علت زانو درد در جوانی چیست؟

مفصل زانو بیشتر از قسمت های دیگر بدن به دلیل کارایی فراوانی که دارد، در معرض آسیب، التهاب و درد است. امروزه تعداد بسیاری از افراد با مشکل زانو درد دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع از جمله اختلالاتی است که تنها به سن مربوط نمی شود و بسیاری از جوانان نیز دچار این مشکل هستند. بیشتر علت این دردها در سنین جوانی ناشی از آسیب‌های خاص (ضربه، افتادن، پیچش یا خم شدن غیرطبیعی) و شرایط پزشکی است که زانو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این درد همچنین می‌تواند موقتی باشد و به سبب تغییری در سطح فعالیت یا ورزش جوانان ایجاد شود. دردهای مفصلی در سنین پایین و در جوانی میتواند زمینه ساز آسیب های جدی تر در سنین بالا شود. هر چه آسیب را زودتر شناسایی و درمان کنیم، از مفصل انتظار کارایی و طول عمر مفید بیشتری میتوان داشت.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت زانو درد درجوانان

درد قدامی زانو یا درد کشکک رانی

آسیب به رباط ها و تاندون ها یا خود کاسه زانو

شرایط پزشکی:

علائم زانو درد در جوانی

علت و درمان زانو درد جوانان

افراد مستعد زانو درد در جوانی

ساییدگی مفصل زانو در جوانان

برخی تصور می کنند ساییدگی زانو بیماری است که فقط افراد با سنین بالا به آن مبتلا می شوند و این عارضه در جوانان رخ نمی دهد. درحالی که مسائلی مانند بی تحرکی، انواع بیماری های التهابی، وزن بالا و ضعف عضلات، اختلالاتی مانند زانوی ضربدری یا پرانتزی، وارد شدن ضربه، شکستگی هایی که خوب جوش نخورده اند، انجام فعالیت های سنگین ورزشی و پوشیدن کفش های نامناسب از عوامل بروز آرتروز و ساییدگی زانو در جوانان محسوب می شود.

درمان درد زانو در جوانان

بهترین راه درمان درد زانو در جوانی به علت ایجاد آن بستگی دارد. به طورکلی نیز ممکن است یک یا چند مورد از روش‌های زیر برای درمان تجویز گردد:

این روش‌ها بیشتر نقش حمایت‌کننده را دارند و اگر درد ایجاد شده ناشی از استفاده بیش‌ازحد از زانو، استفاده از کفش نامناسب هنگام ایستادن‌های طولانی‌مدت و … باشد می‌تواند به راحتی زانو درد را درمان کنند. ازجمله بهترین این روش‌های درمان خانگی می‌توان به استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ، مسکن‌های بدون نسخه و … اشاره نمود.

ممکن است بسته به شرایطی که دارید پزشک برای کاهش درد شما از مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا داروهای ضدالتهابی استروئیدی استفاده کند. همچنین بعد از انجام چند آزمایش مانند آزمایش خون درصورتی‌که پزشک تشخیص دهد که دچار کمبود مواد مغذی یا ویتامین‌های مؤثر در تقویت زانو هستید آنها را به‌صورت مکمل تجویز خواهد کرد.

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش سریع درد و علائم التهابی شدید زانو تزریق اوزون است. اگرچه در سال‌های گذشته بیشتر از داروهای کورتیکواستروئید یا کورتون برای کاهش سریع دردهای حاد استفاده می‌کردند؛ ولی به دلیل عوارضی که این داروها ایجاد می‌نمودند امروزه بیشتر از روش اوزون‌تراپی استفاده می‌کنند که عوارض بسیار کمتری ایجاد خواهد کرد، طول ماندگاری و اثر بیشتری هم دارد.

فیزیوتراپ می‌تواند با انجام تمرینات تقویتی مناسب به تقویت عضلات مربوط به زانو مانند همسترینگ کمک کرده و فشار بیش‌ از حد بر روی زانوها را بردارد. همچنین تعداد زیادی حرکات اصلاحی زانو وجود دارند که می‌توانند به خوبی به کاهش درد بخصوص در جوانی کمک کنند. درمان با فیزیوتراپی ممکن است تنها با انجام ورزش و حرکات اصلاحی باشد و همچنین در برخی از مراکز فیزیوتراپی لیزر تراپی زانو را برای کاهش درد انجام می‌دهند.

درای نیدلینگ یکی از روش‌های جدید به‌ عنوان راه درمان درد زانو در جوانی است که با کمک سوزن خشک و وارد کردن آن در برخی از نقاط زانو انجام می‌شود. این روش در صورت انجام صحیح می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی ایجاد شده را نیز از بین ببرد و حتی عضلات زانو را تقویت نماید. از طرفی جریان خون را بهبود داده و تغذیه بهتری برای بافت‌های آسیب‌ دیده ایجاد می‌کند که منجر به ترمیم سریع تر آنها در صورت کشیدگی می‌شود.

