علائم و عوارض بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون اختلالی است که بر سلولهای عصبی یا نورونها در بخشی از مغز که حرکات عضلات را کنترل میکند، اثر میگذارد.در بیماری پارکینسون سلولهای عصبی که یک ماده شیمیایی ناقل عصبی به نام دوپامین تولید میکنند، میمیرند یا به درستی کار نمیکنند. دوپامین به طور طبیعی پیامعصبی را منتقل میکند که به هماهنگکردن عضلات کمک میکنند.در حال حاضر معلوم نیست که چه عاملی باعث آسیبدیدن این سلولها میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم بیماری پارکینسون

پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص میشود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل میدهند. در مراحل اولیه بیماری پارکینسون، ارتعاش اندام ملایم و معمولا در یک طرف بدن وجود دارد و احتیاجی نیز به درمان ندارد اما با پیشرفت پارکینسون فردی که دست لرزان خود را در جیب یا پشت خود پنهان میکند یا چیزی را برای کنترل ارتعاش مدام در دست میگیرد، دیگر قادر به پنهان کردن لرزش های شدید اندام به ویژه به هنگامی که میخواهد تمرکز بیشتری به خود دهد نیست. بیمار ممکن است در اوایل، بیماری پارکینسون را با لرزش دست و پا یا با ضعیف شدن حرکت احساس کند و دریابد که انجام هر کاری بیشتر از حد معمول طول میکشد و یا اینکه سختی و خشک شدن حرکت دست و ضعف تعادل را تجربه میکند. اولین علائم پارکینسون مجموعهای متفاوت از ارتعاش، سفت شدن عضلات و تعادل ضعیف هستند.

معمولاً علائم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار میشوند و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا میکنند. تغییراتی در حالت صورت و چهره روی میدهد، از جمله ثابت شدن (fixation) حالت صورت (ظاهراً احساسات کمی بر چهره نمایان میشود) و یا حالت خیرگی چشم (به دلیل کاهش پلک زدن). علاوه بر اینها، خشک شدن شانه یا لنگیدن پا در سمت تحت تاثیر قرارگرفته عوارض دیگر (عادی) بیماری پارکینسون است. افراد مسن ممکن است نمایان شدن یک به یک این نشانههای پارکینسون را به تغییرات افزایش سن ربط بدهند، ارتعاش را به عنوان “لرزش” بدانند، برادیکنسیا را به “آرام شدن عادی” و سفت شدن عضلات را به “ آرتروز ” ربط بدهند. حالت قوز کمر بیماری پارکینسون را هم خیلی از این افراد به سن یا پوکی استخوان (osteoporosis) ربط میدهند. هم بیماران مسن و هم بیماران جوان ممکن است بعد از بیش از یک سال که با این عوارض روبرو بودهاند برای تشخیص بیماری پارکینسون به پزشک مراجعه کنند.

عوارض بیماری پارکینسون

عوارض احتمالی بیماری پارکینسون عبارتند از:

برای آشنایی بیشتر با بیماریهای قابل درمان با طب سوزنی کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان