انواع صافی کف پا؛ علل، علائم، عوارض و درمان

پای انسان حاوی ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های نرم متعددی است که ما را قادر می‌سازد تا در حالت قائم بایستیم و به فعالیت‌های مختلف مانند تعادل، راه رفتن، پریدن و دویدن کمک کنیم. پاهای انسان از نظر شکل، اندازه و انحنای قوس پا متفاوت است. کف پای صاف یک عارضه‌ی شایع است که زمانی رخ می‌دهد که قوس کف پا هنگام ایستادن، وضعیت طبیعی نداشته باشد؛ به این معنی که لبه داخلی کف پا هنگام ایستادن در یک یا هر دو پا با سطح زمین تماس دارد. افراد در هر گروه سنی ممکن است به عارضه‌ی صافی کف پا دچار باشند.

قوس کف پا معمولاً در کودکی ایجاد می‌شود، البته در برخی از مواقع این قوس هیچ وقت ایجاد نشده و پا به همان حالت صاف باقی می‌ماند. در برخی از موارد دیگر نیز این قوس ایجاد شده و سپس از بین می‌رود. برخی از افراد در کل طول زندگی خود به صافی کف پا مبتلا بوده و مشکلی پیدا نمی‌کنند؛ اما در برخی این عارضه ایجاد درد کرده و لازم است تا آن را درمان کنند. در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی، شرایط خاص بیمار در ارتباط با صاف بودن کف پا را بررسی کرده و از روش‌های درمان مناسب برای بهبود سریع و مؤثر این مشکل و کاهش علائم ناشی از آن استفاده می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل صافی کف پا

زمانی که تاندون‌ها به هر دلیلی (پارگی، التهاب، کشیدگی و غیره) نتوانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند، قوس پا به صورت کامل شکل نمی‌گیرد و وزن بدن باعث می‌شود کف پا به زمین بچسبد. در کنار این، عوامل دیگری نیز باعث صافی کف پا می‌شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

علائم کف پای صاف

از جمله رایج‌ترین علائم صافی کف پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گرفتگی عضلات پا
  2. تجربه درد عضلانی در مچ یا ساق پا پس از یک فعالیت کوتاه
  3. دردناک شدن قوس، مچ، پاشنه یا خارج پا
  4. تغییر کردن حالت راه رفتن فرد یا تجربه درد در هنگام راه رفتن یا فعالیت‌های ورزشی
  5. انحراف پیدا کردن قسمت جلوی پا و انگشتان پا به سمت بیرون
  6. ابتلا به دیابت و آرتریت روماتوئید (50% افزایش احتمال ابتلا به صافی کف پا )
عکس کف پای صاف

انواع صافی کف پا

مهم‌ترین انواع صافی کف پا عبارت‌اند از:

عوارض کف پای صاف

تشخیص کف پای صاف

در کودکان و نوجوانان دیدن نحوه راه رفتن کودک و غیرطبیعی بودن آن از عوامل مهم در بررسی تخصصی تر محسوب می شود. همچنین در کودکان ممکن است لازم باشد شرایط درد ناحیه ساق پا را نیز از آنها سؤال نمود. در صورتی که در گذر زمان به صورت مزمن د وجود داشته باشد نیاز به بررسی‌های تخصصی تر لازم می باشد. در بررسی‌های بعدی و افراد بزرگسال روش‌های تخصصی‌تر برای ارزیابی کف پا و تشخیص آن وجود دارد که شامل :

درمان صافی کف پا در کلینیک طب فیزیکی دکتر فرخانی

کفی و کفش طبی

در مواردی که صاف بودن کف پا باعث درد یا سایر ناراحتی‌های احتمالی شود، معمولاً به بیمار توصیه می‌شود از کفی‌ها و کفش‌های طبی برای حمایت از ناحیه کف پای خود استفاده کند. در شرایطی که صاف بودن کف پا غیرانعطاف‌پذیر بوده یا با سایر مشکلات (همچون اتصال نامناسب استخوان‌ها در ناحیه قوزک) ارتباط داشته باشد، لازم است از روش‌های درمان مناسب برای رفع مشکل استفاده گردد. در اکثر موارد این روش‌های درمان صافی کف پا شامل جراحی و نیز استفاده از روش فیزیوتراپی است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی با استفاده‌ی هدفمند از روش‌ها و تکنیک‌های خاص جهت ایجاد تغییر در شرایط مشکل، بهبود شرایط بیمار و درمان وی استفاده می‌شود. رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده برای درمان مشکل صافی کف پا در فیزیوتراپی به شرح زیر هستند:

  1. روش‌های درمان دستی (MTT): در این روش‌ها معمولاً از نیروی دست برای ماساژ بافت نرم، ماساژ عمقی بافت، کشش دستی و حرکت دادن مفاصل استفاده شده و به این ترتیب سعی می‌شود توانایی حرکتی و دامنه حرکتی پا و تاندون‌ها افزایش پیدا کند.
  2. تمرین‌های حرکتی (TE): شامل تمرین‌های کششی و تقویتی برای بازیابی دامنه حرکت و قدرت عضلات و مفاصل موجود در نواحی مختلف پا است.
  3. بازآموزی عصبی عضلانی (NMR) برای بازیابی ثبات، آموزش مجدد حرکت‌های پایین تنه و بهبود تکنیک‌ها و مکانیزم‌های حرکتی (برای مثال در هنگام انجام فعالیت‌هایی مثل دویدن، پریدن، لگد زدن، یا بالا رفتن از پله) در فعالیت‌های روزمره که نیازمند حرکت عضلات در ناحیه پایین تنه می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. استفاده از روش‌های درمانی مختلف مثل امواج مافوق صوت، تحریک الکتریکی، کمپرس یخ، کمپرس سرد، لیزردرمانی و سایر روش‌هایی مانند آن که برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده در پاها و تاندون‌ها استفاده می‌شوند.
  5. برنامه تمرین‌های خانگی شامل تمرین‌های تقویتی، کششی و تثبیت موقعیت است و نیز در این رابطه معمولاً توصیه‌های لازم برای کمک به بیمار جهت انجام فعالیت‌های روزمره و پیشرفت در توانایی انجام فعالیت‌های خاص به وی ارائه می‌شود.

مداخله پزشکی

روش‌هایی که پزشکان معمولاً به همراه روش‌های فیزیوتراپی به بیمار توصیه می‌کنند شامل موارد زیر هستند:



نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین [ 1402-08-07 ]
سلام آقای دکتر ۲۴ سالمه ، از بچگی صافی کف پا داشتم و موقع راه رفتن بدون اراده پاهام به سمت بیرون میره ، یجورایی حالت پنگوئنی میشه ، میخواستم بدونم اگه برای درمان کف پای صاف ، نیاز به عمل جراحی باشه ، دوران نقاهتش چقد طول میکشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30