پای پرانتزی چیست و بهترین سن برای درمان آن

پای پرانتزی (Genu Varm) به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن زانوهای فرد مبتلا از حالت طبیعی خارج شود و رو به بیرون خم شود یا به‌عبارت دیگر شکل کمانی شود. در حالت طبیعی ایستاده با زانوهای صاف، زمانی که قوزک ها کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، نباید فاصله ای بین زانوها وجود داشته باشد وآشکارترین علامت پای پرانتزی زمانی است که فرد مبتلا در حالت ایستاده یا درازکش و با چسباندن پاها از مچ، زانوهایش به هم نمی‌چسبد و از هم فاصله دارد. اگر به هر دلیلی فاصله بین زانوها افزایش یابد، درحالی که قوزک ها به هم چسبیده اند منجر به پای پرانتزی (ژنوواروم) می گردد. به علت کمانی شدن پاها در این بیماری اصطلاح پای پرانتزی به کار می رود. در حالت پرانتزی شدن ساق پاها به سمت داخل انحراف می یابد. در صورتی که به‌موقع و در سنین پایین نسبت به تشخیص و درمان این عارضه اقدام نشود، علاوه بر تأثیر بر ظاهر فرد، سبب درد، بی‌ثباتی زانو و تحلیل رفتن تدریجی می‌شود، تا حدی که ممکن است وضعیت پاها و زانوها غیرقابل‌بازگشت شود. تشخیص به‌موقع و انجام حرکات ورزشی برای اصلاح پای پرانتزی از پیشرفت این عارضه جلوگیری می‌کند. درمان به موقع پای پرانتزی در بزرگسالان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این عارضه فشار زیادی را به زانوها وارد می کند و می تواند فرد را دچار آرتروز بکند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل به وجود آمدن پای پرانتزی

علائم پای پرانتزی

مهم‌ترین علامت این بیماری این است که پاها به سمت بیرون خمیده می‌شود. زمانی که فرد بیمار راه می‌رود یا مچ پاهای خود را در کنار یکدیگر می‌گذارد، این علامت دیده می‌شود. همچنین برخی از افراد مبتلا به این بیماری، با انگشتانی به سمت داخل راه می‌روند. به چنین حالتی، انگشت کبوتر گفته می‌شود. سایر علائم این بیماری عبارت‌اند از:

درجات پای پرانتزی

عارضه‌ی پای پرانتزی به درجات مختلفی تقسیم می‌شود و با میزان فاصله دو کندیل داخلی ران یا فاصله‌ زانوها تقسیم بندی می‌شود. این تقسیم بندی درجات پای پرانتزی با فاصله‌ی کندیل داخلی ران به شرح زیر است:

  1. پای پرانتزی خفیف یا درجه اول: این ناهنجاری زمانی است که فاصله دو کندیل داخلی ران کمتر از 5/2 سانتی‌متر باشد.
  2. پای پرانتزی متوسط یا درجه دوم: در این حالت فاصله‌ی زانوها 5/2 تا 5 سانتی‌متر است.
  3. پای پرانتزی شدید یا درجه سوم: در صورتی که فاصله فوق از 5 تا 5/7‌سانتی متر بیشتر باشد.

تشخیص پای پرانتزی

تشخیص چنین عارضه ای در بزرگسالی همراه با علائم بازری مانند احساس درد و دور بودن زانو ها از یکدیگر است. با توجه به راه رفتن و قرار گرفتن موقعیت پا ها متخصص ارتوپدی می تواند به راحتی پای پرانتزی را تشخیص دهد. برای دقت بیشتر در تشخیص متخصص توصیه می کند فیلم های اشعه ایکس تهیه شود . پزشک با اندازه گیری طول و عرض پا و زانو ها ، روند تشخیصی خود را تکمیل می کند. احتمال دارد متخصص ارتوپد دستور دهد برای کشف علت این عارضه آزمایش های خونی را انجام دهید تا با بررسی مستندات علت این عارضه را دریابد و در جهت درمان آن کمک شایانی کند.

عوارض پای پرانتزی

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

متخصصان توصیه می‌کنند، پیش از سن 20 الی 25 سالگی اقدام به درمان پای پرانتزی کنید، در غیر این صورت، درد پاها افزایش خواهد یافت و به بیماری آرتروز مبتلا خواهید شد. بهترین سن برای درمان پای پرانتزی در همان ابتلای کودکی و تا قبل از 4 سالگی است؛ زیرا میزان شکل‌گیری استخوان‌ها و مفاصل بیشتر است.

درمان پای پرانتزی در کودکان

درمان‌هایی که جهت زانوی پرانتزی وجود دارد با توجه به سن کودک و عامل به وجود آورنده‌ متفاوت می‌باشد که در ادامه به برخی از آنها به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد.

درمان پاهای پرانتزی در کودکان زیر 2 سال

پاهای پرانتزی در نوزادان و کودکان زیر 2 سال در اغلب موارد به صورت خود به خود بهبود می‌یابد؛ اما لازم است به صورت مداوم مراحل رشد و نمو کودک شما زیر نظر متخصصین تحت کنترل باشد تا در صورت عدم بهبود راهکارهای درمانی مناسب انجام شود.

درمان پاهای پرانتز در کودکان بالای 2 سال

همان طور که اشاره کردیم برای کودکان زیر 2 سال هیچ گونه درمان خاصی لازم نیست؛ اما اگر پس از 2 سالگی کودک شما همچنان دارای پاهای پرانتزی باشد با توجه به علت بیماری درمان‌های پیشنهادی شامل موارد زیر می باشد:

درمان پاهای پرانتزی که به دلیل بیماری بلانت

در صورتی که بیماری بلانت در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان با استفاده از آتل و ساق بند پاهای پرانتزی را در کودکان خردسال تحت درمان قرار داد.

درمان پاهای پرانتزی که به دلیل بیماری راشیتیسم

بیماری راشیتیسم به دلیل کمبود ویتامین دی و کلسیم در بدن ایجاد می‌شود؛ بنابراین با تجویز مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم به رژیم غذایی کودک می‌توان بیماری راشیتیسم را تحت درمان و مداوا قرار داد. در برخی موارد ممکن است بیماری‌های ژنتیکی در جذب ویتامین دی اثرگذار باشند و منجر به بیماری راشیتیسم ارثی شود، در این صورت جهت مداوای کودک باید به یک متخصص مراجعه نمایید تا مکمل‌های مناسب وضعیت کودک شما تجویز شود.

درمان جراحی

در صورتی که با توجه به عامل به وجود آورنده‌ ی بیماری، درمان‌های اولیه جهت اصلاح پاهای پرانتزی موفقیت آمیز نباشد درمان‌ جراحی به عنوان آخرین گزینه پیشنهاد می‌شود.

روش‌های مختلفی جهت جراحی پاهای پرانتزی

در کودکان وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

در این روش رشد استخوان در سمت استخوان سالم به صورت موقت متوقف می‌شود تا قسمتی که دچار مشکل است با رشد طبیعی متناسب با قسمت دیگر شود. پس از رشد طبیعی استخوان‌ها، در طی یک جراحی مجدد صفحه‌ی فلزی که در پای کودک قرار گرفته است خارج خواهد شد.

در این روش، جراح استخوان ساق پا را در زیر زانو را برش می‌دهد و با تغییر شکل آن تراز بین دو سمت استخوان را بهبود می‌بخشد. در این روش ممکن است از صفحات فلزی و یا پیچ‌هایی در داخل ساق پا و قسمتی که در خارج ساق پا قرار گرفته‌اند استفاده شود.

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان

آشنایی با شیوه‌های درمان پای پرانتزی علاوه بر اصلاح تغییر شکل زانوها و بهبود عملکرد فرد سبب جلوگیری از ایجاد عوارض می‌‌گردد. راه‌های درمان بستگی به سن بیمار، درجه‌ی درگیری پاها و تشخیص پزشک معالج دارد.

درمان پای پرانتزی با ورزش

حرکت‌های توصیه شده شامل الگوهای رفتاری و حرکات اصلاحی است. الگوهای رفتاری شامل آموزش طرز صحیح راه رفتن با پنجه مستقیم و در یک خط فرضی است و همچنین پرهیز از چهار زانو نشستن است. حرکات اصلاحی پای پرانتزی نیز شامل حرکات تقویتی بر عضلات خارجی ساق و ران و حرکات کششی بر سمت کپسول داخلی زانو است. در ادامه چند نمونه از هر کدام از حرکات را توضیح دادیم. حرکات ورزشی برای اصلاح پای پرانتزی را سه یا چهار مرتبه در روز و هر بار به مدت بیست دقیقه و ترکیبی از حرکات مختلف باید انجام داد.

حرکات کششی پای پرانتزی

شیوه انجام این حرکات به صورتی است که کشش را در عضلات خود حس کنید، حتی در بعضی موارد درد نیز احساس می‌شود. توجه داشته باشید که حرکات را به‌صورت درست انجام دهید؛ زیرا در صورت اشتباه بودن بعد از انجام تمرینات با درد غیرعادی مواجه خواهید بود.

به پشت دراز بکشید و مچ پای چپ خود را در بالای زانوی راست خود قرار دهید سپس پاها را بالا بیاورید و پای راست را زیر زانو بیاورید. باید 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و بعد از این مدت به‌آرامی به موقعیت اولیه برگردید. این حرکت را روی پای دیگر نیز انجام دهید.

در حالت چهار زانو بنشینید و عضلات داخل ران را بکشید. 15‌تا 30‌ این کشش را ادامه دهید و سپس استراحت کنید و سپس مجدد این کار را تکرار کنید.

در حرکت بعدی یک پا را در یک بلندی مانند صندلی که از ارتفاع لگن کوتاه‌تر است قرار دهید و به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید. سپس پاها را جابه‌جا کنید و این کار را با پای مخالف انجام دهید.

حرکات تقویتی پای پرانتزی

این حرکات بر تقویت عضله چهار سر ران متمرکز است و انواع مختلفی دارد.

یکی از تمرین‌های مؤثر اسکات است که هدف آن تقویت عضلات پشت ران است. در این روش پاهای خود را به فاصله‌ی چند سانتی‌متر از هم باز کنید، سپس انگشتان پا را به هم نزدیک کنید. بعد بدون اینکه زانوهایتان خم شود انگشتان دست را به پا نزدیک کنید.

پلانک به پهلو نیز یک حرکت اصلاحی برای تقویت عضلات است. در صورت خفیف بودن پای پرانتزی این حرکت بهبود دهنده خواهد بود. شیوه‌ی انجام به این صورت است که روی یک دست، ساعد و قوزک پای یک طرف از بدن بایستید، به‌طوری که از نوک پا تا شانه‌ی شما در یک خط راست قرار گیرد. حالا دست دیگر را به سمت بالا ببرید و آرنج خود را خم‌کنید و به سمت زانوی پای آزاد حرکت دهید.

یک توپ بین پای خود قرار دهید و درحالی‌که توپ بین پای شما قرار دارد، ران‌ها را به سمت زمین بیاورید، طوری که ران شما و زمین موازی یکدیگر باشد. این حرکت در تقویت عضله‌های نزدیک کننده‌ی کشاله ران و زانو کمک می‌کند.

حرکات فیزیوتراپی برای پای پرانتزی

فیزیوتراپی نیز یک روش مؤثر برای بهبود تقویت عضلات خارجی و کشش عضلاتی است که زانو را به سمت بیرون می‌کشد. درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی با تقویت عضلات می‌تواند تورم و قوس پاها را کاهش دهد و درد را تا حدودی تسکین دهد و عملکرد مفصل زانو را بهبود بخشد. همچنین فیزیوتراپی فرد مبتلا را در راه رفتن، زانو زدن و نشستن کمک می‌کند. ترکیبی از فیزیوتراپی دستی و تمرینات ورزشی تحت‌نظر فیزیوتراپ ورزشی و متخصص و انجام حرکات اصلاحی پای پرانتزی می‌توانند عملکرد فرد مبتلا را بهبود بخشد و در مواردی نیاز به جراحی را مرتفع کند یا به تأخیر بیندازد.

درمان پای پرانتزی با جراحی

پای پرانتزی در حالتی که فاقد درد است نیاز به جراحی ندارد مگر اینکه فرد مبتلا نسبت به‌ظاهر عارضه ناراضی باشد. زمانی هم که درد دارد اولین اقدام حرکات اصلاحی و توان‌بخشی با فیزیوتراپی است و در صورت مؤثر نبودن با توجه به سن و درجه‌ی شدت از جراحی استفاده می‌شود.

لیزر درمانی با هدف ترمیم عضله، درد، تورم و التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. تأثیر درمان پای پرانتزی با لیزر در کاهش فوری درد است و در صورتی که با درمان‌های فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی پای پرانتزی همراه باشد بسیار مؤثر خواهد بود.

استفاده از زانو بند برای درمان پای پرانتزی با دستگاه

در این روش با توجه به شدت عارضه و سن بیمار بعد از انجام جراحی از کفش و زانوبندهای مخصوص برای بهبود علائم استفاده می‌شود، البته کیفیت محصولات در تسریع روند بهبود مؤثر خواهد بود. معمولاً درمان پای پرانتزی با دستگاه و فیزیوتراپی توأمان است.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30