثیر واقعی این داروها، سیستم اعصاب مرکزی است.

قطعات یخ می تواند باعث کاهش تورم، اسپاسم و در نهایت درد دیسک کمر می شود. یخ را می توان بصورت ماساژ و آن هم فقط برای دردهای حاد کمر مورد استفاده قرار داد.

مغناطیس درمانی دیسک کمر با جذب ذرات باردار و ذرات کوچک فلز در خون می‌تواند تأثیرات مثبتی در درمان درد بیماران دیسک کمر داشته باشد. به طور تئوریکی، این تکنیک گردش خون را افزایش می‌دهد و پاسخ بهبودی بدن در یک منطقه مشخص را تسریع می‌کند.

درمان های جایگزین دیسک کمر

جراحان، بیمارانی که دچار بیماری دیسک کمر هستند را اول درمان غیر جراحی می‌کنند و درمان جراحی تنها در مواردی انجام می‌شود که بیمار به درمان های ساده تر و درمانهای غیر جراحی پاسخ نداده است.

درمان غیر جراحی دیسک کمر با استراحت

گاه درد دیسک کمر به حدی شدید است که بیمار مبتلا به دیسک کمر فعالیتهای روزمره را حتماً با استفاده از ضد دردها، آرام بخش ها و بستن کمربندهای مخصوص تحمل می کند.در چنین شرایطی باید بیمار مبتلا به علائم دیسک کمر را به بستر فرستاد. بخاطر داشته باشید که مفاصل آسیب دیده ستون فقرات، وزن بدن را تحمل میکنند، و تنها راهی که می تواند فشار را بردارد،استراحت در بستر است که می توان به عنوان یکی از راه های درمان غیر جراحی دیسک کمر محسوب کرد. بهترین وضعیت استراحت برای دیسک کمر خوابیدن روی پشت است. دراز کشیدن به پشت، ستون فقرات شما را در وضعیت خنثی نگه می‌دارد، بنابراین احتمال کمتری برای اعمال فشار به عصب وجود دارد. برای ایجاد حالت بهتر، از یک بالشت برای زیر زانو استفاده نمایید.

ورزش درمانی دیسک کمر

ورزش ویلیامز برای تقویت عضلات شکمی و کاهش قوس زیاد کمر و کاهش درد دیسک کمر بکار می رود و باعث باز شدن سوراخ های بین مهره ای و فاست ها می شود.

این ورزش ها برای بازگرداندن هسته هرنیه شده دیسک کمر به محل خود بکار می روند. فیزیوتراپیست ها معتقدند که در صورت تاثیر مناسب ورزش های اکستانسیونی، درد سنتزالیزه شده و از آن پس می توان ورزش های ویلیامز را برای از بین بردن این درد سنتزالیزه در پایین کمر مورد استفاده قرار داد. ورزش های ویلیامز بیشتر برای بهبود درد دیسک کمر که با راه رفتن یا ایستادن تشدید می شوند موثرند. اما ورزش های مکنزی به دردهای دیسک کمر اثر می کنندکه با پا تیر می کشند و با نشستن بدتر می شوند.دیسک کمر ( به درست یا غلط ) یکی از کابوس های مردم در تمام دنیاست !!! اما 90 درصد فتق دیسک کمر به درمانهای غیر جراحی دیسک کمر جواب میدهند و در مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین روش های درمان غیر جراحی دیسک کمر مانند فیزیوتراپی , لیزر درمانی و کشش ستون فقرات و.... در درمان و برطرف کردن مشکل بیماران مبتلا به دیسک کمر استفاده می شود.

درمان‌های کایروپراکتیک فتق دیسک کمر

درمان‌های کاهش درد ناشی از فتق دیسک کمر ممکن است شامل درمان‌های خفیف کایروپراکتیک باشد که بر روی مفاصل ستون فقرات متمرکز می‌شوند تا تنش آزاد شود و گردش خون افزایش یابد. مراقبت‌های کایروپراکتیک احتمالاً شامل تنظیم ستون فقرات برای درمان کمر و گردن است. مراقبت‌های کایروپراکتیک همچنین شامل بسیاری از روش‌ها و تمرینات فیزیوتراپی است. متخصصان عمل جراحی از تکنیک‌هایی مانند فشار، ماساژ و دستکاری (تنظیم) مهره‌ها و مفاصل استفاده می‌کنند.

درمان با جراحی دیسک کمر

معمولا مشکلات دیسک کمر با روش‌های بدون جراحی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر دیسک کمر مزمن باشد و درد آن با این روش‌ها تسکین پیدا نکند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. معمولا عمل دیسک کمر برای موارد زیر توصیه می‌شود.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمی [ 1402-08-28 ]
سلام من 30 سالمه ولی صبح ها با کمر درد از خواب بیدارم یشم و اگه روی شکم بخوابم دردم بدتر میشه ام آر آی گرفتم گفتن گردنم آرتروز داره و همچنین کمرم هم در آستانه آرتروز گرفتنه بدجور صدا میده خواهشا بگید چکار کنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان