پشت کج یا اسکولیوز به چه وضعیتی گفته می شود؟

ستون فقرات از 24 عدد استخوان تشکیل شده است که قابلیت حرکت دارند و به آنها مهره گفته می‌‌شود. این استخوان‌ها به کمک رباط به یکدیگر متصل شده‌اند. فاصله بین استخوان‌ها توسط دیسک پر شده است و همانند ضربه گیر عمل می‌‌کند و باعث انعطاف پذیر شدن ستون فقرات می‌شود. هر مهره دارای یک ساختار سه مفصلی و یک دیسک بزرگ در قسمت جلو و دو مفصل فاست در قسمت پشت است. این ساختار قوی و توانمند به متصل کردن استخوان‌ها و حفظ مطابقت آنها کمک می‌کند و آنها را روی هم حفظ می‌نماید و به ستون فقرات کمک می‌‌کند بتواند خم شود و به اطراف بچرخد. بد شکلی ستون فقرات اختلالی است که در آن ستون مهره‌ها دارای انحنای غیرطبیعی و بد شکلی شدید هستند و زمانی رخ می‌دهد که مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات با گذر زمان دچار انحراف شوند و دیگر نتوانند ستون فقرات را در حالت طبیعی و مناسب خود حفظ کنند. تحت فشار قرار گرفتن اعصاب و مفاصل باعث بروز درد می‌شود و به طور کلی انحراف غیرطبیعی ستون فقرات نقشی در بروز درد ندارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت اسکولیوز

پزشکان به درستی علت بسیاری از انواع اسکولیوز را نمی‌دانند. از آنجایی که درصد ابتلای افراد دارای سابقه‌ی خانوادگی بیش از است، پزشکان احتمال می‌دهند که عوامل ارثی در بروز این بیماری مؤثر باشد. انواع کم‌تر شایع اسکولیوز ممکن است به علت‌های زیر رخ دهد:

علائم اسکولیوز

از علائم این بیماری می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

چه افرادی مستعد ابتلا به کج پشتی هستند؟

عکس انواع کج پشتی

انواع کج پشتی

طبقه‌بندی‌های مختلفی برای اسکولیوز وجود دارد یکی از انواع طبقه‌بندی‌ها، تقسیم بندی بر اساس سن بروز بیماری است:

علاوه بر این، طبق عامل ایجاد کننده نیز می‌توان اسکولیوز را طبقه بندی نمود:

در یک طبقه بندی دیگر، اسکولیوز را به دو نوع ساختاری و غیرساختاری تقسیم می‌کنند. در اسکولیوزهای ساختاری انحنای ستون فقرات به دلیل یک بیماری، آسیب یا نقص هنگام تولد ایجاد می‌شود و دائمی است. اسکولیوز‌های غیر ساختاری موقتی است و می‌توان آن را اصلاح کرد.

تشخیص اسکولیوز

پزشک در ابتدا سابقه‌ی پزشکی فرد را به طور دقیق بررسی کرده و سؤالاتی در مورد سرعت رشد بیمار خواهد پرسید. در جریان معاینه‌ی بالینی و فیزیکی، کودک را در حالت ایستاده و در حالی که بازوها در دو طرف در حالت شل قرار دارند، از ناحیه‌ی کمر به جلو خم خواهد کرد. در جریان این معاینه پزشک متوجه برآمدگی احتمالی یک سمت قفسه‌ی سینه خواهد شد. همچنین برای بررسی دقیق مشکلات زیر آزمایش‌های عصبی لازم انجام خواهد شد:

یک تصویربرداری رادیولوژی با اشعه ایکس ساده اسکولیوز و شدت خمیدگی ستون فقرات را به خوبی نشان خواهد داد. اگر پزشک به وجود عوامل زمینه‌ای بیماری همچون تومورها مشکوک باشد، آزمایش‌های تکمیلی بیش‌تری همچون ام آر آی انجام خواهد شد.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام آسیب دیدگی گردن ، کلیک کنید.

عوارض کج پشتی

حرکات اصلاحی کج پشتی

برخی از ورزش هایی که به اصلاح انحراف ستون فقرات کمک می‌کنند عبارتند از:

عضله پشتی بزرگ

عضلات ذوزنقه / چهارگوشه معین / دلتوئید پشتی

کشش دست به سمت مقابل سینه

کشش چرخش نشسته

حرکت کششی گربه / گاو

حرکت سگ-پرنده

حرکت پل

مقاومت در مقابل چرخش بر روی زانو

دمبل رو 3 نقطه ای

کابل‌کش نشسته بر روی زانو

حرکت ددلیفت کتل‌بل

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر علی فرخانی از روشهای غیرجراحی برای درمان زانو پرانتزی در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. شما می توانید برای آگاهی از این روشها و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32367465 - 031 اقدام نمایید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :مهری صدیقی [ 1402-08-13 ]
سلام دکتر من ده سال پیش عمل جراحی اسکولیوز انجام دادم.مدت دو هفته هست که دردی توی ساق و ران پام حس میکنم . چند مدت بود یبوست گرفته بودم و فکر کردم به خاطر اینه و لی به متخصص مراجعه کردم گفت افتادگی روده داری.الان تحت درمانم ولی دوباره اون درد برگشته لطفا راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان