روش صحیح خوابیدن و استراحت برای دیسک کمر

جالب است که بدانید اکثر کمر درد ها ناشی از بیماری های جدی مانند سرطان یا آرتروز نیست بلکه اغلب به دلیل استرس یا فشار ناشی از وضعیت بد بدن، وضعیت نادرست خوابیدن و سایر عادات و الگوهای نادرست سبک زندگی ایجاد می‌ شود. یک نکته بسیار مهم برای افرادی که دیسک کمر دارند طرز خوابیدن و استراحت است، که بسیار موثر در درمان دیسک می باشد. استراحت از طریق کاهش فشار در حلقه فیبروز دیسک کمر باعث ارتقای فرایند بهبودی بیمار می شود.

سرعت بهبودی دیسک کمر به کمتر کردن فشار وزن بدن و فعالیت‌های بدنی روزمره بر روی دیسکی که درد می کند بستگی دارد. برای برداشتن فشار از روی کمر بهترین کار قرارگیری بدن در یک راستا می باشد. به این صورت که لگن و امتداد ستون فقرات (مهره‌های کمر و گردن) در یک راستا قرار بگیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

بهترین وضعیت استراحت برای فتق دیسک خوابیدن روی پشت است. دراز کشیدن به پشت، ستون فقرات شما را در وضعیت خنثی نگه می‌دارد، بنابراین احتمال کمتری برای اعمال فشار به عصب وجود دارد. برای ایجاد حالت بهتر، از یک بالشت برای زیر زانو استفاده نمایید.

راه های کم کردن فشار به دیسک کمر در خواب

خوابیدن به پشت با بالشت در زیر زانو

خوابیدن به یک پهلو با بالشت در بین زانوها

خوابیدن به شکل وضعیت جنین

دیسک کمر و نحوه خوابیدن

خوابیدن روی شکم با قراردادن بالشت زیر شکم

خوابیدن روی تخت‌های راحتی (با قابلیت تنظیم زاویه پشتی)

یک تخت خواب قابل تنظیم را در نظر بگیرید تا بتوانید با بهترین تراز و پشتیبانی بخوابید. اگر جزو افرادی هستید که از اسپوندیلولیستزی ایستمیک رنج میبرید این موقعیت می‌تواند مفید باشد. اسپوندیلولیستزیس عصبی وضعیتی است که در آن مهره‌ای بر روی مهره‌ی دیگر می‌ لغزد.

این وضعیت خوابیدن ممکن است برای کمر مفید باشد زیرا بین ران و تنه زاویه ایجاد می‌کند. و این زاویه فشار روی ستون فقرات را کاهش می دهد.

برای دیسک کمر روی زمین بخوابیم یا تخت؟

از آنجایی که ستون فقرات پایدار کننده بدن و حساس ترین جزء بدن می باشد نیازمند مراقبت های ویژه است. این فقط طرز خوابیدن صحیح بیماران دیسک کمر نیست که حائز اهمیت است، بلکه تشک مناسب و حتی بالش مناسب هم می‌توانند در میزان درد دیسک‌های کمر و روند بهبود آن موثر باشد.

اگر جزو کسانی هستید که روی زمین می خوابید باید بدانید که در این حالت، ستون فقرات شما به طور طبیعی خم می شود. این خم شدن و تکان خوردن در زمین سفت و سخت، بدون تشک بعد از مدتی اثرات مخربی روی ستون فقرات و بدن می گذارد.

استفاده از تخت به دلایلی مانند نحوه بلند شدن فرد، که ارگونومیک تر از خوابیدن روی تشک می باشد و از خوابیدن روی زمین بهتر است. با توجه به این موضوع بیمارانی که به هر دلیلی شرایط استفاده از تخت را ندارند توصیه می شود از تشک مناسب استفاده کنند.

ویژگی تشک مناسب برای افراد مبتلا به دیسک کمر

بالشت مناسب برای دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر با استراحت

یکی از روش هایی که می تواند به درمان دیسک کمر کمک کند استراحت است. استراحت می تواند سبب شود که فشار داخل دیسک ها کمتر شود؛ زیرا در خواب و در حالت استراحت کمترین فشار ممکن به دیسک های ستون فقرات وارد می شود. در صورتی که درد دیسک کمر جدید تر باشد راحت تر می توان آن را با استراحت درمان کرد؛ اما در صورتی که این درد و بیرون زدگی کهنه باشد تنها با استراحت نمی توان آن را درمان کرد.

تاثیر استراحت مطلق بیش از حد بر روی دیسک کمر

در واقع استراحت مطلق بیش از حد به جای تاثیر مثبت روی کمر باعث تاثیرات منفی بر روی دیسک کمر خواهد شد که در ادامه به آن ها اشاره مي كنيم.

استراحت مطلق به مدت طولانی باعث تضعیف شدن عضلات باز کننده ستون فقرات مي شود و توانایی آن را در تحمل وزن بدن کاهش مي دهد.

از جمله مشكلاتي است که در اثر استراحت زياد در فرد ایجاد خواهد شد، افزایش اندازه دیسک مس باشد. در صورتی که به مدت طولانی به پشت دراز بکشید، مایعی در نقطه‌ای از ستون فقرات جمع مي گردد كه باعث تورم و فشار بر روی ناحیه مورد نظر مي شود که در نهایت به تغییر اندازه دیسک منجر مي شود. این تغییر اندازه باعث آسیب دیدگی ستون فقرات و کاهش میزان چرخش مهره‌ها مي شود.

خوابیدن طولانی مدت باعث تغییر در انحنای قسمت پایینی کمر مي شود و آن را صاف مي كند که در نهایت تغییراتی را در ساختار طبیعی ستون فقرات ایجاد خواهد كرد.

استراحت کردن و دراز کشیدن طولانی باعث سفتی عضلات مي شود و علائم پارگی دیسک کمر را تشدید مي كند. هرچه فعاليت کمتر باشد، انجام حرکات کمر مانند خم شدن، سخت‌ تر خواهد شد.

کاهش فعالیت‌ هاي بدن منجر به اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی می‌شود که در نهایت باعث ضعف بیشتر بدن خواهد شد.

بی تحرکی و دیسک کمر

امروزه پیشرفت فناوری، سبب کم تحرکی افراد شده و از این رو در حال حاضر بیماری هایی همچون دیسک کمر بسیار رواج یافته است. بی‌تحرکی بسیار بیشتر از مشاغل پرتحرک زمینه ساز دیسک کمر می‌شود و در همین راستا افراد پشت میزنشین مانند کارمندان بسیار بیشتر از کارگران ساختمانی در معرض خطر ابتلا به دیسک کمر هستند. کاهش تحرک و کاهش دامنه طبیعی حرکات، همچنین کار سنگین و مداوم در یک وضعیت ثابت برای ستون فقرات بسیار مضر است و بهتر است زمانی هر چند کوتاه با تغییر حالت به بدن استراحت داد.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30