مراقبت ها و توانبخشی بعد ازجراحی تعویض مفصل زانو

زانو یکی از مفصل هایی است که بیشترین عمل تعویض بر روی آن انجام می شود. تصمیم گیری برای تعویض زانو باید با مشورت جراح ارتوپد و فیزیوتراپ صورت گیرد. تعویض زانو عمل جراحی نسبتاً پیچیده ای است که ممکن است فرایند توانبخشی پس از جراحی، زمان زیادی ببرد و به دنبال آن تغییرات دائمی در بدنتان به جا خواهد ماند، بنابراین در این باره نباید عجولانه تصمیم گیری کرد.

علاوه بر استراحت، توانبخشی و فیزیوتراپی نیز در بهبود یافتن از عمل جراحی و یافتن یک زندگی جدید فعال، نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. در عین حال، مشارکت فعال شما در فرایند درمان، برای بهبود سریعتر، بیشترین اهمیت را دارد و احتمال موفقیت بلندمدت عمل تعویض مفصل زانو را افزایش می دهد.

متخصصین طب فیزیکی با بهره گیری از روش های مختلف توانبخشی و حرکات اصلاحی قبل و بعد از عمل جراحی زانو می توانند نقش بسزایی در میزان موفقیت این جراحی و بازگشت هر چه بهتر و سریع تر بیمار به فعالیت های معمول خود داشته باشند. مخصوصاً پس از سپری شدن اولین مرحله ی التیام پس از عمل جراحی زانو، شما و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بر روی بهبود دامنه ی حرکتی زانو تمرکز خواهید کرد. برنامه ی درمانی برای شما طراحی می شود تا مناسب مشکلات، اهداف و سبک زندگی شما باشد، بنابراین پیشرفت تمرینات تقویتی و عملکردی نیز بر اساس نیاز شما خواهد بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

در روش تعویض کامل زانو، بخش های مفصلی زانو تعویض می شوند. این عمل شامل برداشتن بخش انتهایی استخوان های ران و درشت نی و قرار دادن کشکک زانو ی ساخته شده توسط انسان به جای آن ها می باشد که معمولاً از جنس تیتانیم و پلاستیک ساخته می شوند. گاهی نیز یک روکش پلاستیکی جایگزین سطح کشکک زانو می شود.

علائم و نشانه هایی که به انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو منتهی می شوند

اگر درد زانویتان شدید نیست، شما در ابتدا می توانید از روش احتیاطی فیزیوتراپی، بهره ببرید. بسیاری از بیماران با انجام فیزیوتراپی، یا کاملاً بهبود پیدا کرده اند و یا نیاز به عمل جراحی بزرگی مانند تعویض مفصل را به تأخیر انداخته اند.

انجام فیزیوتراپی قبل از عمل می تواند مؤثر باشد

فیزیوتراپی قبل از عمل، بدون ایجاد هر گونه زانو درد یا فشار بیش از حد به منطقه ی زانو، قادر است دامنه حرکتی و توان آن را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که بهبود این صدمات به طور قابل ملاحظه ای می تواند نتایج جراحی و توانبخشی پس از عمل تعویض زانو را بهبود دهد.

علاوه بر این، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند به شما آموزش دهد که چگونه پس از عمل جراحی، با استفاده از وسایل کمکی راه بروید و همچنین در رابطه با نحوه آماده شدن برای زندگی پس از جراحی مثلاً مهیا کردن جزئی وسایل خانه و حمام مثل تعبیه توالت فرنگی یا قرار دادن صندلی در جایی که نیاز به خم شدن است، گفتگو خواهد کرد. دانستن این مسائل قبل از عمل، زندگی را بسیار آسان تر می کند.

ما همواره آماده پاسخگویی به پرسش های شما درباره برنامه های توانبخشی و مراقبت های لازم برای بیماران پس از انجام جراحی زانو به شما عزیزان هستیم. جهت طرح پرسش های خود و یا رزرو نوبت می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

فیزیوتراپی پس از انجام جراحی

در واقع میتوان جلسات فیزیوتراپی را فوراً پس از انجام جراحی معمولاً درهمان هفته انجام جراحی، آغاز کرد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، با آشنا کردن شما با اصول اساسی کار خود را شروع خواهد کرد:

آموزش تعادل

تمرینات

دستگاه های حرکت پسيو مداوم (CPM)

آب درمانی

شاک ویوتراپی

لیزر درمانی

سؤالات متداول درباره تعویض مفصل زانو

در چند هفته اول پس از جراحی باید مراقب چه چیزهایی باشم؟

فرایند توانبخشی چه مدت طول خواهد کشید؟

اگر هرگز دامنه حرکتی به اندازه ی کافی بهبود نیابد چه باید کرد؟

بیماران در خانه باید به چه نکاتی توجه کنند؟

1-یخ بهترین دوست شماست. در روزهای اول پس از جراحی روزی 3 مرتبه از آن استفاده کنید. بهتر است از کیسه کرایو (کیسه فشاری که درون آن آب سرد وجود دارد) استفاده شود. یخ گذاری به فروکش کردن التهاب کمک می کند.

2- زمانی که زخم جراحی بسته شد و بخیه جراحی برداشته شد، در اطراف و بر روی بافت زخم، پوستی یکپارچه به جا می ماند آن را نرم و مرطوب نگهدارید. هر چه پوست اطراف زخم نرم تر باشد حرکت کردن نیز بهتر خواهد بود.

3- دوچرخه شما دومین دوست شما خواهد بود. اگر دوچرخه در خانه ندارید، برای ورزش کردن یکی از آن ها را برای خود از باشگاه فراهم کنید. دوچرخه های ایستاده همیشه بهترین هستند. ممکن است در ماه های اول استفاده از آن مشکل باشد، اما استفاده روزانه از آن، به افزایش دامنه حرکتی، تقویت عضله و کنترل التهاب کمک می کند.

4- از یکجا بودن طولانی اجتناب کنید. اگر نشسته اید، هر نیم ساعت یا یک ساعت بلند شوید و دور خانه قدم بزنید. بی تحرکی همیشه موجب بدتر شدن التهاب میشود و خطر دچار شدن به لخته خون را در شما افزایش میدهد.

5- به سخنان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی خود گوش دهید و تمرینات را انجام دهید.

اگر می‌خواهید درباره علائم و انواع درمان بیماری فلج مغزی یا بیماری سی پی (CP) بیشتر بدانید؛ کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :یاحقی [ 1402-08-28 ]
سلام دکتر به من گفته که باید زانوم تعویض مفصل بشه آیا جایگرین آن چیز دیگری میتونن بزارند که بتونم راحت راه برم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11