روش اولتراسوند یا سونوگرافی با استفاده از انرژی گرمایی بالا به کاهش دردهای زانویی کمک می‌کند. این روش بیشتر برای درمان آسیب‌های بافت نرم مانند کشیدگی رباط‌ها و تاندون‌ها و همچنین کاهش علائم آرتروز استفاده می‌شود. انجام صحیح این روش می‌تواند تا حد زیادی به بازیابی توانایی حرکتی در این بیماران کمک نماید.

این روش برای بهبود آسیب‌های مربوط به تاندونیت پاتلا یا مشکلات کشکک زانو است که می‌توانند درد زیادی را ایجاد نمایند. از این روش علاوه بر کاهش درد، جهت کاهش اسپاسم‌های عضلانی و بهبود کشیدگی های رباط‌ها و تاندون‌ها نیز استفاده می‌شود.

پزشکان باتجربه همیشه سعی می‌کنند تا جای ممکن از روشهای جراحی و بخصوص تعویض کامل مفصل زانو استفاده نکنند؛ اما اگر روش‌های دیگر پاسخگو نباشد و یا آسیب‌هایی مانند پارگی منیسک زانو، تاندون‌ها، رباط صلیبی و … اتفاق افتاده باشد چاره‌ ای جز جراحی برای ترمیم آنها و برگشت توانایی حرکتی وجود نخواهد داشت.

دارو و ویتامین برای زانو درد جوانان

1. قرص گاباپنتین

شاید یکی از دلایل رایج زانو درد را بتوان اختلال عصبی و مشکلات مربوط به اعصاب دانست. قرص گاباپنتین با ارسال پیام عصبی به مغز و تغییر نوع پیام‌های ارسالی، موجب کاهش دردهای عصبی می‌شود. بنابراین با کاهش دردهای عصبی، زانو درد نیز کاهش می‌یابد. بازه اثر بخشی قرص زانو درد گاباپنتین برای کاهش درد زانو، یک تا دو هفته پس از شروع مصرف قرص است.

2. قرص ایبوپروفن

قرص ایبوپروفن که از دسته قرص‌های ضد التهابی و غیر استروئیدی است، در درمان التهاب مفاصل به کار می‌رود و به عنوان قرص زانو درد نیز شناخته می‌شود. طول دوره اثر قرص ایبوپروفن برای درمان زانو درد، حداکثر تا 10 روز است. سرگیجه، سردرد، حملات قلبی، حالت تهوع و استفراع از عوارض قرص ایبوپروفن است. ایبوپروفن شاید بهترین قرص برای زانو درد نباشد؛ اما به دلیل دوره اثرسریع خود، بیشتر بیماران را راضی نگه می‌دارد.

3. قرص سلکوکسیب

سلکوکسیب یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که با کاهش التهاب‌، دردهای خفیف تا متوسط را بهبود می‌بخشد. کپسول سلکوکسیب به ویژه برای افراد دارای آرتریت که از علائمی همچون تورم، التهاب و سفتی مفاصل رنج می‌برند تجویز می‌شود. پس می‌توان گفت که قرص آرتروز زانو سلکوکسیب است. قرص زانو درد سلکوکسیب همچنین برای درمان بیماری آرتروز استفاده می‌شود. سلکوکسیب موجب درمان حساسیت و سفتی ناشی از آرتروز می‌شود. دوز مصرفی سلکوکسیب بسته به نوع و شدت بیماری متفاوت است. تب، عطسه، گلودرد، سرفه و بثورات پوستی، از جمله عوارض شایع قرص سلکوکسیب به شمار می‌رود.

4. قرص دیکلوفناک

قرص دیکلوفناک در درمان درد مفاصل زانو مؤثر است. قرص دیکلوفناک با کاهش تورم و خشکی مفاصل باعث کاهش زانو درد می‌شود و درمانی قوی برای بهبود زانو درد به حساب می‌آید. دیکلوفناک در شرایطی که درد شدید نباشد و به اوج نرسیده باشد، اثرگذاری بیشتری داشته و به بیان برخی، بهترین قرص زانو درد است. اسهال، سوزش سر دل، سرگیجه و حساسیت‌های پوستی از جمله عوارض شایع مصرف دیکلوفناک است.

5. ناپروکسن

برای درمان زانو درد با قرص، ناپروکسن یکی از مؤثرترین مسکن‌های مفصلی است. کاهش دردهای زانو از جمله کوبیدگی و کشیدگی که بیشتر اوقات ناشی از فعالیت‌های سنگین روزمره و تکرار شونده است، از مزایای مصرف قرص زانو درد ناپروکسن به شمار می‌رود. بهترین دوز مصرف قرص ناپروکسن هر 12 ساعت یک بار است. حالت تهوع، استفراغ، مشکلات گوارشی و پوستی از عوارض شایع قرص ناپروکسن است و با این حال به عقیده بسیاری، ناپروکسن بهترین قرص برای زانو درد به شمار می رود و کاهش درد زانو و بهبود زود هنگام آن را به همراه دارد.

6. استامینوفن

استامینوفن یکی از کم ضررترین مسکن‌های تجویزی پزشکان است. قرص استامینوفن خواص ضد التهابی و تسکین درد دارد که می‌تواند مانند درمان درد خفیف تا متوسط هر اندام دیگری بر درمان زانو درد نیز مؤثر باشد. با اینکه استامینوفن عوارض زیادی به دنبال ندارد، اما مصرف نامناسب و بیش از حد این قرص برای زانو درد، باعث آسیب‌های کبدی و کلیوی می‌شود.

7. مفنامیک اسید

مفنامیک اسید در درمان دردهای ستون فقرات و دردهای عضلانی مانند زانو درد، درد دیسک کمر و دیسک گردن مؤثر است. از آنجا که مصرف بدون تجویز مفنامیک اسید با عوارضی همچون اسهال، ضایعات پوستی، تپش قلب و افت فشار همراه است، برای مصرف طولانی مدت این قرص باید با پزشک متخصص مشورت نمود. مفنامیک اسید شاید بهترین قرص برای زانو درد نباشد؛ اما تأثیر بسیاری در کاهش درد دارد.

8. ایندومتاسین

ایندومتاسین از دسته قرص‌های ضد التهابی غیر کورتونی است. ایندومتاسین که گاهی به عنوان بهترین قرص برای زانو درد تجویز می‌شود، با درمان علائمی مثل رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی موجب تسکین درد می‌شود. از قرص ایندومتاسین به دلیل خاصیت ضد التهابی در درمان آرتریت نیز استفاده می‌شود. در مواردی پزشکان این دارو را پس از جراحی زانو نیز تجویز می‌کنند. شیوه اثر قرص ایندومتاسین، کاهش هورمون‌هایی است که باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شوند. تهوع، فشار عصبی، افزایش فشار خون و مشکلات گوارشی از جمله عوارض شایع مصرف قرص زانو درد ایندومتاسین است.

9. ملوکسیکام

قرص ملوکسیکام با خاصیت ضد درد و ضد التهابی خود برای بهبود دردهای استخوانی تجویز می‌شود. به همین دلیل در درمان بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و روماتیسم مؤثر است. عوارض گوارشی ملوکسیکام نسبت به داروهایی همچون دیکلوفناک و ناپروکسن کمتر است؛ اما در بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی و حساس به داروهای ضد التهابی نباید مصرف شود.

10. پیروکسیکام

کپسول پیروکسیکام یک تسکین دهنده‌ ضد التهابی مفاصل است که با خاصیت ضد التهابی خود موجب کاهش زانو درد می‌شود. بهبود دردهای استخوان، کمر درد و هر نوع ضرب دیدگی، از جمله فواید مصرف قرص پیروکسیکام است. حساسیت پوستی، خارش و مشکلات تنفسی از عوارض شایع پیروکسیکام به شمار می‌رود.

11. ویتامین ها

مصرف روزانه ویتامین‌ها یکی از نیازهای اصلی بدن انسان است. اگرچه بدن روزانه از طریق غذاهای مختلف، ویتامین‌های متفاوتی جذب می‌کند؛ اما ویتامین کافی و مورد نیاز بدن انسان تنها با مصرف قرص و سایر داروها جذب نمی‌شود. روغن ماهی، ویتامین D، گلوکزامین و کلسیم از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین هستند. اسید چرب امگا 3 موجود در مواد غذایی از جمله روغن ماهی به کاهش التهاب مفاصل کمک می‌کند. شاید اینطور بتوان گفت که قرص‌ روغن ماهی، بهترین قرص ویتامین برای زانو درد است. همچنین کلسیم که ماده‌ ای مغذی برای بدن و تسهیل گر درد زانو به شمار می‌رود، موجب تشکیل استخوان و مفاصل بدن از جمله مفاصل زانو مؤثر می‌شود. یکی از ویتامین‌هایی که به دلیل تأثیر فراوان در بازسازی و تقویت مفاصل معرفی می‌شود، ویتامین B12 است. پارستزی یا همان احساس سوزن سوزن شدن دست و پا، یکی از علائم کمبود ویتامین B12 در بدن به شمار می‌رود. پارستزی شدید، می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات و ضعف عضلانی شده و راه رفتن و سایر حرکات بدنی فرد را مختل سازد.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :صفورا ابطحی [ 1402-09-07 ]
سلام دکتر مینیسک زانوم سمت چپم پاره شده، و درد خیلی دارم مخصوصا تو راه رفتن و برخاستن میخواستم هزینه عمل رو بپرسم.. ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30