علائم و درمان بیماری پارکینسون با طب فیزیکی و توانبخشی

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که علت بروز آن، فرسایش و از بین رفتن تدریجی بخشی از سلول های مغزی است که ناقل عصبی دوپامین (پیام رسان شیمیایی) را تولید می کنند. نشانه های بارز این بیماری، از دست دادن کنترل حرکتی مانند کندی حرکت، خشکی مفاصل در حرکت، لرزش و مشکلات تعادل و همچنین برخی از نشانه های غیرحرکتی از جمله یبوست، بدخلقی، خستگی، خواب و مشکلات حافظه می باشد. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با شما و خانواده ی شما همراه می شود تا به شما در کنترل و مقابله با علائم بیماری پارکینسون کمک کند. همانطور که بیماری شما به مرور زمان تغییر می کند، برنامه ی درمانی شما نیز با توجه به شرایط خاص شما تدوین می شود تا به شما کمک کند که تا جای ممکن مستقل باشید و فعالیت داشته باشید.

در صورتی که فکر میکنید خودتان یا یکی از اعضای خانواده شما به علائم مشابه با پارکینسون مبتلاست، لازم است فورا به پزشک مراجعه کنید یا از شخص مورد نظر بخواهید که پزشک خود را ببیند. شما می توانید به متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی مراجعه کنید. متخصصان ما در انجام درمان های مناسب برای مشکلات حرکتی ناشی از پارکینسون مهارت دارند. ما با بیماران مبتلا به پارکینسون تعامل می کنیم و پس از ارزیابی وضعیت آن ها، با توجه به وضعیت فعلی سلامت آن ها، سوابق پزشکی و، علائمی که دارند و نتایج آزمایشات آن ها، یک برنامه درمانی اختصاصی و برنامه ورزشی مناسب تدوین می کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که بسیاری از افراد در دنیا به آن مبتلا هستند. پیشرونده به این معناست که این بیماری با گذشت زمان شدیدتر می شود و منظور از عصبی نیز این است که که این بیماری سیستم عصبی بدن انسان (شامل مغز، طناب نخاعی و شاخه های عصبی) را درگیر می کند. بیماری پارکینسون اغلب در سنین میانسالی ایجاد می شود. در حدود 80 درصد از موارد ابتلا به این بیماری در سنین بین 40 تا 70 سالگی است. روند شدت گرفتن بیماری بسیار تدریجی و آهسته اما مداوم است. معمولا افرادی که در سنین پایین تر به این بیماری مبتلا می شوند، یکی از بستگانشان نیز به این بیماری مبتلا بوده یا هست که این موضوع نشان دهنده ی استعداد ژنتیکی زیاد فرد برای ابتلا به پارکینسون است.

علائم بیماری به تدریج ظاهر می شوند و شدت می گیرند. معمولا علائم حرکتی به خاطر تاثیر علائم غیرحرکتی (مانند خستگی، از دست دادن بویایی، افسردگی، یبوست و اختلالات تعرق) شدت بیشتری پیدا می کنند.

در صورتی که می خواهید در مورد نحوه کمک متخصصین ما به بیماران پارکینسون اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید با شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم بیماری پارکینسون

اصلی ترین نشانه ی بیماری پارکینسون کندی حرکت بیمار است. حرکت دادن بدن با سختی و لرزش دست و عدم توانایی قرارگیری بدن در حالت صحیح (هنگام نشستن و ایستادن) و نداشتن تعادل نیز از علائم دیگر این بیماری هستند. هر چند پارکینسون به عنوان یک بیماری یا اختلال حرکتی شناخته می شود اما ممکن است بیمار، طیف وسیعی از سایر مشکلات مانند یبوست بدخلقی و کسالت، خستگی، اختلالات خواب و اختلالات حافظه داشته باشد. علائم ناشی از پارکینسون را می توان به دو دسته تقسیم کرد : علائم حرکتی (که حرکات بدن بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد) و علائم غیرحرکتی (سایر علائم).

علت بروز پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون بر اثر از بین رفتن برخی از سلول های مغز ایجاد می شود که در قسمتی از مغز به نام substantia nigra (مغز میانی یا توده ی سیاه مغز) قرار دارند. این نورون ها مسئول ساخت نوع خاصی از ناقل عصبی یا پیام رسان شیمیایی به نام دوپامین هستند. با از بین رفتن این سلول ها، تولید دوپامین کاهش پیدا می کند و این موضوع موجب بروز علائم پارکینسون می شود. علت اصلی بروز این مشکل ناشناخته است. اما مانند بسیاری از بیماری های فرسایشی و پیشرونده، این بیماری نیز احتمالا به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مربوط می شود. برخی از عواملی که احتمالا می توانند موثر باشند، عبارتند از: سموم محیطی، آسیب دیدگی فیزیکی، ژنتیک، مصرف برخی داروها، ابتلا به برخی بیماری ها (از جمله تومورها)، سوءتغذیه، نارسایی میتوکندری و کمبود برخی از آنزیم ها در بدن و داشتن استرس و فشار روانی بالا.

تشخیص بیماری پارکینسون

هیچ آزمایش مشخصی برای تشخیص قطعی پارکینسون وجود ندارد. متخصص طب فیزیکی با توجه به سوابق پزشکی شما، شرح حال شما و علائمی که دارید و نتیج معاینه ی فیزیکی و تست واکنش عصبی، بیماری شما را تشخیص می دهد. البته پزشک ممکن است برای اطمینان از این که به بیماری ها و مشکلات دیگری (که علائم مشابهی را ایجاد می کنند) مبتلا نیستید، انجام آزمایش خون را تجویز کند.

عکسبرداری: همچنین ممکن است برای تشخیص برخی اختلالات مغزی، انجام عکسبرداری MRI، اولتراسوند مغزی و اسکن های SPECT و PET تجویز شوند. اما این عکسبرداری ها برای تشخیص پارکینسون کمکی نمی کنند.

گاهی اوقات، تشخیص بیماری پارکینسون زمان زیادی طول می کشد. بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند که به صورت منظم به پزشک نورولوژیست با تخصص در بیماری های حرکتی، مراجعه کنید تا او وضعیت شما را تحت نظر داشته باشد و علائم شما را با گذشت زمان ارزیابی کند تا بتواند به درستی، ابتلا به پارکینسون را تشخیص دهد.

روش های درمان پارکینسون

دارو درمانی

فیزیوتراپی

ماساژ

ورزش

هیدروتراپی یا آب درمانی

کار درمانی

تحریک مغناطیسی مغز

تغذیه و بیماری پارکینسون

رژیم غذایی خود را بهبود دهید و میزان سمومی که به بدنتان وارد میشود را کم کنید:

علت بروز بیماری پارکینسون ناشناخته است اما تصور می شود که سمومی مانند آفت کُش ها در ابتلا به آن می توانند نقش داشته باشند. همچنین سعی کنید سمومی که از طریق الکل و کافئین به بدنتان وارد می شود را نیز در نظر بگیرید و میزان آن را کاهش دهید.

پیشگیری از بروز پارکینسون

تا کنون هیچ راهی برای پیشگیری از بیماری پارکینسون شناخته نشده است. دانشمندان ثابت کرده اند که افرادی که میوه و سبزیجات بیشتر، غذاهای با فیبر بالا و روغن های حاوی امگا3 (یا همان رژیم مدیترانه ای) را می خورند و گوشت قرمز و لبنیات کمتری می خورند تا حدودی در برابر ابتلا به پارکینسون مصونیت دارند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :بهروزی [ 1402-09-05 ]
سلام آقای دکتر پارکینسون چطور درمان می شود؟ آیا راه درمانی برای بیماری پارکینسون وجود دارد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11