انحراف و کجی شست پا (هالوکس والگوس)

انحراف شست پا را اصطلاحا هالوکس والگوس می گویند. هالوکس والگوس در خانم ها بیشتر دیده می شود. این حالت زمینه ارثی دارد و در بالغین عوامل درد شست پا محیطی مثل کفش تنگ و پاشنه بلند آنرا تشدید می کند.اما نوعی از آن که در جوانتر ها دیده می شود کمتر به کفش تنگ ارتباط دارد. در برخی از بیماریها مثل فلج مغزی هالوکس والگوس بیشتر دیده می شود. بررسی بیشتر با عکس رادیوگرافی ساده در حالت ایستاده انجام می شود. بر روی برجستگی استخوانی در زیر پوست کیسه کوچکی بصورت طبیعی وجود دارد که به آن بورس می گویند ولی با فشار کفش این کیسه التهاب پیدا می کند و دردناک می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان های طب فیزیکی (غیر جراحی) انحراف شست پا

نباید کفش فشار زیادی به شست وارد سازد. در مواردی می توان با چکش کاری روی چرم محل شست را گشادتر کرد.

در برخی کفش ها محل دوخت در سمت داخل و روی شست قرار دارد. باید توجه کرد که چرم به تدریج خود را تطابق می دهد و اصطلاحا جا باز می کند اما خط دوخت این خاصیت را ندارد. گاهی تنها توجه به این نکته بیمار را از درد کف پا نجات می دهد. در کسانی که حرکت شست دردناک است بهتر است کف کفش انعطاف پذیری کمتری داشته باشد تا فشار روی مفصل شست کمترشود.

در مواردی که شست به انگشت دوم فشار وارد می کند و باعث درد می شود لای انگشتی موثر است. در صورت قرار دادن لای انگشتی، باید توجه کرد که اگر اندازه کفش مناسب نباشد، خود لا انگشتی می تواند علایم بیمار را بدتر کند. آرتزهای انحراف شست پا در شرکت تولید تجهیزات ارتوپدی فنی R&R تولید و عرضه می شوند. حفظ حرکت شست با ماساژ و حرکت دادن روزانه شست نیز می تواند کمک کننده باشد. جراحی شست مشکل می باشد و در 60 درصد موارد بخصوص در جوانتر ها با عارضه همراه است.

انحراف و کجی شست پا (هالوکس والگوس) از جمله مشکلات آزار دهنده ای است که برای رفع و درمان آن، می توانید به کلینیک طب فیزیکی دکتر علی فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32367465 - 031 اقدام فرمایید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :اسکندری [ 1402-08-13 ]
آقای دکتر آیا از ایجاد بیماری هالوکس والگوس می توان پیشگیری کرد چهر راهکارهایی رو باید رعایت کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30